Annons

Starta eget - tips tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

patrik_p

Aktiv medlem
Jag är i banorna att starta en enskild firma nu då jag har ungefär 2 jobb i månaden, men det är inte min huvudsakliga inkomst. Utan jag arbetar 100% men kommer köra på den tiden jag inte arbetar, helger, fritid osv. I genomsnitt har jag räknat med att dra in ca 2000-3000kr per månad och bara lägga pengarna på hög, ungefär som ett aktivt-sparande till en början.

Vilken nivå bör man lägga sig på när man registerar företaget? hur mkt tror man att man kommer dra in ? för man skattar ju före man dragit in pengarna, är 10000-15000 en rimlig att ange som årliga intäkter under första året då företaget startas?

Någon som har en "story" - Såhär gjorde jag?

Finns det några nackdelar att göra såhär, om man kör enskilld firma kontra hobbyverksamhet?

Jag har websida registrerad och har därefter tänkt annonsera, och använda blocket, kontakter och andra nätverk för att nå ut med det jag står för och kan göra för en kund. Företagsporträtt, interiörsfotografi. Bröllop och barnfotografering kommer vara i det stora hela, med företag/webbilder - som nisch.

Finns det en chans att kunna lyckas bra och nå ut med dessa hjälpmedel, eller finns det mer sätt att kunna nå ut till ytterligare kunder?
 
Jag skulle uppge 0 kr i vinst för Skatteverket om jag var du och startar enskild firma, det lär ändå ta en stund innan pengarna börjar rulla in och man kan justera skatten uppåt i efterhand. Klart en fördel att slippa preliminärskatt direkt i början när man inte vet hur mycket pengar det kommer in. Nu är inte jag verksam inom foto men när jag startade uppgav jag 0 kr i intäkter.
 
Jag skulle uppge 0 kr i vinst för Skatteverket om jag var du och startar enskild firma, det lär ändå ta en stund innan pengarna börjar rulla in och man kan justera skatten uppåt i efterhand. Klart en fördel att slippa preliminärskatt direkt i början när man inte vet hur mycket pengar det kommer in. Nu är inte jag verksam inom foto men när jag startade uppgav jag 0 kr i intäkter.

Ok. Men kan inte detta medföra problem med att få avdragbar moms och andra utlägg?
Är det inte en nackdel att uppge för lite vinst vid starten på något sätt?

Jag hade ju tänkt att känna av året, och sen göra en "uträkning" på det..
Men har ju troligen jobb för 10000kr Men osäkert kan det ju alltid vara.

Mvh P
 
Ok. Men kan inte detta medföra problem med att få avdragbar moms och andra utlägg?
Är det inte en nackdel att uppge för lite vinst vid starten på något sätt?

Nej. Enda "nackdelen" är att när du ändå drar in pengar måste du räkna ut i efterhand hur mycket skatt du behöver betala in. Du kan göra avdrag precis som vanligt även om du räknar med 0 kr i intäkter.

När det gäller moms för inköpta prylar får du momspengarna insatta på ditt konto av Skatteverket om du inte gjort någon vinst som momsen för inköpta prylar kan dras av på. När du får momspengarna från Skatteverket beror på hur ofta du redovisar och betalar in moms, en gång per år hade jag börjat med (du kan välja varje månad, var 3:e månad eller en gång per år).

Jag hade ju tänkt att känna av året, och sen göra en "uträkning" på det..
Men har ju troligen jobb för 10000kr Men osäkert kan det ju alltid vara.
Mvh P

Om du kan någorlunda säkert räkna med t.ex. 10 000 kr per år kan du givetvis registrera det hos Skatteverket och börja betala preliminärskatt direkt, det blir inte mycket i och med att du då ligger på mindre än 1000 kr / månad i intäkter. Man kan också få uppskov med preliminärskatt, minns jag inte fel kan man få uppskov på skatten sina första 3 månader (om det inte ändrats) och börja betala in skatten fr.o.m. 4:e månaden. Du betalar givetvis skatt även för dessa 3 månader, det är bara det att du behöver inte börja betala in förrän fr.o.m. din 4:e månad.

Hela tanken med preliminärskatt är att man uppskattar sin kommande vinst och betalar in ungefär vad man sannolikt kommer att få in, sedan justeras det när året väl gått och man får antingen merskatt eller tillbaka på skatten. Är det mycket osannolikt om man överhuvudtaget får in något är det ett säkrare kort att börja med 0 kr. Om du efter t.ex. 6 månader märker att du kommer att få in ca 50 000 kr på hela året kan du meddela Skatteverket då och betala in all den skatten på det återstående halvåret.
 
