Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

statiskt ljusbord

Produkter
(logga in för att koppla)

-A-

Aktiv medlem
Skumt.. jag har nyss köpt ett litet ljusbord, hama lp 554 med tillhörande nätdel. Problemet är att det av någon anledning blir så mycket statiskt elektricitet runt det. Faktiskt så mycket att när jag klipper mina diabilder och positivet faller ner mitt på ljusbordet så stöts det bort och faller av! Jag har testat att ha det på annan plats och att ha andra kläder på mig (ej ull) utan förbättring.

Vet någon vad detta kan bero på? Är det ljusbordet det är fel på? Har aldrig varit med om liknande..

Jag har ett likadant ljusbord och det är inte det minsta statiskt, låter som det är något krux någonstans.

Du råkar inte ha en multiadapter liggande som du kan testa med istället. Testa att hålla i ljusbordet och rör vid en nakel metallbit på ett element för att se om du kan minska det statiska eller om det återkommer.

Damocles skrev:
Testa att hålla i ljusbordet och rör vid en nakel metallbit på ett element för att se om du kan minska det statiska eller om det återkommer.

Trevligt tips...
Är det fel på bordet så kan det gå riktigt illa att leda ström tvärs igenom kroppen på det viset.

Jag skulle reklamerat...

Dajo skrev:
Trevligt tips...
Är det fel på bordet så kan det gå riktigt illa att leda ström tvärs igenom kroppen på det viset.
Bordet hade ju extern nätdel, så det är ju isolerat från nätspänningen med en transformator och innehåller bara lågspänning.

Precis!

Dessutom råkar ljusbordet vara konstruerat av plast.

Det kan på sin höjd kan ge en statisk urladdning om du själv har en tillräckligt stor potentialskillnad. Men det beror lite på typen av plast också.

Skulle det vara så allvarligt fel att du får in nätström i bordet så kan jag lova att det inte lyser, snarare brinner friskt. Detsamma gäller transformatorn.

Utöver det drivs det på 9volt/500mAh likström. Vilket i regel sett innebär helt oisolerad adapter eller skydds/extraisolorad(dubbel fyrkant som symbol).

Är det jordad adapter? Har någon av er den ansluten till jordat uttag?
Själv använder jag en multiadapter, den är av standard skyddsisolerad typ. Vid närmare eftertanke tror jag aldrig att jag har sett en dylik svagströmsadapter med jordat kontakt, det existerar säkert, men är nog rätt ovanligt.

Och tuvärr har jag ett problem här hemma, det existerar ingen jord i denna lägenhet utom i 2 specialindragna urtag i köket.

Pfft, vad tror du om mig igentligen.

Men visst, ska man vara petig så är faktiskt en så låg strömstyrka som 30 mA livshotande om det går direkt genom hjärtat. Men för att kunna göra det krävs det att du dels kommer igenom huden, samt övriga barriärer i kroppen som har rätt hög resistens i de flesta fall. Det kräver spänning eller extremt hög strömstyrka. Du behöver dessutom en väg för strömmen att gå som passerar hjärtat.

Som ren kuriosa kan jag nämna att de vanliga statiska urladdning/stötar man får innehåller ett gäng tusen volt, dock med extremt liten strömstyrka.

Lugn!
Dåliga trafokopplingar förekommer. Det kan visst bli krypströmmar av nätspänningen. Det är dock inte vad det handlar om här.

Plast, torr luft och friktion är en fantastisk kombination.

Är det någon tröst att det blir bättre framåt sommaren?

1. Det borde gå att hitta antistat-medel.
2. Du skulle även kunna prova med en fuktig handduk och sedan torka utan att gnugga.
3. Byt och köp ett bord med glasskiva i stället.

/AnWi

Hej.
Det är din diafilm som blir statiskt laddad när du drar den ur sin plastficka.

Prova själva någongång att stapla nyklippta dior snyggt ovanpå varandra :)

/Jacob vP

ANNONS
Götaplatsens Foto