Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stepring

Produkter
(logga in för att koppla)

gatica

Aktiv medlem
hej
om man använder en filter konverter, 58-55mm. alltså att de nuvarande filtert är 55 mm, men objektiv gängan är 58. kommer det att påverka bilden? för filtret är ju minder en objektivet.
tack för svar!

Det beror på.

Är objektivet för småbild och kameran har mindre sensor är chansen stor att det funkar utan vinjettering eller andra konsekvenser. Det kan till och med ge högre kontrast genom att man skärmar av oönskat ströljus.

Ju vidvinkligare det är desto mindre är chansen att det funkar.

Är det ett tele kommer ljusstyrkan att minska.

Men, du kommer inte att kunna få ett generellt svar av någon eftersom det beror på objektivets konstruktion. Bara för att mitt 17/3,5 gick att steppa ner från 72 mm till 52 mm (!) betyder det inte att det funkar med en annan modell av ett 17 mm-objektiv t ex.

jaha tack!
men de så här att jag har 2 objektiv ett 55mm och ett 58mm (gäng måtten alltså). hade tänkta att köpa lite olika filter (polariserings, närbilds, uv, skylight) så tänkte jag istället för att köpa 2 av varge köpa en konverter så man kan använda filterna till båda objektiven.

så min nya fårga lyder:
ska jag köpa ett Stepring 55-58 eller 58-55. resultat messigt.

Då skall du absolut köpa 58 mm-filter och stepring till objektivet med mindre gänga!

ANNONS
Götaplatsens Foto