Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stoppbad

Produkter
(logga in för att koppla)

VW-55

Aktiv medlem
Hej!
Jag har fått "koncentrerad ättiksyra (isättika)". Har hört att det går att använda som stoppbad när man blandar med vatten. Men minns inte hur många delar vatten respektive isättika som ska blandas. Är det någon som vet? Någon som har använt det eller vet var man kan få info?
MVH David!
 
Hej!
Jag har fått "koncentrerad ättiksyra (isättika)". Har hört att det går att använda som stoppbad när man blandar med vatten. Men minns inte hur många delar vatten respektive isättika som ska blandas. Är det någon som vet? Någon som har använt det eller vet var man kan få info?
MVH David!

Vad jag kommer ihåg så använde man sig av 2%-ig ättikslösning.

Hälsningar Rolf
 
Det är till stoppbad för kopiering av pappersbilder i mörkrummet. Jag glömde säga det. Sorry. Är det verkligen bara 2% man ska använda?
MVH David.
 
Det är till stoppbad för kopiering av pappersbilder i mörkrummet. Jag glömde säga det. Sorry. Är det verkligen bara 2% man ska använda?
MVH David.

Hej David.
Att använda ättiksyra eller isättika som det också heter är ett gammalt beprövat sätt för stoppbad.Om man ställer ättiksyran under rumstemperatur så förstår man varför det kallas isättika, den kan faktiskt frysa. Det finns två blandingar för att använda ättiksyra som stoppbad:
För filmframkallning: 30 ml ättiksyra och 970 ml vatten, alltså 1 liter.
För papper: 15 ml ättiksyra och 985 ml vatten.
Man kan faktiskt också använda citrosyra med samma blandning.En eventuell nackdel är att denna blandning inte har någon "indikator" som dom man köper tex från Photax. Indikatorn talar om när stoppbadet inte fungerar längre som stoppbad- den ändrar färg.Det kan kanske vara svårt idag att få tag på ättiksyra då går det faktiskt att använda Matättika (24%) blandingsförhållandet blir då i stället mer ättika: 4 cl till 1 liter, just det inte ml utan cl.
 
Senast ändrad:
Tack Rolf.
Nu vet jag lite mer. Har använt ättika förut och det har funkat bra. Men nu tror jag det blir traditionelt stoppbad. Kanske använder den Isättika jag har nu när jag har fått info om blandningen igen. Tack!
MVH David.
 
Vill bara inflika vad gäller stoppbad för film: Kodak säger att 2%-ig ättiksyralösning är rekommendabelt. Kjellberg/Andersson har dock gjort försök med att utröna vilka faktorer som påverkar filmens kornighet mest. Man fann då att en stoppbadskoncentration med 5%-ig ättiksyra gav betydligt grövre och mera markant korn. Det man kom fram till var att en koncentration på 0,7 % ättika krävdes för att inte kornet skulle påverkas. Även Kodaks rekommendation på 2% är alltså otillräcklig, och därför späder jag personligen Kodaks Max-Stopp ca 3ggr mera än man rekommenderar på förpackningen. Den säger annars 1+15 men jag kör 1+45.
 
Tack Nils.
Jag kommer att pröva den isättika jag har och jämföra resultatet med Ilfords stoppbad som jag har. Ska hålla koll på kornet, använda samma bild i bägge bad och sedan jämföra bilderna.
Jag återkommer med resultatet om någon är intresserad.
MVH David!
 
Vill bara inflika vad gäller stoppbad för film: Kodak säger att 2%-ig ättiksyralösning är rekommendabelt. Kjellberg/Andersson har dock gjort försök med att utröna vilka faktorer som påverkar filmens kornighet mest. Man fann då att en stoppbadskoncentration med 5%-ig ättiksyra gav betydligt grövre och mera markant korn. Det man kom fram till var att en koncentration på 0,7 % ättika krävdes för att inte kornet skulle påverkas. Även Kodaks rekommendation på 2% är alltså otillräcklig, och därför späder jag personligen Kodaks Max-Stopp ca 3ggr mera än man rekommenderar på förpackningen. Den säger annars 1+15 men jag kör 1+45.

