Annons

Stativ max 3000kr

Produkter
(logga in för att koppla)

Paulo

Aktiv medlem
Jag har haft mitt Benbo i snart 15 år . Tungt och det tar lite tid att bli vän med det men det är stabilt till tusen och går att ställa riktigt lågt. Finns på Photax.

Vänligen / Paulo
 

Sabud

Aktiv medlem
Har använt Gitzo under många år men köpte ett Siriustativ med dito kula för ett år sedan och får nog säga att kvaliteten imponerar så här långt. Inga pajade krokar eller slirande gummin där inte. Och kulan (K20X) fungerar fint i kyla. Helt klart är Siriu dyrare än TRIOPO som går att få riktigt billigt på ebay. Nedanstående exempel från Polen (EU) innebär inga avgifter utom frakten då.

http://www.ebay.com/itm/Light-Professional-TRIOPO-GT-3228X8C-Tripod-Monopod-load-15kg-weight-1300g-/261343303388?pt=UK_Tripods_Monopods&hash=item3cd94656dc

/Stephan
 

andreassofus

Aktiv medlem
det var inte farligt alls. Dock kommer jag köpa från sverige och allt i en och samma butik.
Ska köpa ny kamera och objektiv också så jag hoppas på att få något paketpris :)
 

svenssonphoto

Aktiv medlem
Hejsan

Har 055Pro i kombination med kulleden 498RC. Kör med både 70-200 och 150-500 och det blir stabilt ( dock sitter stativet i objektivets stativfäste för bättre stabilitet ( har xtra plattor ))
Tycker att den fällbara mittpelaren är kanon vid Makro och Landskapsfotografering ( ger arbetshöjd = kulledhöjd ))
Nackdelen är att det är TUNGT att bära :)

MvH
Janne
 

andreassofus

Aktiv medlem
någon som vet lägsta höjden på manfrotto 190 xpro4 när stången sitter som vanligt? alltså inte när man fällt ut den som bom. När man läser om stativet så står det att lägsta höjden är 8cm, men det är ju när bommen är utfälld och det intresserar mig inte för den funktionen kommer jag inte använda så mycket.

Verkar inte som att manfrotto har så väldigt låg lägstahöjd på sina stativ. .
kollade på manfrottos 055xv och det hase en lägsta höjd på 48cm. Det är riktigt dåligt.


Ni får gärna ge mig tips om stativ som har bra lägstahöjd med vanlig mittpelare och inte sådan bom som man kan fälla ut.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hejsan

Har 055Pro i kombination med kulleden 498RC. Kör med både 70-200 och 150-500 och det blir stabilt ( dock sitter stativet i objektivets stativfäste för bättre stabilitet ( har xtra plattor ))
Tycker att den fällbara mittpelaren är kanon vid Makro och Landskapsfotografering ( ger arbetshöjd = kulledhöjd ))
Nackdelen är att det är TUNGT att bära :)

MvH
Janne
RC4 eller? Det finns ju två varianter.
 

koxa

Aktiv medlem
Är själv ute efter nytt stativ/kulled och har i princip bestämt mig för
Manfrotto 190 XPRO4 + Manfrotto 498RC2 "Midi", för en kostnad av 2789:-
Detta verkar vara en mycket bra kombination både gällande stabiliet, smidighet
och vikt. Har idag ett 3,9 Kg tungt Manfrotto (över 15 år gammalt) som jag tröttnat
på att bära omkring. 190 XPro4 är endast 49cm långt ihopfällt + huvud = mkt smidigt!
 

andreassofus

Aktiv medlem
Sirui Kolfiberstativ T-2205X
Verkar väldigt lovande ur mitt perspektiv. Men så var det kula också..
Ett resestativ jag. Inte riktigt vad jag är ute efter men det är säkert ett bra stativ. bäst i test stod det. Men det stod inget om det var ett test för just resestativ eller stativ rent generellt.

priset är lite för högt också egentligen. Men hellre ett bra stativ som jag är nöjd med och tusen kr mer än ett jag inte blir nöjd med :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Är själv ute efter nytt stativ/kulled och har i princip bestämt mig för
Manfrotto 190 XPRO4 + Manfrotto 498RC2 "Midi", för en kostnad av 2789:-
Detta verkar vara en mycket bra kombination både gällande stabiliet, smidighet
och vikt. Har idag ett 3,9 Kg tungt Manfrotto (över 15 år gammalt) som jag tröttnat
på att bära omkring. 190 XPro4 är endast 49cm långt ihopfällt + huvud = mkt smidigt!

Ja jag luta också åt detta stativ faktiskt. Får bara hoppas att lägstahöjden är tillräcklig för mina behov.
vilken kulled jag ska ha vet jag inte än
 

ztenlund

Aktiv medlem
någon som vet lägsta höjden på manfrotto 190 xpro4 när stången sitter som vanligt? alltså inte när man fällt ut den som bom. När man läser om stativet så står det att lägsta höjden är 8cm, men det är ju när bommen är utfälld och det intresserar mig inte för den funktionen kommer jag inte använda så mycket.

Verkar inte som att manfrotto har så väldigt låg lägstahöjd på sina stativ. .
kollade på manfrottos 055xv och det hase en lägsta höjd på 48cm. Det är riktigt dåligt.


