Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stjärnföljare, Enklare astrofoto, timelaps. Råd önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)
Min montering har inbyggd belysning i polarskopet.
Jag har även ett vinklat okular med 1 eller 2 ggr förstoring så det går enkelt och smidigt att rikta in Polaris exakt på klockan där den ska vara.

Däremot känns RA-axeln (tidsaxeln) för trög vilket gör att balanseringen försvåras. Förmodligen behöver motståndet justeras, det kan också påverka följningen negativt.

Igår hann jag med några korta sökningar, alignements och följningar.
GoTo fungerade godkänt men krävde 4-5 alignements mot stjärnor för att träffa rätt.
De sub-bilderna på 1 minut som blev bra ser fina ut med runda stjärnor.
Men alldeles för många blir luddiga, deformerade eller "skagiga".
Lasten är bara 2,5 kg (kamera med zoom 100-500mm) så det ska inte vara något som helst problem.

Något som är knepigt är att monteringen klarar inte av GoTo mot Bode galaxy eller Cigar galaxy som står högt upp nästan mot zenit i Stora Björn.

Senast ändrad:
Slår kameran emot stativet?

/Stefan
Jag har även ett vinklat okular med 1 eller 2 ggr förstoring så det går enkelt och smidigt att rikta in Polaris exakt på klockan där den ska vara.

Däremot känns RA-axeln (tidsaxeln) för trög vilket gör att balanseringen försvåras. Förmodligen behöver motståndet justeras, det kan också påverka följningen negativt.

GoTo fungerade godkänt men krävde 4-5 alignements mot stjärnor för att träffa rätt.
Lasten är bara 2,5 kg (kamera med zoom 100-500mm) så det ska inte vara något som helst problem.

Något som är knepigt är att monteringen klarar inte av GoTo mot Bode galaxy eller Cigar galaxy som står högt upp nästan mot zenit i Stora Björn.

Slår kameran emot stativet?

/Stefan
Nej.
Jag ska få hjälp (instruktioner) om hur man kan lättar på friktionen för RA-axeln. Så förhoppningsvis blir det bättre efter det. För att kunna göra en perfekt balansering.
Med så lång brännvidd som 500mm så är det nog nödvändigt med guidning för tillfredsställande resultat med långa exponeringstider.
Monteringen är relativt ny modell och ovanlig. :cool:

På vilket sätt klarar den inte av Bode? Du har ju zoom så du skulle kunna zooma ut och se var du är. Bode o Cigar har jag för mig är ganska enkla att hitta med hjälp av stora björn

På vilket sätt klarar den inte av Bode? Du har ju zoom så du skulle kunna zooma ut och se var du är. Bode o Cigar har jag för mig är ganska enkla att hitta med hjälp av stora björn
Jo, men det går inte med Goto. Det bli ett meddelande att de ligger utanför gränsen. Visst ska det gå att göra det manuellt med kameran på en kul-led och endast tracka med tidsaxeln.

Har för mig att när jag körde min Skywatch rigg så hade jag ett kulhuvud på skenan. När man skulle sätta fokus på en kraftig stjärna så började jag med att justera in kameran med hjälp av kulhuvudet så att den hamnade i centrum. Justerade man in positionen som en manuell PS så hade man nytta av detta också på andra objekt då man minskat felbilden

Vet att jag också körde en 3stars alignment, det var något som Skywatch hade i sin handkontroll. Tror att det också gjorde att riggen hade bättre koll på vart kameran pekade på

Har du lagt in dina koordinater i handkontrollen?

/Stefan
Ingen handkontroll, endast wifi och appen SynScan Pro.
Vi ska byta ut min montering mot en som är bättre justerad och smörjd.
Lite intressant som jag inte visste är att det gör inget om stativet inte står i våg. A och O är polariseringen och alignement.

Jag har gjort så här:
Ställt stativet och monteringen i våg.
Monterat motvikter och kamera.
Balanserat bägge axlarna och därefter låst dem med viktstången pekandes nedåt och kameran pekar mot norr liksom polarsökaren gör.
Gjort noggrann polarisering mot klockan och alignement mot 3 eller fler stjärnor tills de hittas med tillräckligt god precision.
Sedan ska Goto och följning fungera.
Men appen tycker jag är krånglig och inte alls intuitiv.

Ok, då hoppas jag du gett appen tillåtelse att använda din platsinformation.

/Stefan
Ingen handkontroll, endast wifi och appen SynScan Pro.
Vi ska byta ut min montering mot en som är bättre justerad och smörjd.
Lite intressant som jag inte visste är att det gör inget om stativet inte står i våg. A och O är polariseringen och alignement.

Jag har gjort så här:
Ställt stativet och monteringen i våg.
Monterat motvikter och kamera.
Balanserat bägge axlarna och därefter låst dem med viktstången pekandes nedåt och kameran pekar mot norr liksom polarsökaren gör.
Gjort noggrann polarisering mot klockan och alignement mot 3 eller fler stjärnor tills de hittas med tillräckligt god precision.
Sedan ska Goto och följning fungera.
Men appen tycker jag är krånglig och inte alls intuitiv.

Vad finns det för lösningar för att slippa stå på knä under riggen, vrida huvet 180 grader och försöka hitta polaris när man gör polarinställningen?
Har skywatcher eq3. En vinkelsökare som spegelvänder och visar allt så smått att det inte går att se stjärnor. Underlättar alltså inte.

Vad finns det för lösningar för att slippa stå på knä under riggen, vrida huvet 180 grader och försöka hitta polaris när man gör polarinställningen?
Har skywatcher eq3. En vinkelsökare som spegelvänder och visar allt så smått att det inte går att se stjärnor. Underlättar alltså inte.
Jag låg aldrig upp o ner. Jag använde en funktion som heter three stars alignment, då kunde jag ganska bra ställa in riggen med hjälp av handkontrollen. Fast jag skaffade ganska snabbt en ASIAIR en liten dator och den gör PA väldigt smidigt, man får reda på vad man ska skruva på och hur bra man ligger till. Finns andra gratisprogram också som NINA

Nu hoppas jag lösningen är hittad via en tutorial på youtube.
Man kan i SynScan app ställa in begränsningen av huvudets latitud.
Övre gränsen är default 75' så nu har jag ändrat till 90'.
Så nu borde GoTo hitta överallt på hela stjärnsprakande härligheten.

Man måste nog ha koll på att lasten inte slår i stativet på något sätt när den vinklas uppåt.

Nu hoppas jag lösningen är hittad via en tutorial på youtube.
Man kan i SynScan app ställa in begränsningen av huvudets latitud.
Övre gränsen är default 75' så nu har jag ändrat till 90'.
Så nu borde GoTo hitta överallt på hela stjärnsprakande härligheten.

Man måste nog ha koll på att lasten inte slår i stativet på något sätt när den vinklas uppåt.
Det var ju bra, man kan ju testa dagtid lite blandade objekt på besvärliga platser. Har hänt någon gång för mig att en kabel har fastnat i något läge

Den är bäst tror jag. Hur mörkt det än är går det se stjärnor och grafik skalan. Den sätts fast ovanpå monteringen. Tyvärr dyrt...
Fast jag vet inte riktigt vad denna gör bättre än en vanlig kamera, men den kanske är lämpad för de som observerar? Kostar lika mycket som en ASIAIR eller har man en kamera kopplad till en dator med tex NINA så har man också PA via plate solving

ANNONS
Götaplatsens Foto