Jag köpte ett stativ av märket Sachtler, ett tyskt kvalitetsmärke.
Modellen heter:
ENG 2 CF HD
Väger 4,3 kg + huvud och har en enorm stabilitet.
**
Jag fotar mycket med tele och jag har aldrig upplevt en sån "död upplevelse" med telet på stativet.
Sitter som bultat i marken. det är faktiskt också så att stativet är så stabilt att jag känner kamerans egna vibrationer samt vibrationerna i stativfästet mycket tydligare nu än tidigare.
DETta betyder att det fortfarande finns saker att optimalisera/customifiera för att döda fler vibrationer.
Jag har använt lite andra sachtler med miniDV i skolsammanhang men inte ett riktigt kraftigt med starkt tele. Det är en äkta upplevelse måste jag säga..
Jag fotade tryggt med typ 100%? skarpa bilder på tider runt ned mot 1/10 sec igår.. med 700mm... med fingret på avtryckaren dessutom. Men på så långa tider påverkar de genererade vibrationerna från kameran + i stativfästet. De dödades lätt med vänsterhanden som jag lät vila lätt framme på objektivtuben. Dödsstumt var det.
Jag skall ta en ingenjörprat med ngr vänner för att fixa en skena i lättmetall,, som ersätter min vänstra hand..
Man blir lite freeak när man upplevt hur stabilt det kan vara. Problemet är väl också det att man så tydligt ser alla andra saker som kan-måste förbättras på vägen mot det absoluta
MVH Niclas,
Ps, skickar upp en bild så ni ser hur det ser ut. Men detta är ju helt klart ett stativ för den som skall placera tunga grejer ovanpå, med lång brännvidd. Andra Sachtler (med 75mm bowl) väger mycket mindre och lämpar sig således bättre för de som fotar med mer normala grejer/brännvidder.