Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ställa in ISO?
- Trådstartare Taka
- Start datum
tettimul
Aktiv medlem
Vitsen med de ISO-tal som visas är att det går att räkna om slutartider, bländartal och ISO-tal med hjälp av varandra. Det skulle gå förlorat om det var tillsnyggade siffror i jämna hundratal. En fördubbling av ISO-talet ger ett stegs kortare slutartid. T.ex. 1/125 på 200 ISO ger 1/250 på 400 ISO vid samma bländare. ISO-siffrorna däremellan är tredjedelssteg. Skulle det vara jämna siffror skulle slutartiden bli 1/187, eller något sådant, och det är inte så praktiskt. Läs gärna någon grundläggande fotobok så får du reda på mer om det.
Så, svaret på din fråga är: Det går inte p.g.a vedertagna fotografiska regler, fotopraktiska och historiska skäl.
Så, svaret på din fråga är: Det går inte p.g.a vedertagna fotografiska regler, fotopraktiska och historiska skäl.
Jewster
Aktiv medlem
tettimul skrev:
Rent tekniskt ja, det skulle kunna gå att sätta det i entalssteg också men till vilken nytta?
Såklart till nyttan att du kan göra mer exakta exponeringar. Om du vill ha en viss bländare och en viss tid är det ju ISO du får laborera med. Om det bara går att skifta ISO i hela steg är man ju begränsad till det. Nu går det ju ofta att välja att få ISO-skalan även i halva eller tredjedelssteg, vilket ju ger större valmöjligheter till en precisare exponering.
Eftersom digitala sensorer har ett mindre dynamiskt omfång är ju en korrekt exponering än viktigare än vid analogt neg-film fotograferande.
Ser du inte nyttan med det?
Vitsen med de ISO-tal som visas är att det går att räkna om slutartider, bländartal och ISO-tal med hjälp av varandra. Det skulle gå förlorat om det var tillsnyggade siffror i jämna hundratal. En fördubbling av ISO-talet ger ett stegs kortare slutartid.
Det går ju fortfarande om du samtidigt ställer så att även slutartiderna och bländarstegen visas i tredjedelssteg. Då innebär ju tex en tredjedels ISO-ökning att man måste parera med en tredjedels slutartidssänkning eller bländarminskning för att behålla samma exponering.
Läs gärna någon grundläggande fotobok så får du reda på mer om det.
Jag undrar vem som behöver läsa fotoböcker av oss.
/jer.
Senast ändrad:
tettimul
Aktiv medlem
Jewster skrev:
Det går ju fortfarande om du samtidigt ställer så att även slutartiderna och bländarstegen visas i tredjedelssteg. Då innebär ju tex en tredjedels ISO-ökning att man måste parera med en tredjedels slutartidssänkning eller bländarminskning för att behålla samma exponering.
Jag undrar vem som behöver läsa fotoböcker av oss.
/jer.
Självklart är det praktiskt att kunna exponera rätt, frågan är bara hur noggrannt man kan exponera. Men det var inte det som var frågan i tråden. Det var om det gick att ställa in kameran på ISO-tal i jämna hundratal istället för de tredjedelssteg som den nu är byggd för att visa.
Rådet om att läsa en fotobok är inte menat att visa att jag är expert eller vissa vem som kan mest om foto utan för att det väldigt ofta står bra förklarat i böcker eller på andra ställen och då är det onödigt att fördjupa sig mer. Det var tydligt att jag förklarade dåligt och jag går genast och läser en bok.
Det jag skrev i mitt första inlägg var ingenting annat än en förklaring till varför det är som det är på D70, vad framtiden ger för inställningsmöjligheter är det ingen ide att gräva ner sig i djupare här.