Annons

st-e2 + 2x580 ex eller 3st sigma ef-500

Produkter
(logga in för att koppla)

geronimo13

Aktiv medlem
Hejsan!

Behöver ett trådlöst system för porträtt on location. Vilket blir mitt bästa val 3 sigma blixtar eller 2st canon 580ex + en st-e2 sändare?

För nackdelar?

Jag skulle välja alternativet med sändaren då det inte låser mig till att ha en blixt på kameran.
Annars hellre ett billigt studioblixtset.

BugEyes skrev:
Jag skulle välja alternativet med sändaren då det inte låser mig till att ha en blixt på kameran.
Annars hellre ett billigt studioblixtset.

Med sigma varianten får jag ju 2 blixtar off camera och en på kameran. Med canon varianten 2 off camera men ingen på kameran.

Studioblixtset är itne alternativt då det ska vara mobilt + att jag redan har fullutrustad studio.

Min tanke var att det kan vara bra att slippa ha en blixt på kameran så man kan styra ljusriktningen friare.
Sigma blixtarna ska för övrigt kunna funka ihop med ST2 också.

BugEyes skrev:
Min tanke var att det kan vara bra att slippa ha en blixt på kameran så man kan styra ljusriktningen friare.
Sigma blixtarna ska för övrigt kunna funka ihop med ST2 också.

Du kan sannolikt stänga av Sigmas master-blixt (dvs den 3e som du har på kameran) men ändå få den att styra de två övriga. Så fungerar Canons system i alla fall och det skulle förvåna mig om inte Sigman fungerar likadant.

Jag skulle nog skaffa 3 Sigma-blixtar istället. Jag har själv ST-E2:an och 2 st Canon 580. Men det går ej att få blixtarna fungera helt manuellt tillsammans med ST-E2, vilket jag saknar (och tyvärr inte hade koll på när jag köpte den). Min tanke var att jag skulle kunna styra 580:eek:rna som studioblixtar (dvs helt manuellt) med hjälp av ST-E2:an, men så är alltså ej fallet. E-TTL:en vill alltid vara med. Så jag får erkänna att jag inte använt den så mycket ännu. Jag tappade lite intresse när jag såg detta.

ST-E2:an har även flera nackdelar, bl.a. lite sämre räckvidd än blixtarna vad gäller kommunikationen sinsemellan (ST-E2:an får generellt kritik för att vara gammal i konstruktionen - skulle inte förvåna om det kommer en ersättare inom kort).

Du kan läsa en hel del om ST-E2:an via:
http://photonotes.org/articles/eos-flash/index3.html
...information om den finns på flera ställen på sidan.
Om du inte känner till sidan så är det för övrigt en helt suverän samling information kring Canons blixtteknik och tillbehör. Informationen startar på:
http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Lycka till i valet!

:) Petter

Petter Stahre skrev:
Du kan sannolikt stänga av Sigmas master-blixt (dvs den 3e som du har på kameran) men ändå få den att styra de två övriga. Så fungerar Canons system i alla fall och det skulle förvåna mig om inte Sigman fungerar likadant.

Jag skulle nog skaffa 3 Sigma-blixtar istället. Jag har själv ST-E2:an och 2 st Canon 580. Men det går ej att få blixtarna fungera helt manuellt tillsammans med ST-E2, vilket jag saknar (och tyvärr inte hade koll på när jag köpte den). Min tanke var att jag skulle kunna styra 580:eek:rna som studioblixtar (dvs helt manuellt) med hjälp av ST-E2:an, men så är alltså ej fallet. E-TTL:en vill alltid vara med. Så jag får erkänna att jag inte använt den så mycket ännu. Jag tappade lite intresse när jag såg detta.

ST-E2:an har även flera nackdelar, bl.a. lite sämre räckvidd än blixtarna vad gäller kommunikationen sinsemellan (ST-E2:an får generellt kritik för att vara gammal i konstruktionen - skulle inte förvåna om det kommer en ersättare inom kort).

Du kan läsa en hel del om ST-E2:an via:
http://photonotes.org/articles/eos-flash/index3.html
...information om den finns på flera ställen på sidan.
Om du inte känner till sidan så är det för övrigt en helt suverän samling information kring Canons blixtteknik och tillbehör. Informationen startar på:
http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Lycka till i valet!

:) Petter

Tackar för det får bli 3st sigma. Det blir ca 300 dollar billigare också jämfört med 2st 580ex och en st-e2

ANNONS
Götaplatsens Foto