Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Stativ
- Trådstartare BÅS
- Start datum
Jeppe
Aktiv medlem
För att citera min fru
" Ska du verkligen ha det tunga stativet med dig?"
Använder i princip alltid stativ, dels för att jag ofta kör med långa slutartider (relativt långa). Ända gången kameran inte sitter på stativet är väl de få gånger man tar bilder innomhus (har slutat med det nu). Samt om man kör vidvinkel i obekväma ställningar.
" Ska du verkligen ha det tunga stativet med dig?"
Använder i princip alltid stativ, dels för att jag ofta kör med långa slutartider (relativt långa). Ända gången kameran inte sitter på stativet är väl de få gånger man tar bilder innomhus (har slutat med det nu). Samt om man kör vidvinkel i obekväma ställningar.
hasse lundberg
Aktiv medlem
Använda stativ? lika självklart som att ha film i kameran.
Finns inget så tråkigt som att missa en bild på grund av oönskad rörelseoskärpa.
Man känner sig uttittad i början men det går över rätt snabbt.
Finns inget så tråkigt som att missa en bild på grund av oönskad rörelseoskärpa.
Man känner sig uttittad i början men det går över rätt snabbt.
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Jag använder ett Manfrotto 190DB. Den och samma tillverkares 055-stativ (något längre och tyngre) tillsammans med någon juste kulled (stativhuvudet) brukar vara populära bland amatörfotgrafer. - Iaf. om det är värde för pengarna man är ute efter.
Men det är klart, den som har bränt x-antal tiotusingar på ett långt teleobjektiv för att plåta djur på (relativt) långt håll lägger nog gärna ut mer.
Men det är klart, den som har bränt x-antal tiotusingar på ett långt teleobjektiv för att plåta djur på (relativt) långt håll lägger nog gärna ut mer.
ariadne
Aktiv medlem
jag använder väldigt sällan staviv, men så blir jag också begränsad, så fort tiderna blir längre behöver jag ju ett om jag vill ha en skarp bild.( och när jag vill ta självporträtt) så jag har börjat så smått med att ta med det och jag börjar väl bli lite mer vän med det. men jag skulle önska att jag aldrig behövde det, gillar att vara helt fri med kameran , slippa fälla upp det där stelbenta stativet
jag känner det oftast som att om jag finner en snygg vinkel, en snygg komposition så lyckas jag aldrig ställa in det med stativet sen. jag gillar det här med det direkta, jag vrider och vänder på kroppen, hittar en bra vinkel och knäpper av. om jag som andra steg ska försöka ställa in stativet efter som jag såg det när jag höll kameran fri i händerna så går det sällan att få det precis som man hade det när man hade kameran fri. eller så har jag inte tålamodet och tappar lusten när det där stela åbåket kommer fram
Bengt-Arne
Aktiv medlem
Mitt tidigare fotograferande ligger på 70-80 talet, använde aldrig stativ.
Nu har jag tat tag i det igen och det blir stativ som gäller i fortsättningen. Det har ni lärt mig...Det tackar jag för!
Nu har jag tat tag i det igen och det blir stativ som gäller i fortsättningen. Det har ni lärt mig...Det tackar jag för!
ariadne
Aktiv medlem
jag tror att det jag retar mig på med stativ är att de är så himskans stela. finns det inte staiv som fungerar mer som kroppen gör, så att man känner att det är mer som en förlängning av kroppen, inte ett separat robotredskap? får nog leta efter nåt sånt.
jag vill bli ett med mitt stativ!
jag vill bli ett med mitt stativ!
Bengt-Arne
Aktiv medlem
Bengt-Arne
Aktiv medlem
Du kommer nog aldrig ifrån, är det en tung kamera du har bör detta vara kraftigare.
jardis
Aktiv medlem
Stativ eller inte beror för min del helt och hållet på tillfälle och ljusförhållanden.
Jag är en sån där som ganska ofta släpar ett stativ med mig ut i skogen och kommer hem med den lika oanvänd som när jag gick ut.
Känner mig fruktansvärt begränsad när jag fotar med stativ. Även med enbenaren.
Kan dessutom säga att jag kör med en Mamiya RZ67(tung fom fan) i studio UTAN stativ. Man blir lite trött i ryggen men det ger en klar frihet.
I studion är man ju inte så beroende av slutartiden i stället.
I naturen, skymning, långa teleobjektiv, och någorlunda stillasittande motv. Visst då är det utmärkt med stativ.
Jag är en sån där som ganska ofta släpar ett stativ med mig ut i skogen och kommer hem med den lika oanvänd som när jag gick ut.
Känner mig fruktansvärt begränsad när jag fotar med stativ. Även med enbenaren.
Kan dessutom säga att jag kör med en Mamiya RZ67(tung fom fan) i studio UTAN stativ. Man blir lite trött i ryggen men det ger en klar frihet.
I studion är man ju inte så beroende av slutartiden i stället.
I naturen, skymning, långa teleobjektiv, och någorlunda stillasittande motv. Visst då är det utmärkt med stativ.
Bengt-Arne
Aktiv medlem
Jag har ett gammalt stativ. Tänker också köpa nytt, men har inte blivit färdig till det.
Dadigan
Avslutat medlemskap
Jag har just fått ett manfrotto "av tomten", så nu lär man väl börja använda det en hel del. Men tidigare har jag nästan aldrig använt stativ, jag hade en gång mitt 80-200 handhållet på 1/8 sek. Till min stora förvåning blev det skarpt. Men nu kanske bilderna blir ännu skarpare...