Annons

Standard SD kort vs. Ultra II SD kort

Produkter
(logga in för att koppla)

Konfucius

Medlem
Här är mina mätningar på SanDisk Ultra II SD kort.

(Vet inte hur man gör en snygg lista här)

Utrustning:
Pentax Optio 555 med usb kabel
SanDisk USB 2.0 cardreader
Kopplad till pc (2.0 MHz) med Windows XP Pro och USB 2.0 interface
Standard SanDisk SD 128MB
SanDisk Ultra II SD 256MB

Alla tider i sekunder

Filstorlek:
tiff:_____14873Kb
***:_____2147Kb (jpeg best qual)

________Std:____Ultra II:
Ta bild: (från nedtryck till nästa bild)
tiff______26.4____11.6
***______4.1_____2.4

Titta på bilder i kameran:
tiff______10.4_____4.0
***______2.2_____1.1

Kopiera från kamera till pc med usb kabel:
tiff______26.4____19.9
***______3.9_____3.0

Kopiera från kortläsare till pc:
tiff_______9.3_____2.8
***______2.3_____<1
Kopiera från pc till kortläsare:
tiff______18.6_____2.9
***______3.4_____<1

I senaste nummeret av MikorDatorn (nr. 15/2003, s. 31) gjordes en test på Ultra II korten, att läsa från kortet var inte märkbar snabbare än ett budgetkort från Kingston medans skrivning till kortet vär nästan dubbel så snabbt som budgetkortet.

Det som är mest anmärkningsvärt är att hastigheten snittade på i närheten av dom 9/10 MB/s som anges i specen. Möjligtvis kan det vara så snabbt momentant men inte under en längre tid.

- QoS

Intressant, jag gjorde ett nytt test, jag kopierade 33 MP3 låtar till de två olika korten via kortläsaren:

33 MP3 låtar = 120MB.

Std:______Ultra II

Från PC till kortläsare:
2'48,6_____25,5

Från kortläsare till PC
__19,1______5,5

Jag har inte läst MD's test, använde de en USB2 kortläsare? Vilken kamera använde de?

Som föregående lista visar så är det även en avsevärd skillnad i kameran hur lång tid det tar att bläddra mellan bilderna, samt hur lång tid det tar att ta stora bilder (tiff).

Senast ändrad:
Eftersom dom kommer upp i strax under 5MB/s för läshastigheten måste man tolka det som att dom kör USB 2 eller en FW-läsare.

Det är rätt magiska siffror du fått, tog det 5,5 sekunder att föra över 120 MB (strax under 22MB/s)?

- QoS

Ja, ännu intressantare är att detta är det andra Ultra II kortet som går sönder för mig!

Fick ett före jul som gick sönder efter en halv dag, nu kan jag inte längre få kontakt med det nya kortet som jag fick idag!

Vad är det som händer? Är det min Pentax som gör sönder dom eller är det kortläsarn? Kortläsaren hade jag inte med det första kortet, så det måste vara kameran då? Det första gick sönder på jobbet, så den enda gemensamma nämnaren jag hittar är kameran. Jag har inte känt någon statisk urladdning eller något sådant. Jag får försöka returnera detta och byta till ett annat märke, Panasonic skall vara bra har jag läst.

Vet att Sandisk har haft problem med SD-kort och vissa handdatorer, bla www.aximsite.com har en lista på vilka serier av kort som har sturlat.

Min personliga erfarenhet är att Sandisk inte är sämre/bättre än nån annan när det gäller fel, dom senaste två 512 SD-korten jag haft har varit Panasonic, även där anges 10 MB/s som maximal hastighet men i realiteten är det runt 3-5 MB/s. Har kört mina kort i båda Pentax Optio S och ett antal minotla och Canon kameror utan problem.

Andra märken som brukar rekommenderas bland SD-kort är Lexar och Dan Electric (som båda OEM-as av Panasonic).

- QoS

Enligt cyberphoto så har Sandisk haft problem med SD-korten. Jag har 4 stycken CF & 3 stycken SD-kort & har bara haft en kortkrasch, det var ett splitternytt Sandisk SD som jag fick byta ut...

Ok jag skall försöka byta kortet till ett annat märke, köpte det på zebramedia.biz, såg att de även har Lexar.

Skall göra om testet sedan med scisoft sandra och se vad det ger, kanske är det windows som cachar filerna på något vis som gör att jag får sådana bra värden, men faktum kvarstår att det går betydligt snabbare även i kameran.

ANNONS
Götaplatsens Foto