Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stjärnföljare, Enklare astrofoto, timelaps. Råd önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast jag vet inte riktigt vad denna gör bättre än en vanlig kamera, men den kanske är lämpad för de som observerar? Kostar lika mycket som en ASIAIR eller har man en kamera kopplad till en dator med tex NINA så har man också PA via plate solving
Kolla hos YouTube, visar hur man använder osv
 
Hej.
En fråga om polarisering som någon initierad kanske kan svara på.

En noggrann polarisering mot norr är väldigt viktig för att få bra följning (tracking) och GoTo till olika objekt på himlen.

Att göra polinställningen mot klockan i polarskopet kan vara tillräckligt men man kan också/eller göra Polar Alignement mot två stjärnor i appen för eventuellt bättre resultat eller om man inte kan se Polaris.

Startpositionen för enheten är när RA-axeln (tidsaxeln) pekar mot norr och vrids så att motviktsstången pekar rakt ned och att polarklockan kl 6 pekar rakt ned.
Kameraskenan monterad på deklinationsaxeln ska peka rakt mot norr.
Nu står monteringen i sin hemposition.

Vid en noggrann polinställning så att Polaris ligger rätt på klockan så vet man att RA-axeln verkligen pekar mot norr.
Men att vrida kameraaxeln exakt är värre eftersom det finns inget att sikta på. Man kan se eller fotografera Polaris men vet inte var den ska befinna sig i sökaren eller på bilden. Det borde påverka följande alignements.

Vid en Polar Alignement i appen så ska man först göra en 2-star Alignement och låta enheten söka upp stjärnorna. Därefter ska man manuellt (mekaniskt) ratta in enheten (finjustera) så att en stjärna blir centrerad.
Det innebär att om man först har gjort en manuell polinställning med polarskopet så kommer RA-axeln att förskjutas när man justerar med Polar Alignment.

Jag antar att det bästa är att först göra en noggrann polinställning i polarskopet. Och därefter även göra en Polar Alignement. Eller är det hängsel och livrem i onödan?

Sedan när det är dags för att leta upp och gå till sina objekt som är omöjliga att se med blotta ögat så kan man göra en eller flera Star Alignments vid behov med justeringar i appen tills GoTo träffar rätt.
 

Bilagor

  • EQ Polarisering.jpg
    EQ Polarisering.jpg
    723.6 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:
Nu blir det väldigt mycket killgissning.

Tror man antingen ska välja manuell PA genom att ligga upp o ner, eller 2-3 star aligment. Att först göra en och sedan den andra så undergräver man rollen för den första.

Däremot kanske man först kan göra en PA för att ställa in riggen och sedan en typ av object alignment för att justera in kameran så att den pekar så bra som möjligt mot objektet. Detta om man inte har plate solving så vill man ju hamna så nära objekt som möjligt.

Jag använder ju ASIAIR till PA så jag funderar inte så mycket på det, den PA avslutas med att den hela tiden gör en plate solving mot stjärna 2 och så justerar man riggen så att man kommer så nära stjärnan som möjligt
 
Manuell PA med polarskopet går lätt och smidigt när jag använder ett vinklat okular med förstoring och den inbyggda röda belysningen av klockan. Men givetvis måste Polaris synas. Så det gäller att stå på rätt plats.
Men för precision så måste polarskopet vara exakt kalibrerat och klockan stå exakt lodrätt mm.
Ett problem verkar vara att jag vet inte när kameran med objektivets optiska axel pekar exakt mot norr.
Men att först göra en PA med polarskopet och därefter PA i appen som förfinar det hela borde korrigera (eller kompensera) för kamerans initiala avvikelse mot norr.

Dator, plate solving och guidning ligger långt framme i tiden om det blir av.
Nu är säsongen snart över, efter nästa nymånefas så är nätterna ljusa.
 
