Annons

Spelar upplösningen någon roll vid bildbehandlingen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes Tallroth

Aktiv medlem
En liten fråga;

När jag öppnar mina bilder i Photoshop CS, är upplösningen automatiskt 72 ppi.

Spelar det någon roll för kvaliten om jag konverterar om dem till exempelvis 300 ppi INNAN jag börjar bildbehandlingen?
I vanliga fall arbetar jag med bilden i 72 ppi och konverterrar sedan om den till 300 ppi om jag skall använda den till något som kräver högre upplösning.

Jag är väl insatt i det här med upplösning och hur det fungerar osv, min fråga är bara om det
spelar någon roll i vilken upplösning jag arbetar med bilden?

/Johannes

Inte när du arbetar med bilden i photoshop vad jag vet. Men sen vad du ska ha bilden till spelar roll.

Men tänk på att om du har en bild i 72 dpi och gör om den till högre så blir bilden sämre i kvalite då programet måste lägga till pixlar för att göra den i ny upplösning. Jobba alltid med bilder i 300 dpi så håller det för utskrifter.
Men då ska bilden alltså vara i 300 dpi redan från början. Annars ger det inget.

Senast ändrad:
photoshop öppnar ju din bild i den upplösningen den är i om du fotat med en digitalkamera tex canon 350d så är ju dpi 72vertikal o 72 horisontal kallas för x och y sen är ju antalet pixlar 3456*2304 skulle den ta bilder med 300 dpi så skulle det inte vara en 8 megapixelskamera utan en 138 megapixelskamera hehehe jpeg bilder på över 1gig st så ha den upplösningen du har istället när du öppnar bilden

gör inget

Fredric, det spelar ingen roll vad upplösningen är inställd på i ditt bildprogram. När man ändrar, innan utskrift, så resamplas bilden inte om ifall man inte vill det. Samtidigt som man ändrar upplösningen från 72 till 300 så ändras den fysiska storleken på bilden i motsvarande grad (detta syns dock inte på skärmen). Det finns en ruta som ska vara ikryssad ifall man vill att bilden ska resamplas.

Så länge du inte ändrar antalet pixlar i bilden så spelar PPI-inställningen ingen roll alls. PPI används endast för att bestämma hur stor bilden ska bli vid utskrift.

Exempel:

Bilden: 1000x1000 pixlar

Utskrift vid 100ppi: 1000/100 = 10 tum
Utskrift vid 300ppi: 1000/300 = 3.3 tum

dpi begreppet i Photoshop, och som parameter i bildfilerna från kameran(!), är den mest missuppfattade och förvirrande funktionen i datorns historia. Siffran betyder absolut ingenting så länge inte bilden finns på papper.
Den kan användas för att enkelt justera (resampla) bilden till andra storlekar men den sätter bara myror i huvudet på de flesta.

Hej

Är det inte så att ställer man in det i det tänkta utskriftsformatet utan att resaampla (interpolera) så stämmer linjaler mm överens så dessa blir anvdbara i andra enheter än pixels?

Roine

roinek skrev:
Hej

Är det inte så att ställer man in det i det tänkta utskriftsformatet utan att resaampla (interpolera) så stämmer linjaler mm överens så dessa blir anvdbara i andra enheter än pixels?

Roine
Jo, linjalerna stämmer med den inställning du väljer. Så visst finns det ett användningsområde för inställningen.

ANNONS
Götaplatsens Foto