Ättika + koppar = big nono!

Stor, för att inte säga överhängande, risk för att syraångorna angriper kopparytor i t.ex kontakter till minneskort, objektiv och batterier, med irriterande glappkontakt som möjlig följd. Ättika angriper i princip alla metaller utom rostfritt stål och krom.
Hade jag haft samma problem hade jag nog testat med ozon. Ozon används industriellt för att ta bort lukt. Bland annat använder man ozongeneratorer för att mildra/ta bort röklukt i brandrökskadade lokaler. Det är dessutom simpelt att bygga en egen ozongenerator.
Ozon kan tillverkas på flera sätt. Den effektivaste man kan bygga själv kräver bara 4 delar: två lika stora kopparnät, en något större tunn glasskiva och en "neontransformator" (som driver neonrör. De som kommer med små neonrör tänkta för datorn ger inte alltid 5kV, 2k5V är också ganska vanligt, men det är lätt att spänningsdubbla om man nu vill det) som ger ca 5kV. Kopparnäten fästs på varsinn sida om glasskivan med exempelvis värmelim eller silikon. Viktigt är att glasskivan är något större (gärna någon cm runt om) än kopparnäten. Sedan kopplas neontransformatorn till vardera kopparnät. Funkar det så ska man höra ett svagt surrande från den. Är glasskivan för liten får man överslag runt kanterna. Det genererar också ozon, men låter illa och kan förstöra neontransformatorn. Jag hade byggt in det i en låda som jag även hade lagt objektivet i. Det går också bra att ha det ena metallnätet innuti ett glasrör, och det andra utanpå (så är ofta kommersiella ozongeneratorer konstruerade).
Disclaimer (Säger inte jag det så gör någon annan det): Ozon är mycket giftigt, dock inte i låga koncentrationer. Dessutom reagerar det snabbt och neutraliseras. Ozon tar både bort lukt och dödar bakterier.
Högspänning kan vara farligt trots väldigt låg ström. Är man det minsta osäker på hur man går till väga säkert så låter man bli. Så var det också sagt
I det här fallet måste det absolut enklaste dock vara att avstå från köp