Manuell PA med polarskopet går lätt och smidigt när jag använder ett vinklat okular med förstoring och den inbyggda röda belysningen av klockan. Men givetvis måste Polaris synas. Så det gäller att stå på rätt plats.
Men för precision så måste polarskopet vara exakt kalibrerat och klockan stå exakt lodrätt mm.
Ett problem verkar vara att jag vet inte när kameran med objektivets optiska axel pekar exakt mot norr.
Men att först göra en PA med polarskopet och därefter PA i appen som förfinar det hela borde korrigera (eller kompensera) för kamerans initiala avvikelse mot norr.

Dator, plate solving och guidning ligger långt framme i tiden om det blir av.
Nu är säsongen snart över, efter nästa nymånefas så är nätterna ljusa.
Ja om du i första enbart justerar riggen och att du i PA i appen enbart justerar kamerans riktning. Men det är min killgissning
 
Ja om du i första enbart justerar riggen och att du i PA i appen enbart justerar kamerans riktning. Men det är min killgissning
Men PA polar alignement i appen innebär att man mekaniskt justerar RA-axeln. Appen räknar ut var stjärnan bör finnas och vara centrerad och så får man finjustera med skruvarna efter att riggen har riktat in sig på stjärnan.
 
Men PA polar alignement i appen innebär att man mekaniskt justerar RA-axeln. Appen räknar ut var stjärnan bör finnas och vara centrerad och så får man finjustera med skruvarna efter att riggen har riktat in sig på stjärnan.
Jo men varför göra båda? Antingen tror man att det är noggrannare att rikta in sig mot polstjärnan eller så gör man PA via appen. Det du justerar enligt appen ändrar ju de inställningar du gjort tidigare
 
Jag är nästan helt säkert att för EQ-mode (och även Alt-AZ) så är 1, 2 eller 3 star alignment för att registrera för mounten var objekten är så det är lättare för mjukvaran att pricka rätt var den är.
Polinställning SKA du göra via polsökaren och det kvittar hur
"klockan" är vriden. Det viktiga är att matcha punkten på appens klocka. Dvs ser punkten ut att vara kl8 så ska det se ut att det är kl8 på sökaren med.
Sen efter du gjort PA så kan du göra star alignment, men då ska du inte använda ALT och AZ skruvarna utan du använder RA och DEC mha av mjukvaran.

/Stefan
 
Jag är nästan helt säkert att för EQ-mode (och även Alt-AZ) så är 1, 2 eller 3 star alignment för att registrera för mounten var objekten är så det är lättare för mjukvaran att pricka rätt var den är.
Polinställning SKA du göra via polsökaren och det kvittar hur
"klockan" är vriden. Det viktiga är att matcha punkten på appens klocka. Dvs ser punkten ut att vara kl8 så ska det se ut att det är kl8 på sökaren med.
Sen efter du gjort PA så kan du göra star alignment, men då ska du inte använda ALT och AZ skruvarna utan du använder RA och DEC mha av mjukvaran.

/Stefan
Ja, det är väl det mest logiska.
Antingen göra PA endast med polarskopet eller i appen. Inte båda.
Samma tanke som Peter har.

Polarklockan kan vara vriden så att någon av siffrorna pekar lodrätt nedåt, det kvittar vilken. Det gäller att kvadranterna står rätt.

Jag antar att om man slarvar med PA eller att EQ- huvudet har dålig precision så blir följningen dålig. Även om man gör 3-Star Alignement med GoTo.

Nu ska jag kolla om polarskopet är kalibrerat.
När man siktar på en viss punkt och vrider runt tidsaxeln så måste korset hålla sig på punkten. Annars ska man justera med 3 skruvar framför okularet.

Det har varit blå himmel nästan hela dagarna men framåt kvällarna har molnen tagit över. Lite synd när man är taggad för experiment med den nya monteringen. 🔭
 
Äntligen stjärnklart och tillfälle för att köra det nyservade huvudet på AL-55 monteringen.
Först Polar alignment med klockan i polarskopet.
Därefter 3-star alignment och sista stjärna behövde endast en lättare justering mot centrum.
GoTo till Bodes galax och Cigar galax gick bra.
Himlen var väldigt ljus pga fullmånens ljussättning av atmosfären.

