Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spotmätare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mathew

Aktiv medlem
Finns det billiga spotmätare?
Såg på www.scandinavianphoto.se att de sålde spotmätare för 4500kr och 11000kr. Helt sjuka priser enligt mig, men det är säkert professionella grejer.

Finns det "nybörjar"-spotmätare som är betydligt billigare? och vart?

Photax har en Capital SP-II för 2750:-
Har själv haft en sådan tidigare och den fungerar fint.
Den ger dig uppmätt värde som EV, som du sedan översätter smidigt till bländare och tid utan problem.

Okej, så det är dessa pengar det handlar om. Isåfall blir det ingen spotmätare för min del :(

Finns det inga billigare???

Jo, det är klart.
Men till och börja med vill jag helst veta vad nya kostar

Senast ändrad:
Den billigaste jag vet är den att du använder kamerans inbyggda mätare, då får då offra dig och gå så pass nära motivet att du bara mäter önskade partier, då behöver du bara räkna med slitage av skodon.

Skrivet med ironi ;-)

Skaffa ett gråkort i första hand (kostar några hundra) och en mätare för infallande ljus (en sån som kan mäta blixtljus åxå, kostar 2,5-3000 kr) i andra hand och skaffa möjligen i tredje hand en spotmätare. Nyttan av de här grejerna står i princip i omvänd proportion till priset.
Hälsningar
Sten

bildsten skrev:
...och en mätare för infallande ljus (en sån som kan mäta blixtljus åxå, kostar 2,5-3000 kr) i andra hand och skaffa möjligen i tredje hand en spotmätare....
Sten

Skillnaden mellan ljusmätare och spotmätare? Kan man med någon av dem mäta ljuset på ytor, eller är det enbart ljuset runt motivet som går att mäta?

Jag vet inte om ni förstod vad jag menade, därför försöker jag bena ut det lite; när man mäter med en ljus- eller spotmätare, vad är det då som mäts? Är det den ljus som är precis på den plats i rummet där mätaren är, eller kan man mäta hur stark ljuset är direkt på ytan, t.ex. kinden av en modell?

Spotmätaren mäter jur mycket ljus som reflekteras från motivet precis som den mätare du har i din kamera.
Fördelen med spotmätaren är att du kan mäta en liten del av motivet för att ha kontroll över hur olika delar kommer återges på filmen.

Om jag fotograferar en modell i vita kläder mot vit bakgrund brukar jag mäta mot det vita i bakgrunden och jämföra med det mätvärde jag får från kläderna. Jag vill att bakgrunden skall vara ett halvt steg ljusare för att skilja sig från kläderna.

ANNONS
Götaplatsens Foto