Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ställa in skärmen med Spyder och Photocal

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag menar alltså med platta skärmar.

Några få platta kvalitetskärmar, med individuell justering för RGB kan kalibreras, men med de flesta får man nöja sig med en profilering.

I pdf-manualen för Spydern är texten svart och fin. Dpreviews gråkil (tack för länken!) ser riktigt bra ut så jag tror jag är på spåret trots allt.

Men jag testade hur svart text ser ut i word och då ser den blåtonad ut. Drog upp storleken på texten och då är den svart. Gjorde det omvända med manualtexten och då ger den ett lite blåtonat intryck med litet typsnitt.

Jag tror jag tar och släpper det här nu. Bilderna ser ju ut som de ska, mina egna och andras.

Tack för all hjälp!!

PS. Min skärm har rgb-justering. DS.

/Johan

Johan, två saker, jag antar att du använder den fysiska upplösningen på panelen, använder du windows XP med cleartype påslaget eller avslaget.

Den går ju in och mixtrar med sub-pixels på en LCD/TFT, om det kan vara något med det.

Damocles skrev:
Johan, två saker, jag antar att du använder den fysiska upplösningen på panelen, använder du windows XP med cleartype påslaget eller avslaget.

Jag kör XP. "Använd följande övergångseffekt för att utjämna kanterna på skärmteckensnitt" är ikryssad. Men effekten "Standard" är vald, inte "Cleartype" alltså. Ska jag bocka bort "Använd följande ..." helt och hållet kanske?

/Johan

Jag testade med Cleartype men det påverkade bara själva utseendet på bokstäverna, inte färgen. Testade även att bocka av alternativet men det gjorde ingen skillnad.

Fler idéer?

/Johan

Johan: Manualen finns som ett PDF-dokument på CDn med Photocal. Jag tycker absolut du ska ta en sväng till med Spydern, inte ge upp!

Bilagor

• untitled-1.gif
    untitled-1.gif
    12.1 KB · Visningar: 163
AnnaKarin skrev:
Johan: Manualen finns som ett PDF-dokument på CDn med Photocal. Jag tycker absolut du ska ta en sväng till med Spydern, inte ge upp!

Jag tänkte på skärmmanualen :)

Gjorde en sväng till + hämtade senaste skärmdrivrutin. Men bilderna och gråkilen ser bra ut så jag släpper det här nu.

Tack för all hjälp!

/Johan

Jag kan kalibrera RGB kanonerna var för sig på min CRT och detta kan jag mäta upp med hjälp av Photocal. Men det beror på vilka val man gör i menyerna efterhand.

Daniel: Det är så jag gör. Men när mitt fipplande med rgb-kanalerna är klart fortsätter programmet att göra mätningar och skapar sedan en skärmprofil. Inte mycket att göra i menyerna i efterhand. Eller vad menar du?

/Johan

Det är väl så det ska fungera - grovkalibrering med skärminställningarna och därefter profilering med Spydern för finliret.
Vad gäller blåaktigheten på text i liten storlek låter det inte som om det är fel på kalibrering och profilering utan snarare som att skärmen kan ha fysiska begränsningar med svårighet att återge tunna, svarta streck som helt svarta. På en CRT hade jag föreslagit dig att kolla konvergensen (eller vad det heter) men på en LCD är det kanske inte mycket att göra åt?

ANNONS
Götaplatsens Foto