Annons

Speedlight 430ex dör snabbt!!

Produkter
(logga in för att koppla)

babelhaffo

Ny medlem
Lite konstig rubrik men men.

När jag köpte min 430ex så kunde jag fyra av flera blixtar efter varandra i serietagnings programmet (canon 30D) utan att blixten var tvungen att ladda upp sig igen, men nu efter ca 3mån och 1000exp med blixt så kan jag exponera max 2-3 bilder med full laddning på batterierna (GP powebank 2500mAh 2mån gammla), kan det vara blixten eller batterierna, är det någon annan som har känt av detta problem???

Ps! kan finnas en risk att jag söp bort min kamera under nyår, får reda på det i morrgon DS!!

Prova med nya batterier, ex. IKEA's gula 1.5 V. Blixtar brukar hålla många år. Hoppas kameran kommer till rätta.

/ Erik

Det beror ju på ljuförhållandena hur pass snabbt blixten laddas upp, har du bländare 4 i ett hyffsat ljust rumm så bör du kunna köra serietagning, men har du tex bländare 16 istället så gå det nog inte, för att då får blixten kräma ut mer effekt.

Så funkar det på min.

Albwah skrev:
Det beror ju på ljuförhållandena hur pass snabbt blixten laddas upp, har du bländare 4 i ett hyffsat ljust rumm så bör du kunna köra serietagning, men har du tex bländare 16 istället så gå det nog inte, för att då får blixten kräma ut mer effekt.

Så funkar det på min.

Det har jag faktiskt inte tänkt på, ska kolla nästa gång jag fotar.

fast endå så känns den klenare än när jag köpde den ny. ska pröva med andra batterier så småning om.

babelhaffo skrev:
Lite konstig rubrik men men.

När jag köpte min 430ex så kunde jag fyra av flera blixtar efter varandra i serietagnings programmet (canon 30D) utan att blixten var tvungen att ladda upp sig igen, men nu efter ca 3mån och 1000exp med blixt så kan jag exponera max 2-3 bilder med full laddning på batterierna (GP powebank 2500mAh 2mån gammla), kan det vara blixten eller batterierna, är det någon annan som har känt av detta problem???

Ps! kan finnas en risk att jag söp bort min kamera under nyår, får reda på det i morrgon DS!!

Prova nya batterier. Har själv kört GP powerbank 2500 och haft problem med dem ibland. Trots full laddning, dör dom direkt. Sen kan dom fungera hur bra som helst ibland. Kör f.n på vanliga alkaliska, fotar inte så mkt med blixt.

Tänk på att uppladdningsbara batterier ska användas direkt. Det duger inte att ladda ett par dagar innan fototillfället, då har batterierna laddat ur sig en del. Det gäller NiMh, lithiumbatterier klarar sig utan problem.

Poteta skrev:
Tänk på att uppladdningsbara batterier ska användas direkt. Det duger inte att ladda ett par dagar innan fototillfället, då har batterierna laddat ur sig en del. Det gäller NiMh, lithiumbatterier klarar sig utan problem.

Självurladdningen är egentligen bara påtaglig första dygnet för NiMh, då det laddar ur ca 10%. Sen tar den bara ca 1-1,5 % per dygn.

Så visst är det bäst att använda dom direkt, men det är inte så att de sjunker mycket för varje dygn som går.

Mvh Magnus

Ok, då kanske min blixt tjuvar lite ström fast blixten är avstängd. Den laddar ur sig själv på drygt en vecka, ska testa att ladda batterierna och sedan ha dem utanför kameran och testa.

Det är inte samma spänning på uppladdningsbara som på "Ikea" batterier.

Uppladdningsbara håller en spänning på 1,2V
"Ikea" batterier håller en spänning på 1,5V
Detta kan göra en hel del då det ofta tex. ska vara 6V med 4 batterier och med uppladdninsbara kommer du bara upp till 4,8V med samma antal.

Jörgen

Orsaken är nog detta..

Som Jörgen sejer. 4,8V är inte hög nog spenning.
Jag har 580EX, och själv om Canon sejer att NiMH kann användas, så anbefalea AA alkaliska 1,5V X 4.
Laddenheten för kondensatorerna i blixten stenger av vid en nedre spenningsgrens. Derfor får man ikke ut kapasiteten på NiMH; blxten upplever dom som tomma.
Kapaciteten (mAh) har ingen betydning för saken.
Hadde man hatt plats med 5 stk. hadde det funkat bra.
Nej jag använder bara Alkaliska i mina blixter. Köp gärna IKEA, det är Varta av bra kvalitet.
Hör, hör; ni får se ljuset :)
mvh Erik J

ANNONS
Götaplatsens Foto