Annons

"Sports Illustrated Digital Workflow"

Produkter
(logga in för att koppla)
Mer kul-att-veta om SI's bildrutiner

Här, på webbsidan för Sports Illustrated Photo - http://www.siphoto.com/ - finns beskrivet hur man märker och donar för att bringa ordning i ett inflöde av cirka 4.500 bilder/dag, de flesta digitala.

Under 2003 behandlade man strax över en miljon bilder, och 2004 som är ett OS-år uppskattar man att man kommer upp i närheten av tre miljoner bilder...man undrar hur servrarna ser ut och vem som granskar alla dessa bilder....

Intressantast är kanske länkarna "camera settings" där man beskriver hur digitalkamerorna ska vara konfigurerade, med anvisningar om CCD-rengöring, att man ska formatera (inte trycka "erase all on card") sina CompactFlash-kort, med mera.

Att fundera på: varför vill man att Canon Eos 1D Mark II-fotografer inte ska använda SD annat än i nödfall utan alltid ska använda CF?

Läste den

en av dom brukar ha med sig 4-5 EOS 1D till vanliga matcher, och ytterligare 5-6 EOS 1Ds till basket..

Varje fotograf fick 25-30 512-1024MB minneskort ^^

"I've never seen so many guys say so many good things about their own take, and there's nothing but shit on the screen," he says. Later, unable to find a good shot of a particular Patriots touchdown catch, he gestures at the screen. "Eleven guys. Eleven versions out of focus."

hehe, det är inte lätt att vara fotograf alltid :)

Re: Mer kul-att-veta om SI's bildrutiner

Jag skulle gissa att detta har med "effektivitet" att göra. Varje avvikelse kostar "tid". Alternativt att det går snabbare att skriva till snabba CF kort än till ett SD kort

--jalle

cowboy skrev:
Att fundera på: varför vill man att Canon Eos 1D Mark II-fotografer inte ska använda SD annat än i nödfall utan alltid ska använda CF?

Proboarder skrev:
Läste den

en av dom brukar ha med sig 4-5 EOS 1D till vanliga matcher, och ytterligare 5-6 EOS 1Ds till basket..

Varje fotograf fick 25-30 512-1024MB minneskort ^^

Jag läste det också och svimmade nästan. Närapå att man fick kåtslag;) Fast det är ju fel märke förstås.
Han betalade nog inte för kamerorna ur egen ficka...en vild gissning.

cowboy skrev:
Intressant artikel ( http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-6453-6821 ) om Sports Illustrateds bildrutiner under Super Bowl XXXVIII i Houston.

Är det någon som vet om det finns något liknande
"card reader" program som används av Sports Illustrated:

"The images on the cards are retrieved and saved to the laptop hard drive by a custom application written by Sam Greenfield, a Senior System Engineer at the magazine."

/Bosse

Re: Re: "Sports Illustrated Digital Workflow"

twang skrev:
Är det någon som vet om det finns något liknande
"card reader" program som används av Sports Illustrated:

"The images on the cards are retrieved and saved to the laptop hard drive by a custom application written by Sam Greenfield, a Senior System Engineer at the magazine."

/Bosse

Jag har inte läst på vad programmet gör, men jag kör detta: http://software.altaircom.net/software/copycard.aspx

Tyvärr klarar det bara JPG idag, men jag har en version på gång som klarar Canon RAW också.

/Niklas

ANNONS
Götaplatsens Foto