Ni får gärna ge mig tips om stativ som har bra lägstahöjd med vanlig mittpelare och inte sådan bom som man kan fälla ut.
Har de plockat bort den delbara mittpelaren på 190 xpro4? Mitt gamla Pro B har sådan. Man kan skruva av större delen av pelaren så att det bara sitter en liten stump kvar. Då går det att vinkla ut benen i princip vågrätt. Jag kollade nyss och det blir cirka 10 cm utan kulled och 20 cm med (upp till plattan och lite beroende på leden förstås). Jag tycker ju att det borde finnas någon variant som kan komma ned fortfarande, men jag orkar inte leta igenom sortimentet.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Har de plockat bort den delbara mittpelaren på 190 xpro4? Mitt gamla Pro B har sådan. Man kan skruva av större delen av pelaren så att det bara sitter en liten stump kvar. Då går det att vinkla ut benen i princip vågrätt. Jag kollade nyss och det blir cirka 10 cm utan kulled och 20 cm med (upp till plattan och lite beroende på leden förstås). Jag tycker ju att det borde finnas någon variant som kan komma ned fortfarande, men jag orkar inte leta igenom sortimentet.

jag vet inte om den är delbar. Står inget om det. Men det hade ju varit riktigt nice.
Jag har inte lyckats hitta ett manfrotto som har riktigt bra lägsta nivå. Har inte kollat på dom allra dyraste men dom är inte aktuella ändå
 

ztenlund

Aktiv medlem
Är själv ute efter nytt stativ/kulled och har i princip bestämt mig för
Manfrotto 190 XPRO4 + Manfrotto 498RC2 "Midi", för en kostnad av 2789:-
Detta verkar vara en mycket bra kombination både gällande stabiliet, smidighet
och vikt. Har idag ett 3,9 Kg tungt Manfrotto (över 15 år gammalt) som jag tröttnat
på att bära omkring. 190 XPro4 är endast 49cm långt ihopfällt + huvud = mkt smidigt!
Jag tycker, som jag skrivit innan i tråden, inte riktigt om snabbplattan RC2 eftersom det blir så mycket flex mellan den och kamerahuset. Jag har ju svårt att tro att den blivit dramatiskt mycket bättre de senaste åren. Förhoppningsvis är RC4 bättre, men jag har inte testat. Nu är den ju inte komplett värdelös för det fungerar ju hyfsat med D700 och lite lättare objektiv och det inte är storm eller jordbävning. Så länge objektiven är lätta går det till och med bättre än vad det gjorde med D80 eftersom själva huset är stabilare i botten.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag funderade lite på RC4 faktiskt men blir osäker nu. tråkigt om problemet fortfarande finns kvar. Kanske bäst att satsa på något annat. Frågan är vad bara :)

snabbfästet som jag har nu gillar jag inte, där måste man vrida isär plattan innan man sätter dit kameran, sen vrida tillbaka och låsa. Jag gillar mer den där klickfunktionen. Är det någon skillnad i stabilitet på det?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag funderade lite på RC4 faktiskt men blir osäker nu. tråkigt om problemet fortfarande finns kvar. Kanske bäst att satsa på något annat. Frågan är vad bara :)

snabbfästet som jag har nu gillar jag inte, där måste man vrida isär plattan innan man sätter dit kameran, sen vrida tillbaka och låsa. Jag gillar mer den där klickfunktionen. Är det någon skillnad i stabilitet på det?
Alltså, RC2 och RC4 är två olika plattor. En del av stativhuvudena finns i två varianter där den ena tar RC2 och den andra RC4. RC2 är den mindre och enklare och jag tycker ju att RC4 borde vara bättre, men jag vet inte eftersom jag inte har testat. Därför vågar jag inte säga varken bu eller bä.

Problemet för mig med RC2 är inte låsningen mot stativhuvudet, den fungerar rätt ok. Det är mellan kamerahuset och plattan som det inte är särskilt lyckat.
 

koxa

Aktiv medlem
Jag tycker, som jag skrivit innan i tråden, inte riktigt om snabbplattan RC2 eftersom det blir så mycket flex mellan den och kamerahuset. Jag har ju svårt att tro att den blivit dramatiskt mycket bättre de senaste åren. Förhoppningsvis är RC4 bättre, men jag har inte testat. Nu är den ju inte komplett värdelös för det fungerar ju hyfsat med D700 och lite lättare objektiv och det inte är storm eller jordbävning. Så länge objektiven är lätta går det till och med bättre än vad det gjorde med D80 eftersom själva huset är stabilare i botten.
Personligen kommer jag endast använda stativet tillsammans med lättare kameror/objektiv, typ Pentax K-5 + 15/2.4 Limited, Fuji X100 osv. Så för min del tror jag inte det blir några problem med snabbplattan. Alltså en totalvikt mellan 400-1000 gram.
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Ett resestativ jag. Inte riktigt vad jag är ute efter men det är säkert ett bra stativ. bäst i test stod det. Men det stod inget om det var ett test för just resestativ eller stativ rent generellt.

priset är lite för högt också egentligen. Men hellre ett bra stativ som jag är nöjd med och tusen kr mer än ett jag inte blir nöjd med :)
Triopo 3230 är exakt samma grej. Ett stativ av travellermodell. Anledningen till att jag länkade till denna var den låga spagathöjden. Vill du inte ha bom så är det bara stativ med fast platta / plattform typ stabil tredel, gitzo systematic eller motsvarande travellermodell som surui mfl som finns vad jag vet.
 
ANNONS