Annons

Stativ max 3000kr

Produkter
(logga in för att koppla)

sebmacahan

Aktiv medlem
Jag har en rc4 på min manfrottokulled och helt ärligt skulle jag välja en arcaswisstyp av platta över den. Plattan är riktigt onödigt stor och känns inte alls lika stabil som den ser ut. Imo.

Jag har använt den till 100-300/4 men d700+ batterigrepp etc och även
24-70. Den arcaswisstyplösningen jag har idag är jag mycket nöjdare med.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Ok att det ska vara så svårt att hitta ett stativ som passar en. :)
Varför finns det inte ens kortare mittstång som tillbehör. Vissa märken skickar ju till och med det. Mitt dörr A3 har det och kommer riktigt lågt med det.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Vilken ska man satsa på? fanns några olika, verkar inte va mycket som skiljer dom åt förutom antal kg dom klarar hantera. Tror den näst minsta klarade 20kg och kostade 1200kr
kanske man skulle köpa ett sådant och ett triopo 3232 stativ.

Den jag köpte var en K-40X, men även de mindre kändes och såg väldigt stabila ut.
Ska du inte ha väldigt stora tunga prylar på lär väl 20 kg räcka ett tag. Jag valde K-40X modellen mest för att skruven för att låsa panorering på de mindre huvudena inte hade stuckit ut från stativets fästplatta och därmed hade blivit svår att manövrera. Annars tror jag jag hade klarat mig med ett mindre.

Väljer du ett stativ där benen fälls bakåt när du transporterar det, bör du tänka på att diametern på huvuded inte kan vara för stor om inte benen ska slå i när man fäller tillbaka dem. Så välj inte större huvud än du behöver.
 

iSolen.se

Guest
Har du något stativfäste till ditt 70-200? Jag har ett Manfrotto 190 ProB med 486 RC2 och det fungerar inte överhuvudtaget med mitt 70-200/4 VR, som jag inte har något stativfäste till. Det blir alldeles för mycket flex, alldeles särskilt mellan snabbplattan RC2 och kamerahuset. Visst bidrar även resten av kombinationen, men jag tycker att snabbplattan är den absolut svagaste punkten. På lång brännvidd blir det ju rätt tjurigt med att kameran verkligen sitter still...

Förvisso har jag Nikon och D700 är väl lite tyngre än 6D, men jag misstänker att tendensen riskerar bli densamma. Det fungerar med mina fasta objektiv (<50 mm) och ganska hyfsat med AF 28-105/3,5-4,5D, men mer vikt och tyngdpunkten längre fram går inte bra.
Jag har ungefär samma grejer och samma problem, det är kopplingen mellan kamera och stativ som rör på sig.

Vad ska man ha för stativhuvud och stativplatta/snabbfäste om det ska hålla för 200mm, gärna lite till?

Utan att det blir för otympligt och tungt om möjligt.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ett resestativ jag. Inte riktigt vad jag är ute efter men det är säkert ett bra stativ. bäst i test stod det. Men det stod inget om det var ett test för just resestativ eller stativ rent generellt.

priset är lite för högt också egentligen. Men hellre ett bra stativ som jag är nöjd med och tusen kr mer än ett jag inte blir nöjd med :)
Ska du ha något som är märkbart stabilare än T-2205X får du nog vara beredd att slanta upp rätt många tusenlappar till och skaffa något större äkta Gitzo. Måste säga att det är väldigt prisvärt. Nackdelen med det är att det inte är så högt, men ska man ha något högre hamnar man återigen på stora Gitzo eller liknande i tiotusenkronorsklassen.

Min fru köpte ett i höstas och jag måste säga att jag är imponerad över kvaliteten. Dessutom har du sex års garanti. Vi har använt det utomhus med Nikon D800+battrigrepp och som max 70-200/2.8 vilka väl väger bortåt 3kg utan problem. Som huvud har hon ett Benro B2, som i och för sig är stabil men inte alls håller samma precision som Siruis huvud när det gäller att låsa exakt utan att ändra läge när man vrider åt. Dessutom uppfyller detta stativ ditt önskemål om att kunna ställas lågt.
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Jag har ungefär samma grejer och samma problem, det är kopplingen mellan kamera och stativ som rör på sig.