I Enskild firma kan du inte spara pengar till nästkommande år. Överskottet som finns vid årskiftet blir automatiskt lön och du får betala in moms, arbetsgivaravgift och skatt på pengarna, om jag förstått det hela rätt.
Jag uppgav låg omsättning och noll i inkomst första året. Tror inte man får f-skatt om du anger noll i omsättning.
Men ring skatteverket och fråga, de är väldigt hjälpsamma!
 
Nej. Enda "nackdelen" är att när du ändå drar in pengar måste du räkna ut i efterhand hur mycket skatt du behöver betala in. Du kan göra avdrag precis som vanligt även om du räknar med 0 kr i intäkter.



Om du kan någorlunda säkert räkna med t.ex. 10 000 kr per år kan du givetvis registrera det hos Skatteverket och börja betala preliminärskatt direkt, det blir inte mycket i och med att du då ligger på mindre än 1000 kr / månad i intäkter. Man kan också få uppskov med preliminärskatt, minns jag inte fel kan man få uppskov på skatten sina första 3 månader (om det inte ändrats) och börja betala in skatten fr.o.m. 4:e månaden. Du betalar givetvis skatt även för dessa 3 månader, det är bara det att du behöver inte börja betala in förrän fr.o.m. din 4:e månad.

Hela tanken med preliminärskatt är att man uppskattar sin kommande vinst och betalar in ungefär vad man sannolikt kommer att få in, sedan justeras det när året väl gått och man får antingen merskatt eller tillbaka på skatten. Är det mycket osannolikt om man överhuvudtaget får in något är det ett säkrare kort att börja med 0 kr. Om du efter t.ex. 6 månader märker att du kommer att få in ca 50 000 kr på hela året kan du meddela Skatteverket då och betala in all den skatten på det återstående halvåret.


Tycker det är kul att höra/läsa att du förklarar detta bättre än vad någon annan gjort. Det är just det jag behövde.. ett exempel.

Tack så mkt! Ska på möte angående detta om 2 veckor.. sen ska jag troligtvis vara igång.
 
I Enskild firma kan du inte spara pengar till nästkommande år. Överskottet som finns vid årskiftet blir automatiskt lön och du får betala in moms, arbetsgivaravgift och skatt på pengarna, om jag förstått det hela rätt.
Jag uppgav låg omsättning och noll i inkomst första året. Tror inte man får f-skatt om du anger noll i omsättning.
Men ring skatteverket och fråga, de är väldigt hjälpsamma!

Jag fick (FA-skatt). Hade 0 kr i omsättning hela första året. 0 kr i alla fält (moms, omsättning, intäkter) utan att Skatteverket tyckte det var konstigt.
 
Finns det några nackdelar att göra såhär, om man kör enskilld firma kontra hobbyverksamhet?
Jag har svårt att se några skäl för dig att använda dig av "enskild firma". Det du beskriver är ju ett typexempel på det Skatteverket betecknar "hobbyverksamhet".
 
Jag har svårt att se några skäl för dig att använda dig av "enskild firma". Det du beskriver är ju ett typexempel på det Skatteverket betecknar "hobbyverksamhet".

Jo har varit i de banorna och funderat med, men har ett möte framför mig som troligen ger mig mer kött på benen samtidigt. Det är mest så att jag vill att det ska växa, växa mer för varje år, och ser då kanske ingen anledning till att inte registrera och skydda mitt namn redan från början.
 
Jo har varit i de banorna och funderat med, men har ett möte framför mig som troligen ger mig mer kött på benen samtidigt. Det är mest så att jag vill att det ska växa, växa mer för varje år, och ser då kanske ingen anledning till att inte registrera och skydda mitt namn redan från början.

Vill du skydda ditt namn (antar det är företagsnamn du syftar på) får du inget skydd per automatik med enskild firma, du måste betala separat för varje län. 900 kr för ditt eget län (där företaget är registrerat) + 700 kr för varje län därutöver. Aktiebolag får sitt namn automatiskt skyddat i hela landet.

Jag skulle kunna dra min "historia" men dels är jag inte verksam inom foto, dels är det så struligt så det är ingen idé att jag delar med mig av det :/
 
Vill du skydda ditt namn (antar det är företagsnamn du syftar på) får du inget skydd per automatik med enskild firma, du måste betala separat för varje län. 900 kr för ditt eget län (där företaget är registrerat) + 700 kr för varje län därutöver. Aktiebolag får sitt namn automatiskt skyddat i hela landet.

Jag skulle kunna dra min "historia" men dels är jag inte verksam inom foto, dels är det så struligt så det är ingen idé att jag delar med mig av det :/

Jo så påläst är jag. Men Det känns viktigt i den aspekten om man skulle bli större att ha ett skyddat namn i allafall i länet. Känns inte som jag kommer vara verksam mer än i just mitt län och eventuellt grann-länen. Det gör inte mig ngt om din story inte är så involverad med fotografi, utan, hade bara varit trevlig läsning om hur någon startade upp sin verksamhet. Istället för att läsa de drömexempel som ibland florerar på nätet..
 