Jag är nöjd med resultatet efter förutsättningarna och utrustning.
Alla subbilderna blev skarpa och fina.

Bodes galax och Cigar galax
EOS R5, EF 300/2.8 IS L, 147x20s f3.5 ISO 800.
 

Bilagor

  • Cigar Bodes  300mm april.jpg
    Cigar Bodes 300mm april.jpg
    791.1 KB · Visningar: 13
Kul att det har lossnat, det blir skönt när allt sitter och man har en fast stabil väg. Lite brus vid galaxerna, borde kunna försvinna med tex Topaz, LR DeNoise etc.

Kom på att LR DeNoise inte fungerar på ett stackat objekt
 
Kul att det har lossnat, det blir skönt när allt sitter och man har en fast stabil väg. Lite brus vid galaxerna, borde kunna försvinna med tex Topaz, LR DeNoise etc.

Kom på att LR DeNoise inte fungerar på ett stackat objekt
OK.
Jag har bytt ut bilden mot en som är brusreducerad i PS och ser lite bättre ut.

Jag undrar om monteringen använder bägge axlarna när den följer objektet efter GoTo eller om det bara är RA-axeln (tidsaxeln)
Kanske är det endast vid guidning som även deklination-axeln används.
 
Senast ändrad:
OK.
Jag har bytt ut bilden mot en som är brusreducerad i PS och ser lite bättre ut.

Jag undrar om monteringen använder bägge axlarna när den följer objektet efter GoTo eller om det bara är RA-axeln (tidsaxeln)
Kanske är det endast vid guidning som även deklination-axeln används.
Låter vettigt, men har aldrig tänkt på detta. Guide och dithering använder säkert båda axlarna. Dithering gör väldigt mycket åt bruset. Där såg jag en klar skillnad före och efter jag startade med dithering
 
Ja, den använder båda axlarna för guidningen.

/Stefan

OK.
Jag har bytt ut bilden mot en som är brusreducerad i PS och ser lite bättre ut.

Jag undrar om monteringen använder bägge axlarna när den följer objektet efter GoTo eller om det bara är RA-axeln (tidsaxeln)
Kanske är det endast vid guidning som även deklination-axeln används.
 
Igår gjorde jag om proceduren mot samma mål fast med zoomen RF 100-500 mm i stället för EF 300 mm.
Det såg bra ut med en mörkare himmel denna kväll.
Men enheten hade slocknat efter 3 minuters fotograferande så jag fick 90 minuter med vita streck på bilderna.
Någonting hade hänt med strömförsörjningen. Förmodligen glapp i kablaget.
Det är irriterande att inte förstå vad som gick snett.😒

Nu har jag beställt en 3 meters 12V kabel med hane till hane plugg för att ersätta det dubbla cigarett-kablaget som följer med mellan monteringens hona och strömkällans hona. För att slippa den opålitliga cigarett-kontakten.

Tråkig episod, men sub-bilderna innan strömavbrottet såg fina ut.🌠
 
Igår gjorde jag om proceduren mot samma mål fast med zoomen RF 100-500 mm i stället för EF 300 mm.
Det såg bra ut med en mörkare himmel denna kväll.
Men enheten hade slocknat efter 3 minuters fotograferande så jag fick 90 minuter med vita streck på bilderna.
Någonting hade hänt med strömförsörjningen. Förmodligen glapp i kablaget.
Det är irriterande att inte förstå vad som gick snett.😒

Nu har jag beställt en 3 meters 12V kabel med hane till hane plugg för att ersätta det dubbla cigarett-kablaget som följer med mellan monteringens hona och strömkällans hona. För att slippa den opålitliga cigarett-kontakten.

