Annons

Spegelreflex slöare än utan spegel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Pentaxman

Avslutat medlemskap
Skulle plåta sonen i luften när han hoppar, det var svårt med Samsung 390, jag får prova en vanlig kompaktkamera. Fotografminnet börjar återkomma, visst är det så att spegeln slöar ner det hela?

Tittade på Sportinställning, står inte ett ord om spegeln, det bör gå att ställa in så spegeln är uppe och jag ser bilden i skärmen?

Annars tar jag nog en utan spegel.

Nej, det är precis tvärtom. Spegelreflexkameror är för det mesta snabbare än utan spegel.

Jag antar att kameran du har är en Sony, inte en Samsung, Sony α390?

Om du upplever någon slöhet när du ska trycka av kan det hänga på förhållandena när du tar bilden och hur du har ställt in kameran. Om det är mörkt kan också en spegelreflex bli lite långsammare om den måste ställa skärpan innan bilden tas. För att den ska lösa ut omedelbart kan det vara bättre att ställa skärpa manuellt, eller snarare att låsa skärpan först, så att den biten är avklarad.

Fördröjningen på grund av spegeln är omkring en hundradels sekund, eller åtminstone inte mycket mer; reaktionstiden på när man trycker ner knappen är mer avgörande för om bilden tas senare än man hade tänkt sig. Så spegeln har egentligen inte något att göra hur man eventuellt upplever en viss tröghet.

Kompaktkameror är i samtliga fall betydligt långsammare på att lösa ut, det känns ibland som en halv evighet efter att man har tryckt ner knappen tills slutaren går. Först på senare tid har det kommit enstaka kameror utan spegel som har responstid som närmar sig spegelreflexkamerorna, och det som kan sega till det hela är alltid om kameran måste ställa skärpa.

Så om du vill ta bilder när grabben hoppar och få honom i luften, är det bästa att du ställer in avståndet på punkten där han kommer att vara i hoppet och låser skärpan, så att det inte blir någon fördröjning när du knäpper. Sedan måste du så klart ha en aning framförhållning för att kompensera för din egen reaktionstid.

Skulle plåta sonen i luften när han hoppar, det var svårt med Samsung 390, jag får prova en vanlig kompaktkamera. Fotografminnet börjar återkomma, visst är det så att spegeln slöar ner det hela?

Tittade på Sportinställning, står inte ett ord om spegeln, det bör gå att ställa in så spegeln är uppe och jag ser bilden i skärmen?

Visst kan du låsa upp spegeln. Titta i menyn hur du gör för din kamera. På exempelvis Canon 1Dx går seriebilden från 12/s till 14/s med spegeln uppfälld, så nån skillnad blir det. Du tappar autofokus dock, eftersom den sitter i spegeln.

Om det är Sony A390 som menas så har den snabb live-view tack vare att spegeln används. Det är bara när spegeln är nerfälld som snabb AF kan användas hos en spegelreflexkamera.

Dock bör man tänka på att nu under den mörkaste tiden på året så är det inte säkert att ljuset räcker till för att fånga snabba rörelser.

Med en vanlig kompaktkamera får du ofta ett större skärpedjup, vilket kan göra det lättare att få till acceptabla bilder i den situation du beskriver.

I övrigt verkar det råda viss förvirring i tråden om "snabbhet".

Petter ...

Sony ja, båda udda för mig som varit van vid att det heter annat med gamla kvalitetsmärken, som Leica, Pentax, Nikon, Hasselblad och började proffsigare med en tvåögd Rolleiflex med bakvänd bild :)

Yashica och Östtyska kopior var skit, är dom borta nu?

Jag har en Pentaxkopia här som beckat ihop, Pentaxen funkar perfekt sedan årtionden :)

Får prova mig fram, snabbast var/är väl genomsikt med centralslutare utan automatik.
Så en enögd med skärm men elektronisk sökare utan spegel är långsammare?

Senast ändrad:
Sony ja, båda udda för mig som varit van vid att det heter annat med gamla kvalitetsmärken, som Leica, Pentax, Nikon, Hasselblad och började proffsigare med en tvåögd Rolleiflex med bakvänd bild :)

Yashica och Östtyska kopior var skit, är dom borta nu?

Jag har en Pentaxkopia här som beckat ihop, Pentaxen funkar perfekt sedan årtionden :)

Får prova mig fram, snabbast var/är väl genomsikt med centralslutare utan automatik.

Sonys kameralinje härstammar från Minolta och Konica. Så helt historie- och kvalitetslöst kan det väl inte vara?

Elektronisk sökare har länge varit långsammare än spegelreflexer när det gäller autofokus. Detta beroende på att de använder sig av bildsensorn när de försöker hitta skärpan. De "åker" fram och tillbaka, fram och tillbaka, tills de hittar läget med bäst kontrast.
Spegelreflexer däremot har en annan sensor för autofokusen. Den sensorn "ser" hur mycket ur fokus motivet är och genom matematisk beräkning så drar den objektivet till rätt fokus. I en enda rörelse. Avgjort mycket snabbare!
Men på senare tid verkar det som att de andra komemr ikapp när det gäller fokushastighet. Jag har sett marknadsföring som hävdar att man kan få lika snabb (eller snabbare) autofokus även utan spegel. Men jag har inte provat själv.

