Annons

stativ +kulled till min EOS 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

RobinSundin

Aktiv medlem
hej! vad ska jag ha för stativ och kulled till min Eos 300d? ganska billigt men ändå stabilt.jag är helt novis på stativ så förklara gärna ingående. Tack!
 
Du kan ju börja med att läsa denna:
http://www.fotosidan.se/cldoc/3660.htm
Där förklaras det mesta man behöver veta ganska ingående.

Billigt och bra är Manfrotto 190 eller 055, beroende på hur högt stativ man vill ha och hur mycket man vill släpa på. Kombinera detta med en 488RC2 kulled.

Sen vet jag inte om du tycker att det är billigt förstås. Allt är ju relativt. :)
 
Idag har jag beställt ett manfrotto 190 pro B och en 486rc2 kulled...så det kommer på tisdag *väntar* ja köpte även en fjärrutlösare rc-1 som ska funka på 5 meters avstånd...verkar det bra?
 
Fjärrutlösare är bra att ha. :)

Jag tror nog att stativet åxå blir bra. Kulleden kommer att funka bra med de objektiv du har idag (enl. din kameraväska). Med tung utrustning kan det bli lite klent, men det bör funka rätt bra då med, så länge man inte riktar kameran för mycket uppåt eller neråt.
Hoppas du blir nöjd med med kombinationen. :)
 
okej det låter ju bra det...jag har planer på att köpa ett 55-200 objektiv också o det kan väl inte bli för tungt? det är ju inte direkt klumpigt...
 
Absolut inte för klent, jag har ett pro 190 som jag har 300D + grepp + sigma 70-200/2.8 + x2.0 konverter på. Det är inte superstabilt i ruggigt väder, men funkar fint under de flesta förhållanden. Jag tycker inte att ett Manfrotto 055 är särskilt mycket mer stabilt. har man tyngre grejer ska man nog ha ett riktigt videostativ. Men med din utrustning blir det bra..

Plus med stativet är vikt, format, spagat och tilt av mittenpelaren..
 
robinandersson skrev:
okej det låter ju bra det...jag har planer på att köpa ett 55-200 objektiv också o det kan väl inte bli för tungt? det är ju inte direkt klumpigt...

Det är ju en lättviktare och ska inte vålla några problem. Jag pratar om ljusstarkare/längre telen framför allt. Det är objektiv som kanske ligger långt in i framtiden för dig. Kanske du aldrig köper dem ens... :)
 
robinandersson skrev:
Idag har jag beställt ett manfrotto 190 pro B och en 486rc2 kulled...så det kommer på tisdag *väntar* ja köpte även en fjärrutlösare rc-1 som ska funka på 5 meters avstånd...verkar det bra?
Funkar det där till min Nikon D70? :)
 
ANNONS