Jo så påläst är jag. Men Det känns viktigt i den aspekten om man skulle bli större att ha ett skyddat namn i allafall i länet. Känns inte som jag kommer vara verksam mer än i just mitt län och eventuellt grann-länen. Det gör inte mig ngt om din story inte är så involverad med fotografi, utan, hade bara varit trevlig läsning om hur någon startade upp sin verksamhet. Istället för att läsa de drömexempel som ibland florerar på nätet..

Jag startade upp mitt företag (enskild firma) på halvtid först. Hade ett halvtidsjobb vid sidan om. Jag gjorde en uppskattning av vad jag trodde jag skulle tjäna och fick en FA-skattsedel. Jag satte siffran lite lägre första året ifall jag inte skulle tjäna så mycket pengar. Sedan skaffade jag ett konto där jag satte av en del från fakturorna som kom in ifall att jag skulle tjäna mer än vad jag betalat skatt för. Ibland fick jag restskatt men det var ju inga problem eftersom jag lagt undan pengar just för det. Fungerar bra Jag gör så även idag att jag sätter in pengar på ett separat konto ifall att jag skulle få restskatt.

Det som jag tyckte var viktigt i början var att inte förköpa mig och inte låna upp pengar utan vänta tills jag fick in pengar innan jag började spendera. Tror det är farligt att börja köpa upp dyr utrustning på lånade pengar och tro att man ska tjäna in dom snabbt ;)

När det gäller att skydda namnet så är det inga problem för min del eftersom företagsnamnet är mitt eget namn "Bee Thalin Layout & Foto" så där kan jag inte råda dig.

Lycka till!
Bee
 
Jag håller som sagt inte på med foto yrkesmässigt utan är auktoriserad translator (översättare). Jag hade ett vanligt heltidsjobb när jag 2006 började ta översättningsuppdrag vid sidan av. Jag ville inte starta eget, hittade Frilans Finans (www.frilansfinans.se) och har varit otroligt nöjd med dem. De tar 6 % av fakturabeloppet exkl. moms vilket givetvis innebär en del pengar. Det var dock ett väldigt enkelt sätt att börja och jag slipper helt all bokföring, en lyx jag gärna betalar för. Jag slutade stegvis som anställd i mars-maj 2008 och jobbade resten av 2008 uteslutande via Frilans Finans. I januari 2009 startade jag min enskilda firma och under 2009 och 2010 har tanken varit att gradvis gå över till att fakturera själv. Jag råkar dock ogilla bokföring skarpt och Frilans Finans är så jädrans smidigt, jag får pengarna i princip direkt och det spelar ingen roll om kunden strular med betalningar, Frilans Finans sköter den biten. Tanken är fortfarande att jag ska överta faktureringen själv men jag har inte kommit dit... Så nu har jag min enskilda firma, skickar själv vissa fakturor men kör det mesta genom Frilans Finans. Det lilla jag behöver spendera i yrkesrelaterad verksamhet tar jag givetvis på firman. I och med att jag fakturerar via FF betraktas jag som (projekt)anställd, inte som företagare, kan vara med i a-kassa osv... Jag har funderat på att göra om min enskilda firma till AB nu när minimikravet på startkapital halverats till 50 000 kr och att då föra över all fakturering till firman. Men det är så otroligt bekvämt med FF så jag tvekar... Och har som sagt inget stort behov av avdrag, det är väl det som skiljer mig från fotografer.
 
I Enskild firma kan du inte spara pengar till nästkommande år. Överskottet som finns vid årskiftet blir automatiskt lön och du får betala in moms, arbetsgivaravgift och skatt på pengarna, om jag förstått det hela rätt.
Jag uppgav låg omsättning och noll i inkomst första året. Tror inte man får f-skatt om du anger noll i omsättning.
Men ring skatteverket och fråga, de är väldigt hjälpsamma!

Nja. Pengarna blir vinst som man får skatta på. Dock inte automatisk lön, utan kan ligga kvar i företaget. På samma sätt som värdet för inventarierna ligger i företaget. Skatteverket gillar dessutom inte att man säger lön. Eget uttag är den korrekta benämningen =)
 
Jag fick (FA-skatt). Hade 0 kr i omsättning hela första året. 0 kr i alla fält (moms, omsättning, intäkter) utan att Skatteverket tyckte det var konstigt.

Precis. Det är inte ett dugg konstigt med en budgetterad förlust under det första verksamhetsåret. I många fall krävs ju en del investeringar för att komma igång och kunna dra in pengarna.
 
ANNONS