Annons

Spegeluppfälling, vid vilken brännvidd

Produkter
(logga in för att koppla)

mille

Aktiv medlem
Har precis fått tillbaka en bunt bilder där flera av bilder uppenbarligen drabbats av skakningsoskärpa. Jag har använt ett 70-200 objektiv i 200-läget, slutartider mellan 1/16 - 1 sekund och naturligtvis stativ.

I min enfald har jag tänkt att det där med spegeluppfällning bara var aktuellt vid riktigt långa brännvidder typ 400+ men så var alltså inte fallet.

Nu är jag lite nyfiken på vid vilka brännvidder ni andra alltid fäller upp spegeln i förväg (vid slutartider som kräver stativ men som ändå inte är så långa att man kan försumma vibrationen).
 
Jag har som regel att alltid fälla upp spegeln och använda självutlösaren vid alla bilder jag tar med stativ. Detta för att minimera alla otrevliga överraskningar som kan komma i form av skakningsoskärpa.
Detta gäller oavsett brännvid och slutartid.
Det är en förhållandevis liten åtgärd för att öka möjligheterna till en bättre bild.
 
Har jag kameran på stativet brukar jag nästan alltid ändå fälla spegeln och använda trådutlösaren oavsett brännvidd och slutartid, jag använder spegeluppfällning alltså vid slutartider mellan ungefär 1/60-1/30 och uppåt, att fälla spegeln tar ju ändå ingen tid.

mvh/Fredric
 
Jag använder alltid trådutlösare och spegeluppfällning; oavsett val av exp.tid och brännvidd.
Men min kameras spegel skakar väldans mycket jämfört med moderna kameror...
 
Min erfarenhet säger mig att skärpan på pappersbilder och negativen sällan går hand i hand från många framkallningsfirmor.

Ett tips, kolla upp negativen och jämför dina bilder om saningen äro överensstämmande.

Men som man tidigare sagt i denna diskussion, om man ändå kör med stativ så borde man även offra det lilla arbetet med trådutlösare och/eller självutlösare och/eller spegeluppfällning.
 
andersgunnare skrev:
Min erfarenhet säger mig att skärpan på pappersbilder och negativen sällan går hand i hand från många framkallningsfirmor.

Ett tips, kolla upp negativen och jämför dina bilder om saningen äro överensstämmande.

Men som man tidigare sagt i denna diskussion, om man ändå kör med stativ så borde man även offra det lilla arbetet med trådutlösare och/eller självutlösare och/eller spegeluppfällning.

Det var dia och de andra bilderna på samma rulle ser bra ut men tack för tipset. Jag glömde skriva i det första inlägget att jag faktiskt körde med trådutlösare annars hade jag nog trott att det var det som gav oskärpan.

Jag kommer att börja använda spegeluppfällningen mycket mer än jag gjort hittills.
 
Hur en uppfälld spegel påverkar skärpan har ingenting med brännvidden att göra.

Det är kameran som skakar, om något skulle -i teorin- ett tungt objektiv kunna dämpa vibrationerna.

Zeiss rekommenderar till och med uppfälld spegel vid frihandstagningar.

Ibland använder jag dessutom två stativ vid de få gånger jag fotograferar med 300mm.

Det finns andra saker som påverkar skärpan, jag hade en gång en studio med trägolv och lärde mig snabbt att inte exponera när det var bilar som körde förbi utanför huset.
 
Då måste jag få lägga in en kanske dum fråga, men är spegeluppfällning detsamma som mirror lock up??
 
Mipert skrev "Hur en uppfälld spegel påverkar skärpan har ingenting med brännvidden att göra"

Har själv en Nikon F100 (saknar spegeluppfällningen) och får skarpa bilder med normal och vidvinkel (landskap) i tiderna 1-1/30 sek. Men vid makro och stora telen så blir de oskarpa vid dessa tider. Galen Rowell hade bla en Nikonf80 som saknar spegeluppfällning och tog ofta landskapbilder vid dessa tider och fick skarpa bilder, kvällsbilder med velvia. Och vad jag har läst så är det många andra som har de erfarenheterna att makro och stora telen är svåra att använda vid dessa tider men inte typ normal vid tex landskap.

Man kan läsa lite om detta på www.poelking.com
 
Det kan bero på dåligt balanserad kamera, kanske en 200 utan stativfäste.