Hej Nils!
Det du skriver är rätt,stoppbad för film är ju lite "knivigare". Precis som vilken framkallare man väljer till den film man skall framkalla. Allt är ju beroende vilket "mål" man har med filmen.
Som sagt, det är trevligt att det kommer flera som vill "släcka ljuset" och njuta mörkrummet. Lycka till David.
 
Tack Nils.
Jag kommer att pröva den isättika jag har och jämföra resultatet med Ilfords stoppbad som jag har. Ska hålla koll på kornet, använda samma bild i bägge bad och sedan jämföra bilderna.
Jag återkommer med resultatet om någon är intresserad.
MVH David!

Nu gällde det jag skrev film och inte papper. Tror inte en lite högre stoppbadskoncentration påverkar pappersbilden alls (fast det är vad jag tror själv).
 
Hej Nils!
Det du skriver är rätt,stoppbad för film är ju lite "knivigare". Precis som vilken framkallare man väljer till den film man skall framkalla. Allt är ju beroende vilket "mål" man har med filmen.
Som sagt, det är trevligt att det kommer flera som vill "släcka ljuset" och njuta mörkrummet. Lycka till David.

Kan redovisa även de andra faktorer man kom fram till och som påverkade kornstorleken:

Det som mest påverkar kornet är framkallningstiden (förutsatt att temperaturen hålls lika). Längre framkallningstid ger grövre korn.

En annan faktor är exponeringen. Överexponering ger också grövre korn.

Även temperaturdifferanser i baden kan ge grövre korn. T.ex fick man uppenbart grövre korn när stoppbadstemperaturen låg 4 gr högre än framkallaren.

När alla de här faktorerna kombineras kan kornet bli mycket, mycket grövre än när man är noggrann i alla led och med alla papametrar.
 
Kan redovisa även de andra faktorer man kom fram till och som påverkade kornstorleken:
Det som mest påverkar kornet är framkallningstiden (förutsatt att temperaturen hålls lika). Längre framkallningstid ger grövre korn.
En annan faktor är exponeringen. Överexponering ger också grövre korn.
Även temperaturdifferanser i baden kan ge grövre korn. T.ex fick man uppenbart grövre korn när stoppbadstemperaturen låg 4 gr högre än framkallaren.
När alla de här faktorerna kombineras kan kornet bli mycket, mycket grövre än när man är noggrann i alla led och med alla papametrar.

Hej Nils!
Som alltid,du är en källa till kunskap.Efter min år så är det väl slutsater jag kommit till också.Tex ,så har jag löst frågan med "temperaturdifferanser" genom att jag har 3 st Kaiser 4136, alltså skålvärmare. Dessa är steglösa och gör att jag kan komma mycket nära en idealtemp.
Nå väl Nils,det är väl åren som ger erfarenhet.
 
För min egen del försöker jag hålla exakt 20gr rumstemperatur i grovköket, där jag framkallar film och kopierar. Har jag då rätt temp (20gr) i vätskorna från början så behöver jag aldrig bekymra mig. Tempen i vätskorna ligger lika hela tiden. På sommaren är det dock betydligt knivigare, eftersom temperaturen även inne kan ligga på 25-30 gr. Då är din lösning genial. Annars kan tempen stiga en del i vätskorna. Har själv försökt lösa det genom att studera hur mycket tempen ökar under en framkallkningssession och då börjat med någon halvgrad lägre än 20 i framkallaren, och ytterligare någon grad lägre i stopp och fix, vilket har fungerat relativt bra. Under de ca 10-15 minuter man framkallar ökar inte tempen mer än max 1-2 gr när man har 25gr i rummet.
Hälsn, Nils.
 
