Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ för telezoomar

Produkter
(logga in för att koppla)

Scenic46

Aktiv medlem
Efter att ha börjat fotografera med större telezoomar konstaterar jag att ett stadigt stativ med bra huvud, kanske t.o.m. videohuvud, är ett måste om jag skall få bilderna som var målet.
Problemet är vibrationerna. Trådutlösare finns ju inte till DSLR typ mina Nikon D70/ D200 har jag förstått.
Kolfiber talas mycket om, men får man så mycket mer av stabilitet och vibrationsfrihet?? Manfrotti tycks ha de mest populära men vilket?? Serie 055 eller 190 möjligen. Jag är över 180cm och då kommer andra problem in då man inte bör använda mitpelaren mer än absolut nödvändigt. Stativrecensionerna här på Fotosidan säger inte heller så mycket eftersom det är så få som har samma staiv.
Jag kommer inte att gå längre sträckor än att jag kan bortse från ett kilo mer eller mindre.
Välkomnar synpunkter och verkliga erfarenheter.
Tack på förhand //Björn
 
Scenic46 skrev:
Efter att ha börjat fotografera med större telezoomar konstaterar jag att ett stadigt stativ med bra huvud, kanske t.o.m. videohuvud, är ett måste om jag skall få bilderna som var målet.
Problemet är vibrationerna. Trådutlösare finns ju inte till DSLR typ mina Nikon D70/ D200 har jag förstått.
Kolfiber talas mycket om, men får man så mycket mer av stabilitet och vibrationsfrihet?? Manfrotti tycks ha de mest populära men vilket?? Serie 055 eller 190 möjligen. Jag är över 180cm och då kommer andra problem in då man inte bör använda mitpelaren mer än absolut nödvändigt. Stativrecensionerna här på Fotosidan säger inte heller så mycket eftersom det är så få som har samma staiv.
Jag kommer inte att gå längre sträckor än att jag kan bortse från ett kilo mer eller mindre.
Välkomnar synpunkter och verkliga erfarenheter.
Tack på förhand //Björn

Länk till nyttig artikel: http://www.fotosidan.se/cldoc/3660.htm

Hans Olsson i Vintrosa tillverkar egna fästen och stativ som är mycket bra. Att beställa av hans är en fröjd, det som inte finns av fästen mm. Tillverkar han med stor precission. En investering av Olssons prylar är livslång hållbarhet. Bästa sättet att få kontakt är att ringa.
Länk till webb:http://www.optipod.se/
 
Re: Re: Stativ för telezoomar

Stebes skrev:
Länk till nyttig artikel: http://www.fotosidan.se/cldoc/3660.htm

Hans Olsson i Vintrosa tillverkar egna fästen och stativ som är mycket bra. Att beställa av hans är en fröjd, det som inte finns av fästen mm. Tillverkar han med stor precission. En investering av Olssons prylar är livslång hållbarhet. Bästa sättet att få kontakt är att ringa.
Länk till webb:http://www.optipod.se/

Kan också varmt rekommendera Hans prylar, har själv köpt hans snabbfäste, och även en manfrotto kulled från honom, vilken finns med i min "fotoväska" här. Det är jättebra grejer enkla att använda. För ett stativ skall vara enkelt, det skall vara lätt att fälla ut och ihop, tänk på att på vintern blir det kallt så ex ett trästativ blir inte lika kyligt som ett i metall. Ett stativ jag varmt kan rekommendera är stabil, kolla här, svensktillverkat och beställs härifrån: www.stabil.nu

Vidare har jag i test läst att Gitzo stativen är mycket bra, men som sagt dyra.. Du kan läsa mer här:
www.gitzo.com

Jag tror också om du söker lite i gamla artiklar här på Fotosidan att du kan hitta om just stativ och vad man skall tänka på vid inköp. Återigen, vikten har betydelse här, alltså det skall väga lite mer.

Det som är viktigt är att du har ett stabilt stativ, det skall klara att stå stadigt när det blåser.
 
Scenic46 skrev:
Kolfiber talas mycket om, men får man så mycket mer av stabilitet och vibrationsfrihet??

Kolfiber, liksom trä, är ju mer "döda" material än aluminium och dämpar därför vibrationer snabbare, vilket jag åxå tyckte mig uppleva när jag jämförde mitt Feisol kolfiberstativ med Manfrotto 055 (som bortsett från materialet är ganska lika varandra), men det är ju framför allt vikten man tjänar in på.

Manfrotti tycks ha de mest populära men vilket?? Serie 055 eller 190 möjligen. Jag är över 180cm och då kommer andra problem in då man inte bör använda mitpelaren mer än absolut nödvändigt.

Det beror ju på hur mycket du kommer att använda stativet. Använder man det inte hela tiden så kan man ju kanske leva med att böja sig lite, men använder man det mycket så blir det snabbt jobbigt för ryggen. Jag skulle nog säga att 055 är bättre ur den aspekten.
055 är bra och klarar en hel del med rätt huvud på och är tillräckligt högt för att man inte ska behöva böja sig nämnvärt även utan att använda mittpelaren.
 
Manfrotto 055 Pro är tillsammans med en kulled tillräckligt hög för att få kameran i en bekväm höjd, utan att använda mittpelaren. Jag är 183cm och hade inga problem med höjden. Men jag använder allt som oftast stativ i lägre höjder. Gärna sittandes och utan att dra ut stativbenen öht.
 
Jag är ute på liknande jakt.
Jag har en D70 o det tungsta till den är en 80-200 2.8 o sen en SB 800 till det. Det blir lite tyngd.
Var inne på en Expertaffär här i Linköping o frågade, jag visste inte mycket om stativ o han sålde mig ett Velbon cx686. Tack så Jättemycket. INTE. Jag rekomenderar det verkligen inte.

Så nu har jag börjat kika efter nåt nytt och när jag tycker att jag har råd blir det ett Manfrotto Classic 055 med en Manfrotto 488RC4 kulled.
Kolla runt på de olika nätshopparna, det skiljer ca 5-700 spänn på den kombinationen.

// jonte
 
ANNONS