** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Större minnesbuffert.

Produkter
(logga in för att koppla)

JonkeGtx

Medlem
Har idag en Nikon d7100. Har märk att dess buffert suger vid sekvenstagning.

Läser mig till att d7200 har mycket större buffert så den är ju intressant.

Vad finns det för alternativ man skulle titta på begagnat? Bufferten behövs för att hinna få ett gäng bilder på de sekunder jag har på mig då dessa passerar mitt kontorsfönster.

Bildkvaliteten blir inte optimal då mitt fönster ligger i vinkel mot vägen men det får jag leva med.
92d37332cbf0d2a5ab114cc9496805cd.jpg
5bbea0b4bb483539dd6aafc013e688dd.jpg
 
Jag gick från D7100 till D7200 pga bufferten. Men om du ska använda D7100 sätt den enbart i jpg, ev kan du sänka kvaliten om det är OK. Vill du köra raw så kan du sänka bitdjupet till 12. Detta ger lite mindre filer
 
Jag gick från D7100 till D7200 pga bufferten. Men om du ska använda D7100 sätt den enbart i jpg, ev kan du sänka kvaliten om det är OK. Vill du köra raw så kan du sänka bitdjupet till 12. Detta ger lite mindre filer

Ja med tanke på den extra "linsen" jag får av det vinklade fönstret så är ju inte kvaliteten prio. Provar att ställa ner lite o ser vad som händer. 👍
 
Nä, jag jobbar i Ängelholm. Mitt emellan Koenigseggfabriken och macken de alltid tankar på. De rör sig vid väldigt olika tider på dagarna så jag har kameran redo i fönstret för att hinna få ngn bild.
 
Nä, jag jobbar i Ängelholm. Mitt emellan Koenigseggfabriken och macken de alltid tankar på. De rör sig vid väldigt olika tider på dagarna så jag har kameran redo i fönstret för att hinna få ngn bild.
Fönstret är larmat så det går heller inte att öppna utan att hela företaget vaknar..

Hittade "crop" läget på min d7100 igårkväll. Testar lite o ser om det snabbar upp något. [emoji106]
 
Vad jag kunde se så är det angivet 8bilder i raw och 33 i jpg för buffert, men beror säkert på hastigheten på minneskortet också. Den tar väl med 6bps, då det är väl något mer än 1sek i raw.

33 i jpg borde ju räcka för de kör väl inte i full hastighet till bensinstation?

Annars så blev jag väldigt positivt överraskad av D7200, det var inte enbart buffert, jag tyckte den satte fokus säkrare också, men det kan säkert vara objektivberoende också. Betalade ung 2500:- i mellan till en begagnad D7200.

Annars finns ju nu också D7500 samt D500 om du har ännu mer behov av speed

D7500 har tex 73bilder i raw jämfört med dina 8
 
Senast ändrad:
Tack för tipsen!

Flyttade lunchen lite idag o var förbi fabriken. Hade lite flyt [emoji16] idag var det inte lika kritiskt med bufferten.

Får ta och lägga undan lite slantar ett tag så får vi se vad det blir för hus sedan. Tack för alla tips!
415fc59d400742f5a6fca43176bf76ca.jpg
 
ANNONS