Tråkig episod, men sub-bilderna innan strömavbrottet såg fina ut.🌠
Tråkigt när det strular, men som du antar så brukar det oftast vara strömförsörjningen
 
Sista "trimningen" på sluttampen av säsongen.
Jag antar att gränsen för tracking (följning) utan guidning närmar sig.
Med ett 300mm objektiv och EOS R5 har jag fått lyckad följning i 30 sekunder som mest.
Med 500mm är det värre, bl.a beroende på sämre ljusstyrka max f7,1 men givetvis mest pga. den betydligt snävare bildvinkeln. Vid 30 sekunder blir stjärnorna ovala och tiden räcker inte till för att samla in väldigt svagt stjärnljus. Det hjälper inte att ta hundratals subbilder, svart är svart.

Mest lyckad polar alignement får jag genom att att använda polarskopet och klockan. Med polar alignement i appen Synscan Pro så blir det inte bra, redan vid korta slutartider så bildar stjärnorna spår.
Så för att komma vidare så är det guidning som gäller.

Framåt augusti så blir det nog beslutsvånda, antingen skaffa teleskop, guidning , astrokamera, filter och lite annat eller lägga locket på.

Igår natt så klarnade det plötsligt upp och månen lyste med sin frånvaro.
Mörk himmel och Bortle 4 enligt kartan är goda förhållanden.
152x30s f7,1 ISO 1000 500mm mot galaxgruppen Bodes galaxy, Cigar galaxy och Garland galaxy ca 12 miljoner ljusår bort.
Tyvärr är stjärnorna ovala. (Med 300mm skulle stjärnorna vara snyggare och skärpeintrycket bättre men upplösningen lägre)
 

Bilagor

  • Bodes Cigar galaxer 500mm 30s 76min_april 2025.jpg
    Bodes Cigar galaxer 500mm 30s 76min_april 2025.jpg
    1.4 MB · Visningar: 11
Senast ändrad:
Sista "trimningen" på sluttampen av säsongen.
Jag antar att gränsen för tracking (följning) utan guidning närmar sig.
Med ett 300mm objektiv och EOS R5 har jag fått lyckad följning i 30 sekunder som mest.
Med 500mm är det värre, bl.a beroende på sämre ljusstyrka max f7,1 men givetvis mest pga. den betydligt snävare bildvinkeln. Vid 30 sekunder blir stjärnorna ovala och tiden räcker inte till för att samla in väldigt svagt stjärnljus. Det hjälper inte att ta hundratals subbilder, svart är svart.

Mest lyckad polar alignement får jag genom att att använda polarskopet och klockan. Med polar alignement i appen Synscan Pro så blir det inte bra, redan vid korta slutartider så bildar stjärnorna spår.
Så för att komma vidare så är det guidning som gäller.

Framåt augusti så blir det nog beslutsvånda, antingen skaffa teleskop, guidning , astrokamera, filter och lite annat eller lägga locket på.

Igår natt så klarnade det plötsligt upp och månen lyste med sin frånvaro.
Mörk himmel och Bortle 4 enligt kartan är goda förhållanden.
152x30s f7,1 ISO 1000 500mm mot galaxgruppen Bodes galaxy, Cigar galaxy och Garland galaxy ca 12 miljoner ljusår bort.
Tyvärr är stjärnorna ovala. (Med 300mm skulle stjärnorna vara snyggare och skärpeintrycket bättre men upplösningen lägre)
30s känns ju väldigt lite. Jag har för mig att jag körde 2min utan guidning och max brännvidd är 420mm. Men min utrustning väger mindre, kanske 1-1,5kg. Nu med guidning så använder 5min när jag har 300mm och 7,5min när jag har 300mm och TC1:4.

Hur är det med balanseringen är den OK
 
30s känns ju väldigt lite. Jag har för mig att jag körde 2min utan guidning och max brännvidd är 420mm. Men min utrustning väger mindre, kanske 1-1,5kg. Nu med guidning så använder 5min när jag har 300mm och 7,5min när jag har 300mm och TC1:4.

Hur är det med balanseringen är den OK
Med 300/2.8 så är lasten ca 4 kg.
Med zoom 500/7.1 är lasten mindre.
Balanseringen tror jag är bra.
Nu spås mulet väder och om några dagar är nätterna för ljusa för att göra nya tester.
Mina resultat är markant sämre än dina.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto