Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stabilt, bra stativ och kulled, för naturfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

risse

Aktiv medlem
Kan någon tipsa om ett bra, prisvärt stativ?
Mina krav är att det skall gå att få ner det i spagat och att det skall vara tillräckligt högt så att man kan stå någelunda rak och fota.
Skall användas vid naturfoto.
Det skall även kunna bära ett FX-hus med en 300mm f2.8, med en 2ggr konverter.
Dessutom måste det var någelunda lätt. Blir ganska dyrt antar jag...

Ofta står stativets maxlast angivet, men vad betyder egentligen det? Att stativet håller för vikten, eller att det är stabilt med den vikten pålastad?
Ge även gärna tips på en bra kulled för min utrustning (Samma sak där, vad betyder egentligen maxlast?)
Var inne på att köpa en kulled från Cullmann, men hittar ingen svensk återförsäljare som har några hemma.
 

alf109

Aktiv medlem
Det är många aspekter man måste titta på, den viktigaste är kanske vad det får kosta?

Det som främst ger stabilitet är vikt, men eftersom de flesta av oss inte vill släpa runt på ett tungt stativ så blir det en kompromiss. När det gäller den angivna maxvikten som stativet skall klara så handlar det nog ofta om hur mycket man kan lasta på utan att det går sönder, själv skulle jag åtminstone ha 50% marginal.

Själv kör jag numera med ett Gitzo gt3541xls och en RRS-BH55 kula med optipodfästen. Fördelen med det är att det är ganska lätt i förhållande till vad det klarar av, det går att få upp riktigt högt och att det klarar allt som jag använder från småbild (FX) till storformatskameror. Tidigare körde jag med olika stativkombinationer för olika utrustning. Men som sagt det är inte billigt, och det finns riktigt bra prylar för mindre pengar.
 

risse

Aktiv medlem
Det är många aspekter man måste titta på, den viktigaste är kanske vad det får kosta?
....
Självklart vill jag lägga ut så lite pengar som möjligt, men jag är beredd att lägga ut en del pengar för att få bra grejer. Jag ger inte över 10kkr. Gärna under 6kkr.
 

bmbild

Aktiv medlem
Ta en titt på den mycket prisvärda Sirui Kulled K-10/20/30/40X med maxlasten 20/25/30/35kg. De väger mellan 0,35kg och 0,7kg. Jag har själv Sirui Kulled K-40X och det inga som helst problem med att hänga på 5DMkIII med batterigrepp och EF 70-200/f2,8 L IS II USM. Sirui Kulled K-40X hittar du för 1290:- (fraktfritt) i känd (nät-) butik i Nässjö.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Fungerar inte

Har en kulled som ser snarlik ut och i samma storlek av annat märke och det är definitivt inget som man använder tillsammans med ett 300/2,8 + konverter! Det fungerar inte bra till dylika kombos. Jag vet att det finns de som användser kulled till stora telen men då brukar det vara dyrare huvud med andra snabbplattor. Annars finns det säkert utrymme att inom budget få råd med ett gimbal + liknande kulled+ett kolfiberstativ. Kolla in cyberphoto eller andra firmor så kan du hitta kolfiberstativ som inte är så dyra.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Olika prio

Nu tycker ju jag att gimbal är fullståndigt överlägset vid djurfoto men om jag skulle satsa på en kula som jag skulle använda till djurfoto också så skulle jag ha följande minimikrav:
* En lång snabbplatta som går att justera på huvudet så att jag får rätt balans även med konverter och olika tunga kamerahus.
* Kulan ska s.a.s. inte nypa direkt utan medge lite lagom friktion så att jag kan släppa kameran (som är rätt balanserad pga snabbplattan/fästets justeringsmöjligheter.) utan att låsa kulan utan att hela ekipaget faller åt sidan samtidigt som jag inte ska behöva låsa upp vredet för att ändra position. Vet inte hur många kulor som klarar detta?
* Panorering utan hack vid stora brännvidder (Inte många kulor klarar detta). T.o.m. gitzos ideohuvud av billigare snitt (under 5 lax) är tämligen kassa, Finns dock billigare videohuvud som klarar det galant. Kulhuvudet måste mao ha separat låsning för panorering i en led, vilket de flesta har.
Jag har ännu inte testat någon kulled som klarar dessa krav men förmodar att det finns dyrare leder som fixar det eftersom jag sett personer med långa telen som använder det. Eller är det bara så att de inte testat ett bra gimbal?
 

risse

Aktiv medlem
En Gimbal hade varit intressant om jag främst hade tänkt använda kameran med telet på. Men oftast använder jag vidvinkel, normal och macroobjektiv. När jag nu ändå är inne på att byta stativ vill jag gärna att det även skall orka med telet, om det går.
Man kanske behöver ett par stativ? Ett lite lättare och ett tungt när telet används...
 

tumlaren

Aktiv medlem
Man kanske behöver ett par stativ? Ett lite lättare och ett tungt när telet används...
Jag använder två olika stativ ett tyngre med Gimbalhuvud användes med mitt 500 mm objektiv i mestadels i gömsle så jag bär inte det omkring hela dagen. Till all annan fotografering har jag ett lättare stativ med kulled, som jag kan bära med mig. Dels vill jag ha ett tyngre och stadigare stativ till det långa telet, sätter ibland på 2,0 konvertern och då måste det vara stadigt.
 

