Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stänga av VR vid byte av objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för svaret Gustaf.

Jag stänger alltid av kameran innan jag byter objektiv, men jag var osäker på om objektivet på nått vis kunde skadas om jag glömde att stänga av VR.

Dagens kameror är konstruerade så att man behöver inte ens stänga av kamera vig objektivbyte. Det är möjligt att någon rekommenderar att göra det och det skadar självklart inte att stänga av men är inte nödvändigt. Jag själv var i början (för flera år sedan) mycket försiktig och stängde av allt, men idag byter jag bara objektiv utan att stänga av något. Jag har aldrig haft några problem pga byte av objektiv.

Själv stänger jag alltid av kamaran. Kanske inte nödvändigt men snöar/regnar/duggar det ute så kanske det räcker med en vattendroppe på stiffterna och det kortsluts. Och havla stan sprängs i bitar.

ANNONS
Götaplatsens Foto