Annons

Stativ - 350d + Sigma 100-300 4.0?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johank82

Aktiv medlem
Vilket stativ och kulled är lämpligt att köra på med ovanstående kombination?
Jag funderar på Manfrotto 055 ProB, men är lite mer osäker på vilken kulled som är lämplig för kombinationen.

Kör själv en manfrotto 055Pro B med ett 490-huvud samt snabbfäste och plattor från OptiPod. Har ingen 350 själv men har kört mycket med en 20D och Canon 300/4 och tycker det funkar helt ok. Blir ett väldigt allround stativ som funkar till det mesta, både natur och t.e.x studio.

Till snabbfästet som följde med till min 490 var det plattor som tyvärr var väldigt stora och klumpiga även om dom annars var helt ok. Vill minnas att det hette "RC4". bl.a. därför skaffade jag snabbfäste och plattor från Optipod. Mycket smidigare plattor som är skräddarsydda till modellen, både kamera och objektiv. Dyra men bra!

/Micke

490-priset känns väldigt "overkill" för min del.
Jag vill veta mer om 486 respektive 488, om dessa skulle "hålla måttet"?

Tror säkert att t.ex. 488 skulle fungera rätt bra den med, 486 tror jag blir lite klen men är ett alternativ om man prioriterar vikt och smidighet väldigt högt eftersom den är så pass liten. Fördelen med att gå ner på t.ex. 488 mot 490 är ju även att du får en smidigare snabbplatta (RC2) som inte verkar finnas till 490-leden.

/Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto