Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ till Canon 100-400L IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

tobiasschroder

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa Canons 100-400L IS. Till detta vill jag ha ett trebensstativ som jag kan använda när jag ska fota t.ex. vatten med lång slutartid.

Har bara tagit mig en snabbtitt hittills. Hittade detta:
Stativ: Manfrotto 055 XB
Kulled: Manfrotto 488RC2

Hur är detta tillsammans med en 400D + batterigrepp och 100-400L IS?

Detta blir alltså en 2000 kr sammanlagt, och dyrare än så vill jag nog inte gå.

Hur är Manfrotto 322RC2 med snabbgrepp?

Blev lite sugen på denna kulled nu när jag såg lite bilder på det :)

Senast ändrad:
Manfrotto 322RC2 är inte så bra för långa teleobjektiv. Det uppvisar en viss "degighet" i låsningen, dvs när man släpper greppet så glider huvudet lite så att man inte får exakt det bildutsnitt som man hade tänkt sig.

FlyerOne skrev:
Manfrotto 322RC2 är inte så bra för långa teleobjektiv. Det uppvisar en viss "degighet" i låsningen, dvs när man släpper greppet så glider huvudet lite så att man inte får exakt det bildutsnitt som man hade tänkt sig.
Jo, såg att det stog så i recensionerna av det. Såg att det även stog så om den andra kulleden, att den for ner lite i låsningen.
Gäller inte detta alla kulledshuvuden? Iallafall de under 1000-lappen?

Nej, det gäller inte alla kulleder. OK, kanske alla under 1000-lappen, men det är stora skillnader i hur mycket dessa glider. Vill man ha stabilitet och inget glid alls, så får man titta på Arca-Swiss Z1 (förväxla inte med Acratech!), Markins M-20, RSS BH-55 eller Burzynski. Dessa ligger beklagligtvis i prisintervallet 3-6.000 kr ungefär, men så fort man har provat en av dessa så är man beredd att rea bort alla sina Manfrotto-kulleder etc. för en tia styck...

För långa telen (stativfäste nödvändigt) är Wimberley II överlägsen, men då närmar vi oss också 7.000 spänn, olyckligtvis.

DLich skrev:
Funderar på att skaffa Canons 100-400L IS. Till detta vill jag ha ett trebensstativ som jag kan använda när jag ska fota t.ex. vatten med lång slutartid.

Har bara tagit mig en snabbtitt hittills. Hittade detta:
Stativ: Manfrotto 055 XB
Kulled: Manfrotto 488RC2

Jag är i samma situation och har också funderat på just den stativ/kulledskombinationen. Huvudet bör ha just den plattan som 488RC2 har eftersom jag har den till mitt enbensstativ och det är skönt att slippa byta. Kommentaren på kombon tacksamma, gärna hur den fungerar till macro också (motiv nära marken).

FlyerOne skrev:
Nej, det gäller inte alla kulleder. OK, kanske alla under 1000-lappen, men det är stora skillnader i hur mycket dessa glider. Vill man ha stabilitet och inget glid alls, så får man titta på Arca-Swiss Z1 (förväxla inte med Acratech!), Markins M-20, RSS BH-55 eller Burzynski. Dessa ligger beklagligtvis i prisintervallet 3-6.000 kr ungefär, men så fort man har provat en av dessa så är man beredd att rea bort alla sina Manfrotto-kulleder etc. för en tia styck...

För långa telen (stativfäste nödvändigt) är Wimberley II överlägsen, men då närmar vi oss också 7.000 spänn, olyckligtvis.

Lite över min budget :)
Vad är det bästa kulledshuvudet under 1000-lappen, med minst glid?

DLich skrev:
Lite över min budget :)
Vad är det bästa kulledshuvudet under 1000-lappen, med minst glid?

Kanske lite över din budget men jag kan rekomendera Manfrottos 498 kulled, använder den själv håller för alla mina objektiv även 400 mm.
Sven-Åke

Hej,
Är budgeten satt till 2000 kr blir det svårt för att inte säga omöjligt att hitta bra grejor, åtminstone nytt.
Ett begagnat stativ av märket stabil kan du nog hitta begagnat för 1000 kr.
Kulleden är ju det du måste satsa pengarna på.
Den måste låsa exakt och inte glida. Manfrotto har ju några lite äldre kulleder 468 som är bra och hyffsade priser.
Kolla begagnat marknaden.
Tyvärr är det ju så att kulleder kostar 3000 och uppåt för de som är bra.
Lycka till
/stefan

En kulled för under tusenlappen, till en 100-400 med kamerahus och batterigrepp. Den tyngden kräver förstklassig konstruktion på snabbfästet. Minst 2000 kr kommer det att gå åt i pengar för en kula av den kalibern. Stativet Manfrotto 055 är nog rätt ok. Inom foto finns tyvärr ytterst få genvägar till bra produkter, stativ och kulleder är som jag ser det extremt dyra tillbehör om man vill ha bra grejer.

Hur är det med ett panoramahuvud då? Är de stabilare och bättre lämpade för 100-400L IS?

Den sammanlagda vikten med kameran, objektivet och greppet hamnar väl på runt 2,5 kg skulle jag tro.

ANNONS
Götaplatsens Foto