Så länge kameran är låst i sitt läge som en snattare i en polisnäve så spelar brännvidden ingen roll.
Det är därför det finns skäl till att använda två stativ för längre brännvidder och kanske ett extrastöd för makrouppställningar.

Man får inte oskarpa bilder utan att fälla upp spegeln, man får dock skarpare om man gör det.

Sedan märks det tydligast med mellanformatskameror, som min RZ67 som ”smäller” rätt rejält.

Mitt tips är att göra några hundra jämförande fotograferingar för att bilda sin egen uppfattning.
Jag har märkt att om jag tar några bilder i följd så kan jag ibland få en ruta som saknar den allra yppersta skärpan när jag jämför dem. Men fäller jag upp spegeln så minskar skillnaden.
Minskar?
Ja, det finns andra saker som påverkar, exempelvis att filmen rör sig efter frammatning ;-)
 
Jag menar alltså att jag ställer upp en testbild med stativ och tar flera exponeringar i följd.

Och, ”If it aint broken, why fix it” eller om du är nöjd med skärpan så är du nöjd.
 
Rent logiskt tycker jag att brännvidden inte spelar någon roll; snarare avbildningsskalan (även om ljusstarka telen ställer högre krav på stativ med tanke på den ökade vikten).
En liten skakning med liten avbildningsskala ger ju inte lika stor påverkan på varje bildpunkt som vid stor avbildningsskala.
Jämför tex med ett föremål som passerar över bildytan under exponeringen.
 
Har inga stora problem med det och har dessutom inte den funktionen..men ni som har kan ju roa er med att ställa en liten fluor-gurgel-plastmugg med lite vatten i på kameran och göra lite blindavfyringar..alltid lär man sig nåt om tider och skakningar..
mvh/gunte..
 
Eller om ni råkar ha en laserpekare så kan den riggas upp på kameran och riktas på ett papper. Eller ännu hellre lite snett i en spegel för att förstärka.

Inte för att jag vet vad man skall få ut av det, men om man vill se att det rör på sig :)
 
Om man fotar med ett långt tele ska man ju hålla handen ovanpå stativfästet på objektivet på tider 1/15 till 1 s, för att dämpa ut vibrationerna.
En fråga angående detta:
Vid alltför lång tid är ju risken att dämpnings-handen istället inducerar vibrationer.
Någon som vet ungefärlig exponeringstid för denna brytpunkt?
 
Uppfälld spegel

Den återgående spegelns vibrationer har ingen betydelse vid exponeringstider 1/15 eller kortare, eftersom slutaren har hunnit med exponeringen och är redan stängt, när spegeln återvänder. Det är nämligen slaget, när spegeln återvänder, som förursaker vibrationerna.
Spegeluppfällning behövs endast vid tiden mellan
1/8 och 2 sekunder.
Med min F100 har jag emellertid fått skarpa macrobilder, fast kameran inte tillåter spegeluppfällning.
Även med min F3 har jag aldrig använt spegeluppfällning, eftersom jag vill kolla objektet i sökaren hela tiden, speciellt vid macrofotografering, och fått skarpa bilder på grund av att jag har undvikit tider mellan 1/8 och 2 sekunder.
 
Nja, det är ju den uppgående (öppnande) spegelrörelsen som ger skakningsoskärpa. Då spegeln är på väg ner är ju slutaren ändå stängd.
 
Vad som är skarpt eller inte är subjektivt, själv sitter jag med 8x lupp och granskar och har ett flertal gånger fått höra av andra att tex en bild som jag har tagit är skarp, men kanske inte håller med eftersom jag vet vad riktigt skarp bild är genom erfarenhet. Kolla gärna in http://www.poelking.com/wbuch/scharf/index_e.htm
en bit ner på sidan
där visas fördelen med bla spegeluppfällning. Testen visar bla att han fick oskarpa bilder redan vid 1/125 sek med f/4.0 500mm tele och i höjdformat, och då utan spegeluppfällning. Inga problem att ta skarpa bilder med 50mm vid dessa tider på stativ.

Sedan beror det mycket på kameran, hur dämpad spegeln är, samt hur stadigt kameran står, tex stadigt stativ, eller dämpar kamera och objektiv med händer och huvud för att få ner vibrationerna. Hur stadig stativfoten är på objektivet är också viktigt.

Herr Pölking sålde en kungfiskarbild för 200 000 kr, han är en av de stora.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto