Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spotmätning / Fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Trots risk att verka smått okunnig måste jag ställa följande fråga:

Spotmätning har jag förstått handlar om ljusmätningen, men hur funkar eg. autofokus i sammanhanget? Tar den alltid fokus i centrum av bilden (en mittpunkt alltså), eller är det också en vägd bedömning på flera punkter, precis som standard för ljusmätning, alltså att den tar in ljuset från flera punkter för att göra en helhetsbedömning av motivet?

Rent teoretiskt skulle man kunna tänka sig att om den mäter fokus på flera punkter skulle en kamera kunna välja en mindre bländaröppning för att få bättre skärpa över hela bilden. På samma sätt som den gör en avvägning av flera punkter för ljuset.

Jag är en kontrollfreak som nu ska ta klivet över till min första digitala SLR, det blir en 450D, och vill gärna förstå hur detta funkar i den kameran och vilka möjligheter man har.

Man skulle kunna tänka sig situationer där man vill ha ljuset mätt på en punkt och skärpan på en annan. Finns såna kontrollmöjligheter i en DSLR typ 450D. Och om inte, skiljer sig detta från ett tänkbart alternativ, nämligen 40D?

Hoppas inte frågorna verkar dumma och nån förstår vad jag menar... :)

wfrank skrev:
Man skulle kunna tänka sig situationer där man vill ha ljuset mätt på en punkt och skärpan på en annan. Finns såna kontrollmöjligheter i en DSLR typ 450D. Och om inte, skiljer sig detta från ett tänkbart alternativ, nämligen 40D?

Dessa möjligheter finns. 40D introducerade en separat Autofokusknapp som gör detta lättare. Vet inte om den finns på 450D (finns inte på 400D) men även utan denna knappa finns det många olika möjligheter att programmera AE-knapp och avtryckare så att det blir som man vill. Om du kan få tag i en manual för respektive kamera kan du läsa på mer om exakt hur det funkar och vilka möjligheter det finns. Du hittar inställningarna under custom funktionerna i menyn.

Förutom att separarera fokus från ljusmätning kan du på alla (?) systemkameror välja vilken fokuspunkt som skall användas. Antingen alla på en gång, eller en given.

Du kommer att gilla att fota med DSLR! :)

Mvh
Anders

Re: Re: Spotmätning / Fokus

AFJ skrev:

Förutom att separarera fokus från ljusmätning kan du på alla (?) systemkameror välja vilken fokuspunkt som skall användas. Antingen alla på en gång, eller en given.

Tack Anders! Förstår jag dig rätt här, autofokus standardmässigt är på flera punkter (precis som ljusmätning) i auto? Men jag kan alltså välja en (t.ex. av 9 punkter eller vad nu kameran erbjuder) för fokus? Hur går detta till i praktiken, en knapp som man trycker på ett antal ggr som i displayen highlightar var fokus kommer sitta? Eller riktar jag kamerans mittpunkt nånstans och trycker knappen för att låsa fokus och sen gå över till ljusmätning? Känner mig lite förvirrad nu :)

Och nån som vet om 450D även har detta?

Re: Re: Re: Spotmätning / Fokus

wfrank skrev:
Tack Anders! Förstår jag dig rätt här, autofokus standardmässigt är på flera punkter (precis som ljusmätning) i auto? Men jag kan alltså välja en (t.ex. av 9 punkter eller vad nu kameran erbjuder) för fokus? Hur går detta till i praktiken, en knapp som man trycker på ett antal ggr som i displayen highlightar var fokus kommer sitta? Eller riktar jag kamerans mittpunkt nånstans och trycker knappen för att låsa fokus och sen gå över till ljusmätning? Känner mig lite förvirrad nu :)

Och nån som vet om 450D även har detta?

Bäst att svara sig själv :). Hittade nämligen en 450D manual på nätet. Och den har mkt riktigt 9 AF punkter man kan välja mellan. Då fick jag svar på det. :)

450D's manual finns här om nån mer än jag skulle vara intresserad:
http://gdlp01.c-wss.com/gds/0300000933/EOSRXSi-EOS450D_EN.pdf

Hur autofokuspunkten kan väljas skiljer lite från kamera till kamera. På 450D väljer du med pilknappar eller det enda hjulet. På nästa nivå (40D) finns en smidig joystick för detta, men det går även att använda vilket som helst av de två hjulen.
Även hjulet på batterigreppet går att använda, på båda modellerna.

Med en autofokuspunkt vald är det den som ställer in skärpan. Du kan välja att fokusera på ett ställe och sen rikta om kameran, om du vill. Men med evaluerande mätning är det dumt, för den exponerar med tyngdpunkt på vald fokuspunkt.

