Annons

Specifikationstolkning D200

Produkter
(logga in för att koppla)

ROYSAN

Aktiv medlem
Finns det någon som kan hjälpa mig med att tolka specen på en D200.

Vid Diopter adjustemenet står det: -2.0 - +1.0m-1
Detta är ju justeringen av sökaren om man tittar utan glasögon, mne vad betyder m-1 ? Dvs m upphöjt till minus 1.

Likaså vid Eyepoint 19.5mm, dvs avståndet till ögat från sökaren, (-1.0 m-1) vad betyder parantesen minus 1 m upphöjt till minius 1 ???

Vi ser även m upphöjt till minus 1 vid Magnification där det står: 0.94 x (50 mm lens at infinity; -1.0m-1)
Dvs objetivet inställt på oändlgt och semikolon minus 1 m upphöjt till minus 1 ???

Man ser även faktorn m -1 i andra kamerors spec, från NIKON.

Jag har försökt ställa frågan till NIKON men de skiter i att svara.

Finns det någon som vet storleken på LCD skärmen på D200? Längd ggr bredd i SI enheter???
2,5 tum säger inget om bildytan eller formatet.

Jag vet att potensen minus 1 kan nyttjas som "per", exvis i km/timme kan man skrivas km timme-1.
Men det går ändå inte ihop i dessa fall tycker jag.

Vet inget om dioptrier och hur man mäter dem. Kan bara bekräfta att m-1 borde läsas som 1/m. Förstår inte riktigt varför det är så viktigt för dig i och för sig. ;-)

Vad gäller storleken av LCD-skärmen är svaret lätt att finna efter lite matematiska insatser.

2,5 tum är antagligen diagonalen av skärmen och är lika med 63,5 mm. Vi kan nog anta att förhållandet mellan skärmsidorna är detsamma som på en färdig foto, dvs 3:2. Återstår bara att lösa följande ekvation som är baserad på Pythagorsatsen: a^2 + (3/2*a)^2 = 63,5^2. Lösningen är a = sqrt(63,5^2/(1+3/2^2)) = 35,22 mm. Det innebär att skärmen är 35,22 x 52,84 mm och arean således 1861 mm^2 eller 18,61 cm^2 om dessa mått är intressanta för dig. :)

Tack Timour för en fin mattelektion!!!
Jag har idag mätt upp displayen på en D200
Bilden är 37 x 49 mm.
Själva skärmen någon mm mer.
Ja det finns de T handlare som hävdar att en tum är 2 cm, allt för att det skall bli rätt om kuden vill mäta sin TV. jag skall ta med formeln till TV affären när jag skall köpa TV.

Varför jag vill veta vad specifikationerna betyder är väl inte så konstigt.
Det är en stor investering och man vill veta mad man får, visst är det ett tekniskt itresse, och visst frågar jag mig varför man blandar ihop föråldrade mätmetoder och moderna SI måttenheter.
Ja man blir till och med förbannat med alla metoder som finns för att lura kunden.

Med yta menar jag måtten dvs 37 x 49 mm. ett sådant sätt att ange mått är ju en produkt som går att räkna ut som ytan.

Tack även David för förklaringen till dipotri.
Dioptri är det inverterade värdet av brännvidden i meter. Och det inverterade värdet, dvs 1/x kan idag skivas som X-1.

Så vi kan skriva km/timme som kmh-1.

Således köper du ett par läsglasögon med "styrka 2, så får du ett par linser med 2 dioptrier, och brännvidden 1/2 meter, dvs 500 mm.
Ett 1000 mm teleobktiv har 1 dioptri.
Varför man inte kan använda de rätta orden utan ersatt med styrka vet jag inte , Men vanligt folk kanske inte fattar eller kan stava till dioptri.

Men det förklarar inte all specen ändå.
Särskilt som manpå vissa siffor sfkriver dioptri.

Något svar från NIKON har jag ej fått ännu.
De tycker väl jag är dum som frågar så "enkla" saker.

ANNONS
Götaplatsens Foto