Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegeluppfällning

Produkter
(logga in för att koppla)

aanders

Aktiv medlem
I och med intåget i en ny hobby så blir det genast en massa termer som folk slänger sig hit och dit med.
Jag tänkte skapa den här tråden vars funktion kommer att bli att reda ut alla termer, mestadels inom foto då förstås.
Jag kan börja:
Spegeluppfällning? Vad innebär det? Vilka kameror har denna funktion? Exempelbilder?

När man tar en bild, normalt sett, så sker detta:

Avtrycket trycks ner.
Spegeln fälls upp, för att sensorn ska kunna se motivet.
Slutaren öppnas och stängs för att exponera bilden för sensorn.
Spegeln fälls ner, så att du kan se motivet i sökaren igen.
Slutar- och spegelmekanismen görs redo för nästa exponering.

Detta viftande med spegeln upp och ner ger lite vibrationer. I vissa lägen, beroende på slutartid, kan dessa små vibrationer påverka bildens skärpa. Därför kan man på många kameror fälla upp spegeln i förväg.

Vilken nytta man har av detta beror på hur man fotograferar. Själv använder jag det praktiskt taget aldrig (förmodligen mindre än en bild på 10000). Somliga använder det stup i kvarten.

Vilka kameror som har det kan du se i bruksanvisningarna. Men det finns förstås bara på spegelreflexer. Kompakter har ingen spegel.

De flesta något nyare DSLR (digal enögd spegelreflexkamera) har denna funktion.

När man tar en bild med en spegelreflexkamera måste spegeln som gör att fotografen kan se ut genom objektivet fällas upp. Denna sitter annars i vägen för bildsensorn så att det inte blir en exponering föräns du trycker på slutaren.

Uppfällning av denna spegel görs i vanliga fall direkt före exponeringen. Problemet är att denna rörelse skapar vibrationer i kameran (rörelsen av att spegeln fälls upp dvs).

När man har bra ljusförhållanden och korta slutartider är det inget större problem för kameran att klara denna skaknings/rörelseoskärpa men vid t.ex. nattfotografering eller med teleobjektiv kan detta leda till en försämring av skärpa i en bild, vilket kan förstärkas av ett lätt/rangligt stativ.

Med kamerans funktion "spegeluppfällning" åker spegeln upp vid första avtrycket och bilden tas när vi trycker en andra gång på slutaren och vibrationerna efter uppfällningen upphört. Denna funktion är dock enbart användbar när du har fjärrutlösare eller tidsfördröjd utlösning. Trycker du på avtryckaren manuellt blir det självklart en rörelse.

Hoppas jag fick till det här rätt, jag är själv en nybörjar/amatörfotograf.

/Peter

När man har bra ljusförhållanden och korta slutartider är det inget större problem för kameran att klara denna skaknings/rörelseoskärpa men vid t.ex. nattfotografering eller med teleobjektiv kan detta leda till en försämring av skärpa i en bild, vilket kan förstärkas av ett lätt/rangligt stativ.
/Peter

Det är precis tvärtom!!! Om du har en lååång slutartid på tex. 30sekunder så spelar inte 10millisekunders vibrationer ett djävla skit!!! Om du däremot har en kort tid på tex 1/4 sek då vibrerar det under större delen av exponeringen och då KANSKE det kan påverka bilden men jag har aldrig sett det själv och ställer mej skeptisk till funktionen!!! Jag har däremot stött till stativet ett flertal gånger när jag fotat nattbilder på låånga slutartider och trots att kameran & stativ nästan ramlat så har det inte synts på bilderna (gäller riktigt långa slutartider, ca 3-5 minuter & ibland längre)!!!

Det är precis tvärtom!!! Om du har en lååång slutartid på tex. 30sekunder så spelar inte 10millisekunders vibrationer ett djävla skit!!! Om du däremot har en kort tid på tex 1/4 sek då vibrerar det under större delen av exponeringen och då KANSKE det kan påverka bilden men jag har aldrig sett det själv och ställer mej skeptisk till funktionen!!! Jag har däremot stött till stativet ett flertal gånger när jag fotat nattbilder på låånga slutartider och trots att kameran & stativ nästan ramlat så har det inte synts på bilderna (gäller riktigt långa slutartider, ca 3-5 minuter & ibland längre)!!!

Du har nog helt rätt nu när jag tänker efter. Tack för att du klargjorde detta.. inte lätt som nybörjare alltid, kanske ska vika mig för att försöka förklara saker jag tror mig veta :) ..och lämna det till er som har lite mer erfarenhet!

Spegelskak har betydelse vid mellanlånga tider, säg i området 1 s - 1/60 s eller så. Vid långa tider hinner skakningen dö ut långt innan bilden tagits färdigt och vid kortare hinner den inte skaka så mycket att det märks.

Jag tillhör då en av dem som använder detta och faktiskt har sett effekter av vibrationerna. Det hänger nog en del på hur stabilt stativ och stativhuvud man använder.

Som tidigare nämnts, med slutartider i vad jag kallar mellansegmentet alltså inte riktigt snabba tider men inte heller flera sekunder så märks det. T.ex har jag fått viss synlig vibration på 300mm med 1/4s och liknande. Då är spegeluppfällningen bra.

En annan fördel för mig med 30D och 5D är att om man aktiverar spegeluppfällningen så kortas självutlösartiden från 10s till 2s. Bra när man vill ta bilder med självutlösare men inte behöver en massa tid tills bilden tas.

Jag använder det alltid när jag fotar med stativ, men då i form av en funktion hos min kamera som automatiskt fördröjer slutarens öppnande ungefär en sekund efter att spegeln fällts upp.
Om man har live view på sin kamera så kan man lätt undersöka hur känslig ens stativ/kamera-kombination är för skakningar, genom att zooma in på skärmen och sen peta lite lätt på kameran. Har du inte ett dunderstabilt stativ eller en väldigt kort brännvidd så kommer du antagligen att se att bilden "hoppar till". Precis samma sak sker när spegeln fälls upp, och denna oskärpa vill man inte gärna ha i sin bild.

Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro till Canon AF
Vad står alla förkortningar för? AF, Di, IF?

För att vara noga heter den till och med Tamron SP AF 70-200/2,8 Di IF Macro

SP=Special Performance, dvs tamrons proffsgluggar

AF=Auto Focus, autofokus helt enkelt

Di=Anpassad för digitala kameror men går även att använda på analoga. Till skillnad från tex EF-s har Di inget med sensorstorlek att göra. Di II däremot, det betyder att det endast passar kameror med mindre sensor (aps-c).

IF=Internal Focus. Objektivet ändrar inte längd och frontlinsen snurrar inte när du FOKUSERAR. Oftast betyder det också att längden inte ändras när du ZOOMAR, men inte alltid.

Macro=Betyder bara att den har lite kortare närgräns än vad som är normalt för den typen av objektiv. I detta fall kommer du ner till 1:3 i förstoring.

ANNONS
Götaplatsens Foto