Artificiell
Aktiv medlem
Om man nu väljer JPEG framför RAW, vilken inställning är bäst: sRGB eller Adobe RGB?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Adobe RGB är en större färgrymd. Välj den före sRGB. Om du sedan ska visa bilderna på webben så konverterar du helt enkelt till sRGB.Artificiell skrev:
Om man nu väljer JPEG framför RAW, vilken inställning är bäst: sRGB eller Adobe RGB?
Artificiell skrev:
Så sRGB är alltså bäst om man bara vill titta på bilderna i datorn?
Och vad är förresten bäst för utskrift på vanlig bläckstråleskrivare?
Intressant att du tog upp det här med labb. Nu senast blev leveransen ganska mörk och urvattnad på samma gång. Måste jag redigera på något vis innan jag jaddar upp bilderna hos labbet?BugEyes skrev:
Även den färgrymd som fotolabben kan skriva ut är mindre.
BugEyes skrev:
En vanlig bläckstråleskrivare har en mindre färgrymd än sRGB och därmed kvittar det ur den synvinkeln. Även den färgrymd som fotolabben kan skriva ut är mindre.
dumbo skrev:
Man ser ganska tydligt att den större färgrymden kommer väl till pass. I sRGB-bilden är väldigt mycket av detaljerna i det röda och gula helt borta tack vare att det ligger utanför färgrymden och därför blir utfrätt.
[/url]
pontus.h skrev:
Ok, lite OT men idag skrev jag ut 10 bilder tagna i adobeRGB (vissa i RAW) i butik (8"x12") och killen försäkrade att maskinen läste profiler, och det borde den ju göra.
stefohl skrev:
Visst borde den läsa profiler, men det är många snabblabb som bara tar för givet att det är sRGB som kommer in. Det låter på din beskrivning som det är problemet. Lämna till ett labb som har en seriös färghantering istället.
Stefan
Bengus skrev:
Kan du ge exempel på Lab som uppfyller kraven på seriös färghantering? Funderar på att böja använda Crimson - anser du att de uppfyller kraven?
ProprintBengus skrev:
Kan du ge exempel på Lab som uppfyller kraven på seriös färghantering? Funderar på att böja använda Crimson - anser du att de uppfyller kraven?
Mvh
Bengt