Petter ...

Skillnaden är hårfin, men man måste ha aningen mer framförhållning med elektronisk sökare, eftersom den alltid visar en något försenad bild. Snabbast är troligen just Sony, deras modeller med genomskinlig spegel och elektronisk sökare, som förenar AF-snabbhet från DSLR med den elektroniska sökaren, som i vissa fall är bättre än reflexsökaren.

Fördröjningen i en elektronisk sökare kommer av att bilden måste signalbehandlas först innan den kan visas upp i sökaren, och uppdateringsfrekvensen är ungefär som en teve. När man har spegelreflex ser man bilden i realtid och fördröjningen är bara reaktionstid och spegelrörelse.

När man tar en serie bilder i ett snabbt förlopp finns också andra lösningar; vissa kameror kan spara bilder i sekvens redan innan man har tryckt ner knappen för att ta bilden, och då kan man välja bilder under större del av förloppet.

Alla kan inte alltid allt men det är bra svar så jag håller i min Sony där bara video saknas. Minolta kommer jag ihåg som ett mindre märke och Konica ännu mindre. Yashica finns tydligen kvar, de hade samma gänga och bra billigare gluggar än Pentax.

Det kanske är värt att nämna också angående EVF (inte α390, utan NEX och α35-55-65-77) att uppdateringen är mycket långsam när ljuset är svagt. När man tar inomhus i vanligt rumsljus av exempelvis barn som leker eller om man vill ta sport inomhus, så funkar EVF inte alls bra, eftersom tiden som sensorn tar emot ljus innan bilden kan presenteras blir mycket längre när det är lite ljus. Där har spegelreflex ett absolut övertag.

I sakfrågan är en spegelreflex utmärkt att fota hoppande människor med. Resultatet hänger sedan till en del på hur bra följande AF den har (om föremålet inte rör sig på samma avstånd genom hoppet) och antal bilder per sekund för att få just den bild man vill ha.

A390 är ju en rätt långsam kamera med 2,5 bps så det gör ju att i en snabb rörelse är det svårare att fånga just det läge man vill ha. Skärpan ska inte vara något problem. Du skriver inte vilket sorts hopp det handlar om. Jag har fotat gymnastiska rörelser med 6-10 bps och det är ganska lätt att fånga rätt läge. Med 2-3 bps är det svårare.

Du fick några bra råd också i första svaret om tekniken för att fånga rörelser.

Hej!

En del underliga inlägg har det blivit i den här diskussionen, men historiskt och (i stort sett) fortfarande har just spegelreflexkameror varit "snabbast" när det gäller att fånga rörliga motiv. Jag satte "snabbast" inom citattecken eftersom det finns så många olika "snabbast" man kan ta upp ...

Några exempel:
1) Snabbast att initialt sätta fokus?
2) Snabbast i att följa ett rörligt motiv med fokus?
3) Snabbast från avtryck till exponering?
4) Snabbast serietagning?
5) Snabbast sökare?

Att blanda ihop de två är en vanlig källa till omfattande diskussioner :) Bägge påverkas dessutom av objektivet.

Extremt få kompaktkameror är ens i närheten av lika snabba som de enklaste spegelreflexkamerorna. Med undantag från en handfull (oftast rätt dyra) modeller är de långsammare rakt igenom punkterna 1-5 ovan.

Bland spegelfria systemkameror är situationen mer oklar. En hel del modeller har påmint mycket om kompaktkameror, ganska långsamma rakt igenom, andra är påtagligt kvicka och står sig bra mot enklare spegelreflexkameror, deras största svaghet brukar vara punkt 2 i min lista ovan. Nikons nya 1-kameror sköter sig (avseende just snabbhet) överlag rentav till och med bättre än många enkla spegelreflexmodeller i samma situationer.

Men tillbaka till din Sony A390 - nu vet jag inte vad det är för hopp din son gör (fallskärmshopp, snowboardhopp, jämfotahopp ...? ;-) men har du bara ett ok objektiv skall det gå bra att fånga även ganska häftiga hopp med den kameran. Den är på många sätt snabbare än den D70s jag använt för att fånga de här hoppen:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/743874.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/743878.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/825603.htm

Här är ett par med samma kamera och ett objektiv utan autofokus (Ais 105/2,5):
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/743875.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1483670.htm

Du sprider lögner på fotosidan.

Det är inte en lögn, du bör nog läsa in dig på vad en lögn är. Det är hur som helst fel, en rätt stor skillnad.

Flera olika metoder för snabb AF finns. En av dem, den vanligaste, kräver nedfälld spegel för att fungera.
Sedan finns Sony-metoden med halvgenomskinlig fast spegel.
Nikons nya metod med AF direkt på sensorn finns också. Fast den finns ju bara på spegelöst system idag.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens Foto