Annons

Speedlite 430EX ii

Produkter
(logga in för att koppla)

cristos

Aktiv medlem
Hej! Min Speedlite startar inte efter att ha legat undanstoppad några år, utan batterier förståss. Jag har nyladdade Ni Mh batterier men blixten surrar bara till lite och så händer inget, jo jag hinner se att ETTL lyser upp på skärmen lite för att sedan försvinna.
Jag tänkte använda blixten som slavblixt till min 580EX II.
Är blixten slut helt enkelt eller vad tror ni!?
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
- Kolla att batterier verkligen är OK
- Testa med alkaliska batterier (med något högre spänning, 1.5 V isf 1.2V)
- Rengör batterikontakterna i batteri facket

Har blixten förvarats torrt så borde den fungera.
 

acke

Avslutat medlemskap
Det är sällsynt att blixtar slits ut eller går sönder, enligt min erfarenhet. Jag har flera 30-40 år gamla och väl använda blixtaggregat från Braun och Osram som fortfarande funkar perfekt.
Håller med Jan. Testa med nya alkaliska batterier och se till att kontakterna är rena. Kolla också att det inte finns spår av batteriläckage i batterifacket.
 

cristos

Aktiv medlem
Det är sällsynt att blixtar slits ut eller går sönder, enligt min erfarenhet. Jag har flera 30-40 år gamla och väl använda blixtaggregat från Braun och Osram som fortfarande funkar perfekt.
Håller med Jan. Testa med nya alkaliska batterier och se till att kontakterna är rena. Kolla också att det inte finns spår av batteriläckage i batterifacket.
Ja men nu fungerade blixten. Gjorde ren kontakterna och tog andra batterier. Tydligen var de dåligt laddade fast jag tog dem direkt från laddaren. Använder ni alltid alkaliska batterier? Är de laddningsbara, har inte sett något om det. Vilka batterimärken använder ni?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja men nu fungerade blixten. Gjorde ren kontakterna och tog andra batterier. Tydligen var de dåligt laddade fast jag tog dem direkt från laddaren. Använder ni alltid alkaliska batterier? Är de laddningsbara, har inte sett något om det. Vilka batterimärken använder ni?
Det kan vara något eller några batteri(er) som är dåligt/a. Att köra NiMh ska normalt sett fungera i blixtar och de brukar ladda snabbare då så länge batterierna är välladdade eftersom friska NiMh kan lämna mer ström än alkaliska. Hur det är med just din blixt kan jag dock inte säga.

Har batterierna varit rejält urladdade är det inte säkert att de laddas upp ordentligt på första försöket heller. Jag hade faktiskt två stycken igår som suttit i (ej fotorelaterat) och blivit smygtömda. Laddaren slår av ganska snabbt då bl a spänningen stiger för snabbt. Förhoppningsvis går de att väcka genom att ladda i och ur något eller några varv, men de brukar inte riktigt gilla när de blivt tömda så att det nästan inte finns någon spänning alls. Så lågt når man inte vid normalt användning, men när de sitter i något som hela tiden drar lite, lite ström så kan de bli så.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Jag kör alltid laddningsbara i min Canonblixt från 1996, har 2 omgångar, ena alltid laddad, andra i blixten. Men har märkt att de laddningabara blir "plötsligt" gamla och slutar bara funka utan att bli sämre "steg för steg" på slutet.
 
ANNONS