För min egen del försöker jag hålla exakt 20gr rumstemperatur i grovköket, där jag framkallar film och kopierar. Har jag då rätt temp (20gr) i vätskorna från början så behöver jag aldrig bekymra mig. Tempen i vätskorna ligger lika hela tiden. På sommaren är det dock betydligt knivigare, eftersom temperaturen även inne kan ligga på 25-30 gr. Då är din lösning genial. Annars kan tempen stiga en del i vätskorna. Har själv försökt lösa det genom att studera hur mycket tempen ökar under en framkallkningssession och då börjat med någon halvgrad lägre än 20 i framkallaren, och ytterligare någon grad lägre i stopp och fix, vilket har fungerat relativt bra. Under de ca 10-15 minuter man framkallar ökar inte tempen mer än max 1-2 gr när man har 25gr i rummet.
Hälsn, Nils.

Jag kanske är lite "bortskämd" eftersom jag kunnat bygga mig ett mörkrum i mitt hus källare, ett äldre dito.Detta gör att jag har mitt eget "revir" och slipper att ta bort utrustning.Som tur är så har vårt källare inte dom problemen med att det blir varmt sommartid.
 
Jag kanske är lite "bortskämd" eftersom jag kunnat bygga mig ett mörkrum i mitt hus källare, ett äldre dito.Detta gör att jag har mitt eget "revir" och slipper att ta bort utrustning.Som tur är så har vårt källare inte dom problemen med att det blir varmt sommartid.

Har för min del anpassat utrymmet i groventrén för att kunna komma igång snabbt, allt finns på plats och en extra bänk fälls upp lätt för kopiering. Vätskorna i skåpen och arkivsköljen på diskbänken. Förstoringsapparaten står permanent på plats. Och svarta tygstycken (som finns permanent uppsatta) rullas ner över vita skåpsdörrar (för att inte reflektera ströljus). Även ytterdörr och dörren till köket har försetts med svarta tygstycken över, som rullas ner (då de släpper in lite ljus i springorna). Småsaker och tillbehör på hyllor och i skåp. Och fläktutsuget i taket förhindrar lukter till övriga huset. Har dock lite funderingar på att utnyttja rotvadragen för renovering och i samband med det fixa till ett separat mörkrum.

När fotoklubben här hade egen fin och stor lokal i en källare (tre mörkrum, separat sköljrum och torkrum) var det inga problem med temperaturer på sommaren, där var svalt och skönt, så du har ju ditt helt perfekt ordnat. Hade då inget utrymme hemma själv.
 
Hej Nils.
Såg nu att det var film du prata om när det gäller stoppbad. Där använder jag vatten bara och tycker det funkar bra. Kornet blir vad jag tycker normalt då. Men allt är relativt Vad tycker ni?
Det är när jag kopierar pappersbilder som jag tänkte använda isättikan som stoppbad. Har gjort det förut men kom inte ihåg blandningen. Har ni använt det som stoppbad för kopiering?
Såg att ni prata om mörkrum. Jag anväder datarummet som jag har annpassat så det är lätt att mörklägga, ex: extra rullgardin vid dörren för att förhindra ströljus.. Har ett bord för förstoringsaparaten och en bänk för baljorna. Skölningen gör jag i köket. Lite trångt men det får gå. Jag hoppas kunna inreda ett eget mörkrum längre fram i tiden och sammlar ideer hur det ska se ut.
Vad tiden leder så ska jag ladda upp lite mer annaloga bilder, kolla gärna på dem och kommentera vad ni tycker.
MVH David.
 
Hej Nils.
Såg nu att det var film du prata om när det gäller stoppbad. Där använder jag vatten bara och tycker det funkar bra. Kornet blir vad jag tycker normalt då. Men allt är relativt Vad tycker ni?
Det är när jag kopierar pappersbilder som jag tänkte använda isättikan som stoppbad. Har gjort det förut men kom inte ihåg blandningen. Har ni använt det som stoppbad för kopiering?
Såg att ni prata om mörkrum. Jag anväder datarummet som jag har annpassat så det är lätt att mörklägga, ex: extra rullgardin vid dörren för att förhindra ströljus.. Har ett bord för förstoringsaparaten och en bänk för baljorna. Skölningen gör jag i köket. Lite trångt men det får gå. Jag hoppas kunna inreda ett eget mörkrum längre fram i tiden och sammlar ideer hur det ska se ut.
Vad tiden leder så ska jag ladda upp lite mer annaloga bilder, kolla gärna på dem och kommentera vad ni tycker.
MVH David.

