Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ för digiscoping

Produkter
(logga in för att koppla)

Scenic46

Aktiv medlem
Efter mitt köp av en tub (Zeiss Diascope 85 TFL) konstaterar jag att ett stadigt stativ med bra videohuvud är ett måste om jag skall se det som var målet.
Trästativ skall vara bäst, men är tämligen dyra.
Kolfiber talas mycket om, men får man så mycket mer av stabilitet och vibrationsfrihet?? Gitzo verkar kosta mer än det smakar. Manfrotti tycks ha de mest populära men vilket?? Serie 055NAT3 möjligen. Jag är över 180cm och då kommer andra problem in då man inte bör använda mitpelaren mer än absolut nödvändigt. Stativrecensionerna här på Fotosidan säger inte heller så mycket eftersom det är så få som har samma staiv.
Jag kommer inte att gå längre sträckor än att jag kan bortse från ett kilo mer eller mindre.
Välkomnar synpunkter och verkliga erfarenheter.
Tack på förhand //Björn
 
Köp ett Stabil Snabb i långt utförande. Det är billigt för 2500kr.
http://www.stabil.nu/
Jag är lite osäker på hur stadigt det står på fuktigt trä i fågeltornet.

Aluminium gör inte mycket för att dämpa vibrationer. Trä och kolfiber gör det däremot effektivt.

Trä och kolfiber är dessutom varmare att hålla i.

Gitzo G1548 är nog det bästa du kan köpa. Stort och mycket stadigt. Samt riktigt hållbart.
Jag har ett G1348 som även det är stort. Men Gitzo's kolfiberstativ kostar en hel del.

/Erik
 
kolfiber???

Jag vill påstå att gitzos kolfiberstativ är klart mindre stadiga än al-stativen från både gitzo och manfrotto. Dessutom är basytan (triangeln som fötterna bildar) mycket mindre än motsvarande på ett lika högt al-stativ.(nästan bara hälften -2/3 så stor i ytenheter räknat) Testade själv digiscoping med kompisens nya Gitzo (kommer inte ihåg vilken modell men den kostade multum) Kan säga att det valet kommer inte på fråga för min del.
 
Re: kolfiber???

Tonyeagle skrev:
Jag vill påstå att gitzos kolfiberstativ är klart mindre stadiga än al-stativen från både gitzo och manfrotto. Dessutom är basytan (triangeln som fötterna bildar) mycket mindre än motsvarande på ett lika högt al-stativ.(nästan bara hälften -2/3 så stor i ytenheter räknat) Testade själv digiscoping med kompisens nya Gitzo (kommer inte ihåg vilken modell men den kostade multum) Kan säga att det valet kommer inte på fråga för min del.

Okunnigt svammel klassar jag detta som!

Gitzos stativmodeller finns inte att välja mellan olika material. Det är olika stativ, så det går inte så lätt att jämföra modeller.

Vill man ha ett stort och stadigt stativ så ska man välja ur Systematic-serien. Den känner man igen på att de inte har någon mittpelare utan bara en platta med skruv. Benvinkeln kan ställas i tre lägen: normalt, extremt vid och spagat.

Jag har ett G1348 som är ett fyrdelat stort stativ. Jag använder det oftast med två sektioner utdragna. Då är stativet 125cm högt med smalaste benvinkeln. Basen mellan benen är då 110cm.
Drar jag ut det i högsta läget är stativet 166cm högt och basen 145cm. Det är fortfarande stadigt, men jag behöver stå på en pall för att nå upp. Sista bendelen använder jag bara i undantagsfall som när marken lutar kraftigt.
Detta är med andra ord ett stort stativ med en stor prislapp på 8000kr.
Och G1548 är ett ännu större stativ om det skulle behövas.

/Erik
 
ANNONS