Vad ska man ha för stativhuvud och stativplatta/snabbfäste om det ska hålla för 200mm, gärna lite till?

Utan att det blir för otympligt och tungt om möjligt.
RRS eller liknande med arcaswissplatta och specifikt till stativfoten för objektivet, dvs en tvåskruvslösning. eller rrs-originallösning för respektive stativfot. men då sitter det som berget.
 

unoengborg

Aktiv medlem
RRS eller liknande med arcaswissplatta och specifikt till stativfoten för objektivet, dvs en tvåskruvslösning. eller rrs-originallösning för respektive stativfot. men då sitter det som berget.
Ja RRS är bra men bara huvudet hamnar förmodligen utanför TS tänkta budget. Sirui är billigare. Med ett Sirui K-40X inköpt för några månader sedan känner jag egentlgen ingen anledning att tråna efter RRS huvud, precisionen är utmärkt, trögheten går lätt att ställa, och det låser exakt, men sedan vet man naturligtvis ju inte hur det står sig mot slitage över tid. Eftersom Sirui kör med arca swiss plattor är det inget problem att använda RRS kamera skenor och dylikt om man har råd. Bara för en L- kameraplatta till en Nikon D800 vill de ha kring 2000kr.
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Precis. Jag är fullt överrens. Men skräddarsydda fästplattor för stativfötter etc är det inte många företag som gör.
 

antic

Aktiv medlem
Rrs hejnar kirk sunway wimbely markins novoflex jag kan tänka mig att det finns hos dem och minst lika många till.
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Rrs hejnar kirk sunway wimbely markins novoflex jag kan tänka mig att det finns hos dem och minst lika många till.
Ja. Nu är det ju så att priserna på den här typen av produkter inte är billiga generellt och det är mer det jag avsåg. Få tillverkare ger oftast inte låga kina-priser på specialprodukter. Men det var slarvigt uttryckt av mig.
 

andreassofus

Aktiv medlem
En lite update. Jag beställde ett manfrotto 190 xpro4 och sirui k-20x kulled.
stativet verkkar stabilt och bra, lägsta nivån är godkänd. Bomfunktionen är något jag aldrig kommer använda tror jag. kanske man kan kapa mittpelaren så att man kan fälla stativet mer? Blir dom int så väldigt mycket mer då man inte kan ställa benen helt i spagat så det kanske inte är värt det?

kulleden då, den är jag helnöjd med. Detta är bara min andra kulled totalt så jag har inte så mycket att jämföra med. Jag har också en Dörr hb-36 tror jag den heter och den är inte så stabil. När man ställt in kameran så ska låsa fast kulleden så vickar alltid kameran efter och sjunker ner så kompositionen blir skit. M;an måste skruva fast flera varv känns det som för att den ska sitta.
Min sirui räcker att man skruvar ett kvarts varv så sitter det som berget. Inget vickande efteråt heller. Det kanske brukar vara så med kulleder för runt en tusenlapp men jag tycker att det var riktigt bra i alla fall och lättarbetat pga det.
jättenöjd med just den saken.

Har dock märkt att även denna kulled vickar litegrann mellan kamera och snabbplatta. när allt är monterat på stativet så kan jag vicka kameran litefram och tillbaka. (vi pratar om ytterst ytterst lite) och det verkar vara mellan kameran och plattan. Vet dock inte om det beror på att jag har batterigrepp på kameran.
Märkte även sist gång jag var ute at fotade att skruven till snabbplattan lossnade lite så jag fick montera bort kameran från stativet och dra åt plattan igen. Lite störande men inget som gör så mycket så länge den inte gör det varje gång jag fotar.

Hur som helst är jag riktigt nöjd över uppsättningen. Klicklåsningen på benen är riktigt mycket bättre än stativ med vridlåsning i alla fall. går snabbt och smidigt att justera benen.
 
ANNONS