Hej David!
Även om du skriver till Nils så vill jag påstå att du inte skall enbart använda vatten som stoppbad.Stoppbad är ju det samma som avbryta en process. Och jag vill påstå att du inte gör det till 100% enbart med vatten. Dom stoppbad som man kan köpa idag kan användas till både film och papper och löser faktiskt din fråga.
Vad jag skrev tidigare om ättika så glömnde jag att det är nog bäst att inte återanvända denna för nästa film eller papper. I dom stoppbad som finns att köpa är som sagt det en indikator och detta gör att man enkelt kan avgöra när den behöver bytas ut.
Vad gäller ditt mörkrum så finns det inget som är rätt eller fel. Vad man skall hålla koll på är att man får absolut mörkt.Upprikigt sagt så skall det inte vara det minsta ströljus om man skall vara noga.När jag har stängt min dörr till mörkrumsdelen så kan jag endast se dom små punkter av grönt som jag har på ljusbryttar till olika belysning jag har beroende om det är s/v eller färg neg jag skall kopiera.Ilfochrom(dia) då är det naturligtvis(tills det att jag har kopia i min maskin) helt mörk lämpligast eller en DUKA lampa.
Skölj har jag utan för i ett särskilt rum.
 
Hej Rolf.
Roligt att du visar intresse och är med och kommenterar och kommer med tips. Jag kommer att använda stoppbad i fortsättningen även till film. Det låter som ett bra tips. Även om jag för länge sedan blev lärd att vatten går bra. Men jag tar det säkra före det osäkra och vill ha bra resultat.
Vilket märket använder du på dina kemikalier? Hur tycker du de märken du använder uppför sig? Jag använder Ilford rakt över men har nu även börjat med Tetenal.
Nu i veckan blir det nog lite mörkrumsjobb tror jag. Blir det något intressant lägger jag nog ut det på den annaloga sidan.
MVH David.
 
Hej Rolf.
Roligt att du visar intresse och är med och kommenterar och kommer med tips. Jag kommer att använda stoppbad i fortsättningen även till film. Det låter som ett bra tips. Även om jag för länge sedan blev lärd att vatten går bra. Men jag tar det säkra före det osäkra och vill ha bra resultat.
Vilket märket använder du på dina kemikalier? Hur tycker du de märken du använder uppför sig? Jag använder Ilford rakt över men har nu även börjat med Tetenal.
Nu i veckan blir det nog lite mörkrumsjobb tror jag. Blir det något intressant lägger jag nog ut det på den annaloga sidan.
MVH David.

Hej David!
Under år som jag haft möjligheten att vara i mörkrummet så har det kommit och gått fotokemi.Ett antal är kvar,tex klassikern D-76.Att direkt peka ut någon kemi och säga att den och den är bättre än andra vill jag nog inte göra.Det är väl så som Nils bl.a ha skrivit det finns ett antal faktor "innan" som påverkar hela kedja fram till ett slutreslutat.Och det kan ju vara så att jag som fotograf kommer så långt att jag vet hur jag skall gör för att komma till ett givet slutreslutat. Men som sagt jag tror nog det ända sättet är att själv testa och framför allt anteckna allt i dom olika led till sin "slutprodukt"- bilden.Det är vad jag gjort genom åren.
Mvh
Rolf
 
Hej Rolf!
Ja att skriva ner hur jag når ett resultat brukar jag göra. Roligt att du nämner D-76, det använder jag flitigt, känns tryggt vid filmframkalning.
Jag tycker vi haft en bra dialog här om stoppbad och mörkrum. Det har varit uppmuntrande och givande. Lite annalog respons här på sidan. Tack för visat intresse.
MVH David!
PS:det här kan ju fortsätta hur länge som helst:DS
 
ANNONS
Götaplatsens Foto