Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stacking!

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!


Finns det något svenskspråkigt stackingprogram?
Finns det något (oavsett språk) som är gratis att använda?

---
Om jag tar en landskapsbild, åt samma riktning men med focus på olika saker i vart och ett av bilderna. T.ex. i bild 1, ett hus som ligger 100m bort, i bild 2 ett träd som är 250m och i bild 3 focus på bakgrunden som t.ex. är ett fjäll.

Då kan stackingprogrammet bidra till att det är bra focus både på fjället, trädet och huset. Är det mycket manuellt arbete eller sköter programmets teknik det av sig själv och skapar en så perfekt bild som möjligt av tre separata bilder?

---
Jag kan tänka mig att man skall använda stativ för att man verkligen skall rikta kameran åt samma håll hela tiden. Men när man fotar småkryp på marken som rör sig när man som minst anar det. Då verkar det lite bökigt med stativ och kan va svårt att få kameran så jättenära marknivå. Med handhållet så verkar det lite mer bökigt, men samtidigt bökigt att resa stativ snabbt också.

Ni kanske rekommenderar trådlös bildtagning men då när man står på avstånd, då är ju kameran stilla på stativet men då kan det ju vara svårt att se vad den tar kort på och vad den fokuserar på. Manuell fokus på avstånd går ju inte det heller.

---
Omsvenskspråkig information finns här i forumet eller nå´n annanstans eller om ni vill berätta hur man går till väga ute på fältet och i programmet får ni väldigt gärna förmedla era kunskaper till mig. Det där med stacking verkar minst sagt väldigt intressant :).


Med vänliga hälsningar Alexander T !!
 
Hej, om du ska ägna dig åt focus-stacking så är det stativ och blick stilla motiv som gäller, annars fungerar det inte, De som gör detta riktigt seriöst (t.ex. John Hallmén) använder sig av en rigg när de kan flytta hela kameran framåt/bakåt någon enstaka millimeter i taget och ta massor med bilder. Handhållet kommer inte fungera.

När det däremot gäller ditt exempel med en landskapsbild så behöver du inte göra detta för att få skärpa i hela bilden i de flesta fall. Om du t.ex. använder 17mm brännvidd och bländare 8 kan du få ett skärpedjup som täcker in från en meter till oändligheten. Läs mer här:

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Om du däremot tänkte dig att fota med långa brännvidder kan det dock bli lite knepigare.
 
Rigg?

Hejsan!

---
Riggen som nämns, är det något som man kan köpa någonstans eller är det något som man får tillverka själv?
Tyvärr är jag inte så bra på hantverkskonst :(

---
När det gäller objektiv så har jag Nikons "Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor" och som jag har förstått det, så är brännvidden fast på 105mm och bländaren kan endast vara 2,8. (Är inte så hemma i all terminologi än)


Med vänliga hälsningar Alexander T !!
 
Hejsan!

---
Riggen som nämns, är det något som man kan köpa någonstans eller är det något som man får tillverka själv?
Tyvärr är jag inte så bra på hantverkskonst :(

---
När det gäller objektiv så har jag Nikons "Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor" och som jag har förstått det, så är brännvidden fast på 105mm och bländaren kan endast vara 2,8. (Är inte så hemma i all terminologi än)


Med vänliga hälsningar Alexander T !!

Njae, största bländaren är nog 2,8, men det är nog inget problem att sätta den på mindre. Större går dock inte.
 
Combine ZP är gratis och det finns en ganska bra guide här http://www.laurieknight.net/article/view/8#czp

Det finns att köpa dessa slädar där du förflyttar kameran på, man sätter den mellan stativet och kameran och kameran kan sedan förlyttad i djupled

Är det korrekt uppfattat att bäst resultat nås om hela paketet kamera+objektiv förflyttas i djupled utan nån förändring av fokusinställningen?
 
Är det korrekt uppfattat att bäst resultat nås om hela paketet kamera+objektiv förflyttas i djupled utan nån förändring av fokusinställningen?

Jag har förstått det så, detta beror på att du får en liten skillnad i förstorningsgrad om du ändrar fokusinställningen. Jag har testat båda och använder man fokusinställningen så måste man justera in bilderna först så att de blir lika stora, vilket blir en extra process? Hur stort felet är beror på objektivet
 
Jag har förstått det så, detta beror på att du får en liten skillnad i förstorningsgrad om du ändrar fokusinställningen. Jag har testat båda och använder man fokusinställningen så måste man justera in bilderna först så att de blir lika stora, vilket blir en extra process? Hur stort felet är beror på objektivet

Men detta görs väl per automatik med program som Helicon Focus, eller?
De gånger jag provat har jag inte sett några större problem med resultatet.
 
Jag har förstått det så, detta beror på att du får en liten skillnad i förstorningsgrad om du ändrar fokusinställningen. Jag har testat båda och använder man fokusinställningen så måste man justera in bilderna först så att de blir lika stora, vilket blir en extra process? Hur stort felet är beror på objektivet

Tack! Jag har fattat att det är viss skillnad men aldrig förstått varför. Nu gör jag det :)
 
Men detta görs väl per automatik med program som Helicon Focus, eller?
De gånger jag provat har jag inte sett några större problem med resultatet.

Jag har enbart använt PSE och combine ZP, och ibland fungerar det och ibland inte. Men det beror säkert på programmet man använder, hur långt avstånd man ska täcka påverkar säkert också, samt objektiv.

Har enbart kört lite tester så har inte så stor erfarenhet av det. Vet att jag stackade bilder över 4cm och det gav för mycket fel
 
Hej, om du ska ägna dig åt focus-stacking så är det stativ och blick stilla motiv som gäller, annars fungerar det inte, De som gör detta riktigt seriöst (t.ex. John Hallmén) använder sig av en rigg när de kan flytta hela kameran framåt/bakåt någon enstaka millimeter i taget och ta massor med bilder. Handhållet kommer inte fungera.

När det däremot gäller ditt exempel med en landskapsbild så behöver du inte göra detta för att få skärpa i hela bilden i de flesta fall. Om du t.ex. använder 17mm brännvidd och bländare 8 kan du få ett skärpedjup som täcker in från en meter till oändligheten. Läs mer här:

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Om du däremot tänkte dig att fota med långa brännvidder kan det dock bli lite knepigare.

John han kör mycket handhållet också.... Kolla på makrofokus.se´...
 
ANNONS
Götaplatsens Foto