Annons

Störningar i Canon-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

NLC76

Aktiv medlem
Om du ändå fått LR5 "gratis" med kameran tycker jag du ska ge det en chans. Börja med att låna/köpa en grundläggande bok som t.e.x Scott Kelbys "Lightroom 5" och som fördjupning gå några videokurser som t.ex. de på Moderskeppet.
 

peranders

Aktiv medlem
Jag skulle vara rätt nöjd med detta bildresultat. Ihopsmetningen är ju helt naturlig, där har du upplösningsgränsen. Jag har öppnat filen i Canons program och har ingen brusreducering men ett ynkro "sharpness". BTW: Har inte 700D ett lågpassfilter framför sensorn? Hos mig ser bilden ut så här:
 

Bilagor

AFJ

Aktiv medlem
Jag plockade ner RAW-filen och jämförde med mina bilder tagna med 7D på häger vid Råstasjön för några vintrar sedan. Bilderna tagna på 400mm med EF 100-400 och med fågeln i liknande storlek.

Jag tycker resultaten är likvärdiga. Det blir helt enkelt inte mer detaljer än så. Bättre ljusförhållande och att komma ytterligare lite närmare är nog lösningen. Du kan nog köra med lite mer exp. komp också för att få en bättre exponering från start.
 

Nils E

Medlem
Upplösningsgräns, lågpassfilter. Här kanske det börjar bränna till. Min fråga var mer "teoretisk" än ett uttryck för missnöje med enskilda bilder. En nybörjares undran inför "konstigheter" i bilder och vad de beror på. Och då inte bara att det blir smetigt på vissa ställen utan den fläckvisa fördelningen. I fläckarna finns ingen struktur alls, mellan fläckarna är det ok, trots att det är fråga om samma t ex fjäderstruktur. Anders L fick dock fram lite struktur ur fläckarna. Jag såg i en annan tråd lågpassfilter omnämnt. Tyvärr begrep jag inte så mycket. Går det att förklara någorlunda enkelt? Skulle det fläckvisa bero på att ytterst små variationer gör att just det området hamnar under en upplösningsgräns? Men varför fick örnen i mitt första inlägg näbben ihopsmetad?

Vad beträffar den aktuella bilden blev slutresultatet så här:
https://nefoto.files.wordpress.com/2015/01/grahager-27.jpg
Det är ok för mig, eftersom man som jag skrev ovan, inte i första hand tittar på halsen.


Tack Nils för boktips.
 

reboot81

Aktiv medlem
När upphör möjligheten att redigera inlägg? Jag drog upp ljuset en aning till och ville byta länken till:
https://nefoto.files.wordpress.com/2015/01/grahager-272.jpg
Vet inte, men det finns en tidsgräns. Kan bli konstiga diskussioner om folk ändrar vad andra sedan har svarat på...

Iaf, LR är ett avancerat program med lite annorlunda lösningar på saker och ting.
Investera en timme och nio minuter på Moderskeppets gratiskurs "Grunderna i Lightroom 4/5".
 
ANNONS