Annons

Stativfråga, vilket material.

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
Ja, visst är de snygga.
Det jag menade med fjantigt var bla gängorna som inte lockar till flitigt nötande..
Men det jag sätter frågetecken vid är just den fina precisionen. Den är positiv så länge den är ren och så länge den inte belastas med skit i mekanismerna.
Gitzo 1505 hade varit ett nättare och mer kompakt alternativ för mig,, den var alternativ nr1. i ett par år faktiskt innan jag fick förståelse för att det faktiskt finns bättre stativ än gitzo till långt lägre eller samma vikt.
Så då var det bara att spara ännu längre:)

I morgon så skall mitt nya stativ få bekänna färg i saltvatten och ruskväder. Vid det norra havsbandet här vid en av nordatlandens mest utsatta kuster..
Härligt!!
Två dygn med flera turer ligger framför..

MVH Niclas,
Det är förmodligen precis som du säger. Om några år så kommer jag nog titta närmare på ett Sachtler, och då en variant utan mittpelare. Jag tycker att stativ till de priser som Gitzo har borde vara tätade mot smuts och väta. Åtminstone till andra bensektionen. Men jag antar att de har särskilda modeller för naturfoto, som är rustade för högre påfrestningar.

Niclasfoto skrev:
Ja då har du en bra kula. Ju lägre desto bättre;)!

När man ser bilderna på ett av Gitzos kolfiberstativ så får man inte riktigt ett superförtroende.. det ser liksom så fjantigt ut,, kika på gangorna. Men det beror ju på hur man fotar.

Jag har knappt vågat att ta ett dyrt Gitzostativ på sandstranden..Wwee,

MVH Niclas,

Tja, gängorna är väl vanliga fingängor. Tar liten plats och tål stora belastningar.

Om jag inte har fel har denna gängtyp alltid funnits på benlås av kompressionsringtyp.

Tycker däremot att det är märkligt att stativ av denna kaliber inte har o-ringstätade muttrar/gängor.

Beträffande superförtroende.
Är det inte samma typ av tunnväggiga kolfiberrör i stativ som i andra tillämpningar där man vill uppnå hög styrka och låg vikt.

Om så är fallet skulle jag direkt avråda från att någonsin tappa stativet. Ej heller skulle jag rekommendera att stativet råkar välta och rutschar några meter nedför berget.

Detta är däremot inga som helt problem med ett aluminiumstativ.

Sabud skrev:
Tja, gängorna är väl vanliga fingängor. Tar liten plats och tål stora belastningar.

Om jag inte har fel har denna gängtyp alltid funnits på benlås av kompressionsringtyp.

Tycker däremot att det är märkligt att stativ av denna kaliber inte har o-ringstätade muttrar/gängor.

Beträffande superförtroende.
Är det inte samma typ av tunnväggiga kolfiberrör i stativ som i andra tillämpningar där man vill uppnå hög styrka och låg vikt.

Om så är fallet skulle jag direkt avråda från att någonsin tappa stativet. Ej heller skulle jag rekommendera att stativet råkar välta och rutschar några meter nedför berget.

Detta är däremot inga som helt problem med ett aluminiumstativ.
Precis vad jag har hört av seriösa detaljister. Man skall passa sig för att slänga slalomskidorna över stativet i bakluckan på bilen för då kan visst rören gå tvärt av. Hårda smällar över huvud taget är visst riskabelt för kolfibermaterialet.

Jag har följt er diskussion med stort intresse med respektive för- och nackdelar med aluminium och kolfiber, men hur väl fungerar då träslag i sammanhanget? Det borde ju vara lätt och hållbart om man sköter om det eller? Är det vibrationskänsligt?

Sans skrev:
Jag har följt er diskussion med stort intresse med respektive för- och nackdelar med aluminium och kolfiber, men hur väl fungerar då träslag i sammanhanget? Det borde ju vara lätt och hållbart om man sköter om det eller? Är det vibrationskänsligt?
Träe skall visst vara ett bra material sett ur stabilitetssynpunkt. Trästativen är dessutom sköna att hålla i samt ofta väldigt snyggt designade. Nackdelen är att de är skrymmande,tunga och kräver mer underhåll än övriga material. Jan Karlsson i Räfsaregränd, Nyköping tillverkar mycket fina trästativ av märket Stabil. Tyska Berlebach gör också toppklassade trästativ. Personligen för mig känns trästativ mer förknippat med mellanformat, men de funkar naturligtvis även för småbild. Men de är som sagt ganska så skrymmande o tunga att bära.

ANNONS