Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ med enkel och smidig höjdjustering?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Finns det något stativ - med ett eller tre ben - som är väldigt enkelt och smidigt att justera höjden på?

Jag skulle gärna vilja ha något som kan skötas med enhands-grepp och möjliggöra höjdjustering från lägsta till högsta läget. Jag pratar alltså inte bara om t.ex. mittpelaren på ett vanligt trebensstativ, utan jag vill enkelt kunna justera hela stativets höjd.

Finns något sådant djur? Rent tekniskt borde det ju vara enklara att konstruera något sådant för enbensstativ och det är också intressant för mig.

tannler skrev:
Knappast vare sig smidig eller enkel - mångsidig möjligen.
Så är det kanske - jag har aldrig provat det stativet.

Det jag tog fasta på i frågan var att det efterfrågades något som "kan skötas med enhands-grepp". Benbo-stativen har väl en skruv som låster alla ben samtidigt?

Förvisso, men varje ben har en egen skruv för att få ut benet och det går åt åtta händer för att få det hela på plats - varav namnet "octopod". Lysande stativ, men minst sagt pilligt.

Frågan är om något liknande ens går att göra med ett trebens-stativ. Det blir kanske för komplicerat att låta ett vred/handtag/skruv styra alla låsningar i tre ben samtidigt.

Tack för tipsen förresten. Kom gärna med fler tips om ni har.

Manfrotto har också ett trebensstativ med enhandjustering:
Manfrotto Neotec 458B. Finns hos bl a cyberphoto.se

Jag har ett Manfrotto Triaut 058B, tror att det är föregångaren till Neotec-stativen.

För att fälla upp första sektionen räcker det att trycka in två reglage under huvudet, behövs iofs två händer till det men det går väldigt snabbt. Man kan höja och sänka benen ett och ett också.

Den andra sektionen fäller man ut som på ett vanligt stativ med skruvfästen. Men det är väldigt sällan jag fäller ut den, Stativ med huvud och kamera blir nästa lika högt som mig med bara den första bensektionen utfälld.

Det är ganska tungt, tror det väger ungefär 9kg med huvud. Kan bli ganska högt med mittpelaren uppe.

Helt ihopfällt:

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    83.3 KB · Visningar: 359
Så här ser anordningen ut för att fälla ut benen. För att lossa alla trycker man in den övre knappen på två ställen och för att justera ett ben trycker man in den knappen som sitter underst.

Bilagor

• 5.jpg
    5.jpg
    76.9 KB · Visningar: 350
Tack Andreas, informativt och bra. Synd bara att jag redan kände till detta :)

Min svåger har ett sådant (eller väldigt snarlikt) och jag har testkört det lite lätt hemma. Och det är synd att säga att det är smidigt, och långt ifrån lätt.

Jag börjar nog luta mer åt ett snabbjusterat enbensstativ, samt ett "vanligt" treben för de tillfällen då man verkligen behöver stabilitet.

Jag har beställt en K10D och än så länge tror jag på idén med bildstabilisering, ljusstarka objektiv och ett smidigt enbensstativ för de situationer där slutartider på en sekund och kortare räcker. Jag gillar den handhållna friheten och vill helst slippa treben så långt som möjligt.

Jag testade ett Gitzo för ett tag sedan, som var väldigt enkelt att fälla ut och ihop.. tyvärr har jag inte beteckningen på det.. men varje ben kunde fällas ut i två delar med enkla skruvgrepp.

En lite påpekande ang stativ vill jag göra.. tänk på att de med mittpelare kan du inte komma nära marken med.. mittpelaren är ivägen.. och att använda mittpelaren för att höja upp fästet och få tillräcklig höjd.. gör också stativet instabilt.. och vitsen med ett stativ är ju just att du skall få stabiliteten.. när du fotograferar på långa slutartider.

Så jag rekommenderar definitivt inte stativ med mittpelare som man hissar upp

Vanligt trebensstativ har jag redan två stycken. Inga proffsvarianter men de har räckt för mina behov hittills.

Det jag sakar är som sagt ett snabbjobbat stativ som stöd där frihandsbilder skulle blivit oskarpa. Och någonstans finns ju en gräns för när ett enbensstativ inte hjälper längre.

Hmmm... ska nog kika vidare på det där som det tipsades om tidigare i tråden... och dessutom testa lur långa tider man faktiskt kan få skarpa resultat på med kombinationen bildstabilisering, enbensstativ, bländare 2,8 och t.ex. 28 mm brännvidd.

Den vanliga tumregeln vid 28 mm säger ju ca 1/25 slutartid. Bildstabilisering bör då kunna ge ca 3 steg bättre, d.v.s. 1/3. Kan man hoppas på att enbensstativ stabiliserar ytterligare upp till 1 sekund?

ANNONS
Götaplatsens Foto