Annons

Stativköp

Produkter
(logga in för att koppla)

graytest

Medlem
Jag vill köpa ett stativ. Var in på scandinavianphoto.se och kollade, men det är ju omöjligt att veta vilket man ska köpa. Står ju inget om de.
Så jag skulle vilja ha lite tips från folk som äger stativ eller vet något om stativ.
Jag har en Canon 300D och vill ha ett helt vanligt stativ till den.
Nån som har några tips på ett stativ som är ett bra köp?
Tack på förhand.

Jag har precis beslutat mig för vad jag själv ska köpa till min D70 (tror jag :)

Själva stativet blir ett Manfrotto 190PROB. Det har jag bestämt mig för sedan en tid tillbaka. Det verkar, för mig, vara en lagom kompromiss i storlek/vikt och stabilitet. Har man inget emot att bära lite tyngre så kan 055PROB vara ett alternativ. Det är lite större, lite tyngre och därmed lite stabilare.
Ett alternativ som jag åxå funderade på ett tag var ett Benbo Trekker. För mig gick det bort för att det är lite långt när det är ihopfällt (ca 70cm). Annars väger det inte så himla mycket och är väldigt flexibelt. Finns hos http://www.photax.se/

Vad gäller huvud har jag velat en del och gör väl fortfarande lite. Men jag har nästan bestämt mig för Manfrotto 488RC4. Den verkar rätt stabil, men ändå inte allt för stor (och dyr). Ganska "lagom" den med alltså. Den har ju två låsningar. En för kulan och en för "panorama". En del gillar det, andra inte. Jag har inte testat så mycket, men det känns som att det är en bra kompromiss mellan ett panoramahuvud och en kulled med en låsning. Man får möjlighet till panoramafoto, men det är ändå smidigare att handha än ett trevägshuvud.

Det var lite av mina tankar. :)

Hur mycket kan du tänka dig att betala? Kolfiberstativ är ju rätt trevligt! Tyvärr ganska dyrt...

Jag har inga enorma erfarenheter av stativ, men det enda jag verkligen kan rekommendera är att du satsar på en bra kulled som stativhuvud! Själv kör jag en väldigt stabil manfrotto-led som heter 268. Den går att lasta rejält och är grymt gedigen byggd! Nackdelen är att den är tung och lite dyr kanske. Det finns nog många bra alternativ.

//Peter

Att välja stativ kan vara lite knepigt. Det första du ska göra är att fundera på vilken utrustning den ska bära, vad den får kosta, hur tung och stor den får vara och hur du kommer att använda den. Behöver du komma långt ner, högt upp m.m.

Kolla i senaste Allt om digitalfoto. Där finns en artikel och en test av några av de vanligaste stativen.

Tack för alla svaren.
Blev lite klokare. Problemet när jag kollade på scandinavianphoto.se är att jag inte hittar nå mer info om varje stativ än namnet och priset.. och det säger mig inte så mycket.

man måste känna lite på det innan bestämmer sig, jag köpte ett på scandinavianphoto i veckan och det kändes bra och låg i vettig prisklass, http://www.scandinavianphoto.se/?44624
det följde med väska m. bärrem och en rem man kunde fästa i stativet direk utan väska. tror detta med stativ e lika personigt som en kamera, vilken modell eller vilket märke man trivs bäst med...

ANNONS
Götaplatsens Foto