Spotmätningen mäter alltid i mitten på de här kamerorna. Du får hoppa upp ytterligare en prisklass för att kunna få den att följa fokuspunkten. Men även den mätningen går att låsa, innan du tar bilden i någon annan riktning.

Om du har valt alla nio punkterna ställer kameran in med de som det blir skarpt på. Blir det det på olika avstånd använder den de som är närmast, vanligtvis.
Om du vill få en bländare som ger skärpa på alla fokuspunkter som alls hittar något att ställa in på, sätter du kameran på A-DEP. Fast då vill det till att du undviker sånt som 5D och dyrare, för där saknas den funktionen.

På en del tidigare kameror från Canon kunde man helt enkelt titta på den punkt man ville ha skärpa på, så fick man det. Men det verkar bara vara jag som gillade det, för Canon har valt att inte sätta dit det på senare tid.

En mer avancerad kamera, som 40D, låter dig även spara olika konfigurationer (tre stycken), där dessa innehåller autofokuspunkter, ljusmätning och det mesta annat som går att ställa in. Sen får du en kombination som passar för vad du nu behöver på ett ögonblick. Jag har exempelvis mina favoritinställningar för sport, macro och blixt på lägena C1-C3.
40D har också fler alternativ för hur man ska trycka för att välja fokuspunkt.

Jag förstår att du står i begrepp att handla kamera. Därför passade jag på att ge några exempel på sånt som skiljer mellan Canons instegsmodeller (450D) och nästa nivå (40D/5D).

apersson850 skrev:
Hur autofokuspunkten kan väljas skiljer lite från kamera till kamera. På 450D väljer du med pilknappar eller det enda hjulet. På nästa nivå (40D) finns en smidig joystick för detta, men det går även att använda vilket som helst av de två hjulen.
Även hjulet på batterigreppet går att använda, på båda modellerna.

Med en autofokuspunkt vald är det den som ställer in skärpan. Du kan välja att fokusera på ett ställe och sen rikta om kameran, om du vill. Men med evaluerande mätning är det dumt, för den exponerar med tyngdpunkt på vald fokuspunkt.

Spotmätningen mäter alltid i mitten på de här kamerorna. Du får hoppa upp ytterligare en prisklass för att kunna få den att följa fokuspunkten. Men även den mätningen går att låsa, innan du tar bilden i någon annan riktning.

Om du har valt alla nio punkterna ställer kameran in med de som det blir skarpt på. Blir det det på olika avstånd använder den de som är närmast, vanligtvis.
Om du vill få en bländare som ger skärpa på alla fokuspunkter som alls hittar något att ställa in på, sätter du kameran på A-DEP. Fast då vill det till att du undviker sånt som 5D och dyrare, för där saknas den funktionen.

På en del tidigare kameror från Canon kunde man helt enkelt titta på den punkt man ville ha skärpa på, så fick man det. Men det verkar bara vara jag som gillade det, för Canon har valt att inte sätta dit det på senare tid.

En mer avancerad kamera, som 40D, låter dig även spara olika konfigurationer (tre stycken), där dessa innehåller autofokuspunkter, ljusmätning och det mesta annat som går att ställa in. Sen får du en kombination som passar för vad du nu behöver på ett ögonblick. Jag har exempelvis mina favoritinställningar för sport, macro och blixt på lägena C1-C3.
40D har också fler alternativ för hur man ska trycka för att välja fokuspunkt.

Jag förstår att du står i begrepp att handla kamera. Därför passade jag på att ge några exempel på sånt som skiljer mellan Canons instegsmodeller (450D) och nästa nivå (40D/5D).

Tack Anders för en initierad kommentar! Det verkar som vissa skillnader för just den här typen av handhavande finns i 450D från 40D (smidigare). Men att man trots allt kan göra "det mesta" på 450 även om det kan vara smidigare på en 40D. För mig är den mindre storleken avgörande, även om jag nu börjar få upp ögonen för att för "pill" med inställningar kan det finnas fördelar med 40D. Jag kommer säkert pilla en hel del och vem vet, kanske kliver till en "50D" om det visar sig intressant om 1.5 år då eller så, dom kanske lyckas göra den lite mindre då :)

Tack igen, mvh/W

Jag ser att du nu har förstått skillnaden. Sen är det ju upp till dig att välja vad som passar dig bäst. Men det är roligast om man har insett vad man väljer mellan innan man köper.

Jag har en 400D också. Den är en alldeles utmärkt kamera, den också. Speciellt med tanke på vad den kostar. Ska man bära den långt är den ju en klar favorit. Men vid alla normala tillfällen väljer jag 40D. Men en 450D ger ju lite mer av vad 40D har, än vad man kan få av en 400D.

ANNONS
Götaplatsens Foto