Annons

Stabil kulled som stannar där man vill?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Manfrotto 468MGRC2 Hydrostatkula låser stenhårt och rör sig inte det minsta ens när man kör t.ex. 300 f2.8 på en D800E (finns flera varianter om du gillar andra fästen bättre).

[/URL]
Har du varianten med RC2-platta? Glappar inte plattan? Jag tycker att RC2-fästena inte är så stabila som jag skulle vilja.
Manfrottos hydrostatkula finns med arcaswiss-platta, tror jag, och jag skulle nog titta noga på en sån.
 

cardazio

Aktiv medlem
Har du varianten med RC2-platta? Glappar inte plattan? Jag tycker att RC2-fästena inte är så stabila som jag skulle vilja.
Manfrottos hydrostatkula finns med arcaswiss-platta, tror jag, och jag skulle nog titta noga på en sån.
Hej,

Har aldrig märkt av kännbara problem med glapp, men å andra sidan använder jag inte manfrottos RC2 - jag kör Peak designs RC2 med hål i där man kan fästa deras ankare (eftersom jag klickar fast dem i Slideremmen). Den RC2-platta som medföljer är iofs av tveksam kvalitet nu när du nämner det. Köp Peak design slide ii med en rc2-platta också så har du två flugor i en smäll :)

Jag skulle ruttna på att skruva fast och loss grejerna varenda gång, så arca har jag knappt tittat på - så pass att jag inte är helt säker på att man måste skruva fast den varje gång. Såg jobbigt ut på bild och gick på RC2 som fungerade bra direkt.

Hydrostatkulan kostar 1900 kr just nu och det är det lätt värt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det finns flera saker som kan spela in. En är helt enkelt det att den enklare kulled där men mekaniskt låser kulan gör att kulan kan glida medan man spänner åt och har lite med vikten att göra. För detta hjälper en hydrostatisk eller vätskedämpad kulled ett exempel är Manfrottos MGR serie men det finns många.

Sedan kan det ha med vikten att göra och då kan man antingen skaffa en kraftigare kulled eller skaffa ett stativhuvud där objektiv och kamera balanserar vilket gör att det är mycket mindre risk för rörelser då man spänner åt eller efteråt. En lösning här är att inte skaffa en kulled alls utan ett Gimball head som t ex Benros GH serie. Dessa huvuden är dock lite större och utympligare. Dock är de ypperliga till långa telen bl a.
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Har haft liknande problem med en Manfrotto 190XB / 486RC2. Om det var stativet eller kulleden som var problemet vet jag inte.
Har nyligen bytt upp mig till Manfrotto 055 / MHX PRO-BHQ2. Nu har jag inga rörelser.
Har en lätt kamera Fuji XT1 med 16-55 zoomen.
 

HansG

Medlem
Beroende på budget kan kanske en av Arcas kuber vara ett alternativ?
 
ANNONS