Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
stativ och close up
- Trådstartare skåne
- Start datum
rili
Medlem
Close up
Hej Anneli !
Stativ vet jag inte vilket som är bra eller
dåligt eller smidigt att bära med sig, men kolla på www.cyberphoto.se eller www.scandinavianphoto.se. Där finns det olika modeller kanske någon passar dina behov.
Vad gäller close-up linser i set om 3st, så kan jag rekomendera Soligor Close-up set.
Finns att köpa hos cyberphoto till bra pris.
Kom bara ihåg att om du beställer, beställ rätt
storlek (diameter) på linserna. Tänk också på att om du har flera olika objektiv (med makro funktion) fast med olika diameter så får du beställa flera olika set.
Men det står på sidan vilka mm som finns att beställa.
Hoppas du fått lite hjälp på vägen !
MVH // Richard Lineruth
Hej Anneli !
Stativ vet jag inte vilket som är bra eller
dåligt eller smidigt att bära med sig, men kolla på www.cyberphoto.se eller www.scandinavianphoto.se. Där finns det olika modeller kanske någon passar dina behov.
Vad gäller close-up linser i set om 3st, så kan jag rekomendera Soligor Close-up set.
Finns att köpa hos cyberphoto till bra pris.
Kom bara ihåg att om du beställer, beställ rätt
storlek (diameter) på linserna. Tänk också på att om du har flera olika objektiv (med makro funktion) fast med olika diameter så får du beställa flera olika set.
Men det står på sidan vilka mm som finns att beställa.
Hoppas du fått lite hjälp på vägen !
MVH // Richard Lineruth
Bryggarn
Aktiv medlem
Värt att fundera på när du väljer enbensstativ är hur många sektioner stativet består av.
Med flera sektioner blir ju stativet lite kortare ihopfällt vilket ju är precis vad du vill ha.
I övrigt kan du fundera på vad med du skall ha stativet till.
Jag själv har mest enbenet som vandrarstav vid allt från utflykter på ett par timmar till fjällvandringar över flera veckor.
Funkar även bra som spett, att stödja ryggsäcken mot, staga tält, fotografera med, samt som påk att hota alltför närgågna svartväxlare med (har som väl är aldrig behövt slå någon).
Så ett enbensstativ är mycket mer flexibelt än ett treben
/Bryggarn
Med flera sektioner blir ju stativet lite kortare ihopfällt vilket ju är precis vad du vill ha.
I övrigt kan du fundera på vad med du skall ha stativet till.
Jag själv har mest enbenet som vandrarstav vid allt från utflykter på ett par timmar till fjällvandringar över flera veckor.
Funkar även bra som spett, att stödja ryggsäcken mot, staga tält, fotografera med, samt som påk att hota alltför närgågna svartväxlare med (har som väl är aldrig behövt slå någon).
Så ett enbensstativ är mycket mer flexibelt än ett treben
/Bryggarn
Liza
Aktiv medlem
Tänk bara på att du lätt svajar till med ett enbensstativ plus att de sällan är så långa att du kan stå avslappnat. Bäst användning tycker jag att de är hopfällda och hängande som stadgande tyngd under kameran. Sy en påse och fyll den med ris dit du kommer så har du jättebra stadga till kameran.
skåne
Medlem
Hej Richard!
Jag har tittat på både scandinavian photo och cyberphoto men jag vet ju inte vilka stativ som är bra. Alla finns inte på foto heller. Funderar på 4-delars. När det gäller close up så såg jag ett paket med 3 st hos just cyber. Men vad är skillnaden på de olika märken som finns? Vad är bäst mellanringar eller close up? Jag har inte råd med mackro så därför väljer jag mellan dessa.
Hälsn. Anneli
Jag har tittat på både scandinavian photo och cyberphoto men jag vet ju inte vilka stativ som är bra. Alla finns inte på foto heller. Funderar på 4-delars. När det gäller close up så såg jag ett paket med 3 st hos just cyber. Men vad är skillnaden på de olika märken som finns? Vad är bäst mellanringar eller close up? Jag har inte råd med mackro så därför väljer jag mellan dessa.
Hälsn. Anneli
Mellanringar ger bättre skärpa men sämre ljusstyrka.
Hur stor är din budget? Har du tittat på Cosinas 100 mm-makro? Det är ett billigt objektiv som förmodligen ger hygglig skärpa. Mycket flexiblare också eftersom du inte behöver byta tillbehör hela tiden för att variera förstoringen. Kan dessutom tjänstgöra som porträttobjektiv. En 28-80-zoom är inte det bästa utgångsläget för närbildsfotografering.
Hur stor är din budget? Har du tittat på Cosinas 100 mm-makro? Det är ett billigt objektiv som förmodligen ger hygglig skärpa. Mycket flexiblare också eftersom du inte behöver byta tillbehör hela tiden för att variera förstoringen. Kan dessutom tjänstgöra som porträttobjektiv. En 28-80-zoom är inte det bästa utgångsläget för närbildsfotografering.
Jag har ingen egentlig synpunkt i valet mellan ringar eller linser annat än att du vid stora förstoringar skulle få en väldigt mörk sökare i kombination med din zoom.
Cosinas makro kostar ca 1800 kr.
Cosinas makro kostar ca 1800 kr.
Bryggarn
Aktiv medlem
skåne skrev:
Hej Magnus!
Jag har tänkt på 4-delars. Vad är det för sorts du har? Jag har sett ett som hette Manfrotto 479-4B är det något du känner till?
Hälsn. Anneli
(Flämt, sprungit ut till bilen för att kolla)
Mitt nuvarande heter 479B/LA18 och är ett tre-sektioners i alu.
Jag är måttligt förtjust i det, hade ett förut som var likadant men ett snäpp större, men det har jag slarvat bort så jag fick köpa nytt.
Minns inte vad det gamla hette. Det var längre så att jag med mina 184 cm kunde stå hyfsat rak och fotografera. Det var även stabilare att luta sig mot med en stor ryggsäck på...
Men det var tyngre också, vikten är ju alltid intressant om man ska flyga tex.
Fotoragge
Guest
Manfrotto
Hej .
Jag är inte så lång ( 1.69) så mitt Manfrotto 479B/LF11 fungerar utmärkt bra. Har kulleden Manfrotto 352RC till som är kraftig och lätt använd.
MVH/ Ragnar
Hej .
Jag är inte så lång ( 1.69) så mitt Manfrotto 479B/LF11 fungerar utmärkt bra. Har kulleden Manfrotto 352RC till som är kraftig och lätt använd.
MVH/ Ragnar