Curt L

Aktiv medlem
En Gimbal hade varit intressant om jag främst hade tänkt använda kameran med telet på. Men oftast använder jag vidvinkel, normal och macroobjektiv. När jag nu ändå är inne på att byta stativ vill jag gärna att det även skall orka med telet, om det går.
Man kanske behöver ett par stativ? Ett lite lättare och ett tungt när telet används...
En hyfsat bra kompromiss, som jag ofta använder, är en kraftig och stabil kulled, där jag monterar en Sidekick. Då klarar man sig med ett stativ och det går smidigt att byta mellan tele och vidvinkel/normal/macro.

http://www.tripodhead.com/products/sidekick-main.cfm
 

Palletheking

Aktiv medlem
Själv har jag ett Gitzo 3532 LSV Med en RRS BH55 kula. Använder mig av ett Optipod snabbfäste och anpassade snabbplattor. Klarar utan tvekan en 300 2,8 med konverter. Stativet är specat för ca 25 kg och kulleden till 23 kg. Tror att arbetskomforten slutar någonstans kring 12-15 kg belastning. Stativet går ner i spagat och även relativt långa personer kan jobba utan att behöva huka sig. Stadig kombo, men prismässigt landar man på nästan 15000 kr. Benro har liknande uppsättningar för billigare pengar. Dock så tror jag att just RRS BH55 är svår att plagiera med motsvarande kvalitet. Den kulan låser tunga utrustningar i sämsta tänkbara vinklar där belastningen är maximal på utrustningen. Mitt tips är att spara lite på stativet och lägga pengarna på kula eller stativhuvud.
 

unoengborg

Aktiv medlem
En kulled med så stort och tungt tele kommer aldrig att bli riktigt bra, skaffa en gimbal, och byt till kulled när du inte har det stora telet. Om du trots allt väljer kulled så titta på Sirui K-40X, som är mycket mjuk och fin, och låser exakt. Friktionen är ställbar så att du kan anpassa trögheten. Den är dessutom billig vill minnas jag gav under 1600 för min.

Vad det gäller stativ titta på t.ex. Gitzo GT5532LS. Visserligen lite dyrt men man köper inte så många stativ i sin livstid om man väljer rätt från början
 

Curt L

Aktiv medlem
Givetvis, ett bra stativ och dito kulled klarar säkert viktmässigt belastningen av ett långt tele. Däremot är det inget som jag anser fungerar i verkligheten, när det handlar om rörliga motiv. De 250 dollar som sidekicken kostar är en investering som betalar sig i bättre bilder.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Har en kulled som ser snarlik ut och i samma storlek av annat märke och det är definitivt inget som man använder tillsammans med ett 300/2,8 + konverter! Det fungerar inte bra till dylika kombos. Jag vet att det finns de som användser kulled till stora telen men då brukar det vara dyrare huvud med andra snabbplattor. Annars finns det säkert utrymme att inom budget få råd med ett gimbal + liknande kulled+ett kolfiberstativ. Kolla in cyberphoto eller andra firmor så kan du hitta kolfiberstativ som inte är så dyra.
Nog ingen som helst tvekan om att Siruis K-40X håller för ett 300/2.8 med konverter, men du har rätt i att en Gimbal är bättre för sådant här. Det blir mycket lättare att hantera rörliga motiv.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
plattor

Men går det att ha en längre platta som man kan justera där man vill ha den på den kulleden? I annat fall blir det ju omöjligt att få tyngdpunkten där den ska vara.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Men går det att ha en längre platta som man kan justera där man vill ha den på den kulleden? I annat fall blir det ju omöjligt att få tyngdpunkten där den ska vara.[/QUOTE

Den tar standard Arca Swiss plattor, så det är inget problem. Det bästa är nog om man kan hitta en ersättningsstativfot för objektivet som är direkt format att fästa i huvudet.
 

Apachi

Aktiv medlem
Jag letade länge efter ett kompakt resestativ som skulle palla mitt 300 objektiv med 1Ds. Slog till slut till på ett Sirui N-3204X med K30X (som jag tänkte ersätta med K40) och jag har inte ångrat mig en sekund. Jag har inga erfarenheter av stativ då jag började fota i somras men jag är otroligt nöjd. Väldigt stadigt och pallar lätt mitt 300-objektiv, tror det är 49cm ihoppfällt med kulled och jag kan utan problem stå raklång med mittpelaren i botten, med samtliga sektioner utfällda till max (är ca 188cm lång).

Betalade 3100kr ($405) inkl kulled och frakt. Oslagbart i min mening. Inga problem med 15 sekunders slutartid utomhus, har iofs inte testat med 300 (bara testat lite hemma) men med 28-300 är det inga problem. Med K40x kan jag tänka mig att det blir än mer stabilt.
 
ANNONS