Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sport-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

LillwalleN

Ny medlem
Hejsan.
Jag fotar väldigt mycket hästar och ridning.
Och har aldrig behövt fotat i ridhus, men nu i vinter har jag fått ett nytt foto uppdrag = att fota lektioner i ridhus, och ridhus är ju känd för dåliga bilder med systemkameror.
Och nu har jag en besluts ångest, vilket objektiv tycker ni skulle passa mig bäst för att fota i ridhus, det har funkat bra med mitt Nikon 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX Zoom-Nikkor objektiv att fota i ishallar och motosporter men inte i ridhus !! Har fått tok redigerat efter för att få till något så man kan se någorlunda. Så nu undrar jag vilket skulle passa mig ??

Använder en Nikon D60, inte den bästa, men den funkar för mig..
Har en hyfsat bra budget så pengar är nog inget problem..

Hoppas ni har något bättre än vad jag tänkt mig =)

// Frida

Hur nära kan du komma? Vilken brännvidd ligger du på ungfär när du fotar i ridhus med zoomen? Du behöver troligtvis bättre ljusstyrka. Om inte pengar är något problem så kan nog nikons 70-200 f/2.8 vara något. Vill du ha billigare så är nog nikons 85mm f/ ett bra val om det inte är för kort. Det är dessutom lite ljusstarkare. Sen ha även sigma och tamron 70-200 f/2.8 objektiv där sigmat har lite snabbare autofokus medan tamronet är lite skarpare.

Om pengar inte är några problem så är ju valet enkelt:
Nikon 200/2
Fast om du hade haft råd med ett sådant objektiv så hade du nog inte fotat med en D60 ;)

Om du bara är intresserad utav zoomar så rekommenderar jag ett stycke 70-200/2.8, märke valfritt men Nikon's egna ska säkert vara den bästa.

Och om jag inte har fel så ska väl Nikon även ha en hyffsat ljusstark och billig line-up med fasta objektiv:
35/1.8, 50/1.8 och 85/1.8 (Samtliga objektiv finns i en ljusstarkare variant nämligen f/1.4)

Ska du ha något mer vidvinkligt så finns det ju diverse ljusstarka normalzoomar såsom Tamron's 17-50/2.8 (med eller utan VR) eller Nikon's egna lite dyrare (bättre) 17-55/2.8, Sigma ska väl också ha producerat ett 17-50/2.8 med OS nyligen.

Finns det ngn speciell brännvidd du brukar ha när du fotar hästar? Eller brukar du ändra brännvidd ofta?

Som de andra nämnt måste du ha ett så ljusstarkt objektiv som möjligt för att få till kortare slutartider. f/2.8 är antagligen ett måste. Men ännu ljusstarkare hade inte skadat. T ex Sigma EX 85/1.4 DG HSM eller Sigma EX 50/1.4 DG HSM. Autofokus funkar med dessa tillsammans med d60 (HSM innebär att objektive har fokusmotor).

Är det ett uppdrag du får betalt för?

Isåfall kunde det kanske vara värt att hyra eller om du har tur få låna proffsgrejer av någon vänlig själ!

Eftersom D60 inte har så lysande ISO-egenskaper krävs det ljusstyrka och ljusstyrka är dyrt....

Det enda tipset jag kan ge dig annars är Nikkor AF 85/1,8D om brännvidden är rätt, men du får manuell fokus på D60 eftersom den inte har inbyggd fokusmotor.

ANNONS
Götaplatsens Foto