Annons

Stor bildbeställning

Produkter
(logga in för att koppla)

Emeleus

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en liten undran här bland er alla kunniga proffs beträffande taxor, priser mm.

Det är så att vi fått en maffig förfrågan om mellan 100 - 200 bilder för en större organisation här i Finland.

Problemet är att vi pga. språkförbistringen missuppfattat deras förfrågan om användningsområdet för bilderna.

Vi har tagit för givet att de ska användas inom organisationen men nu har vi talat med en av cheferna där och fått förstå att de vill ha alla rättigheter.

Bla. vill de kunna lägga ut alla högupplösta bilder på deras hemsida för nerladdning till pressen etc.

Vi har en mycket god relation till organisationen eftersom vi gjort mycket arbete åt dem förut. De har sitt möte där de beslutar i frågan i morgon så det brinner i knutarna.

Priset bör väl rimligtvis bero på hur de ska användas och publiceras.
Vi har redan skickat vår offert baserat på användning endast inom organisationen men vi har sett en liten lucka i deras skriftliga förfrågan där det inte framgår riktigt tydligt hur långt användningsområdet ska sträcka sig och vi tänkte komplettera offerten eftersom vi givit ett för lågt pris.

Har ni några bra tips om hur de olika användningsområdena påverkar priset?

Tack på förhand!

Det handlar alltså om delad bildrätt. Ni behåller rätten till bilderna men låter samtidigt organisationen använda bilderna fritt.

Enligt bildleverantörernas förening BLF så ska man ta tre gånger så mycket betlt för fototiden mot normalt, men det är ofta inte möjligt att få kunden att gå med på detta. Men självklart ska det kosta mer.

Ja det är lite av ett dilemma. Man vill ju inte förlora kunden. Frågan med delad rätt är om man ska ha kravet på fotografens eller organisationens namn under alla bilder i alla sammanhang. Jag kommer såklart att hävda fotografens.

Man kan ha både fotografen och organisationens.

Prisfrågor kräver alltid finkänslighet. Prislistorna är bara riktmärken. Men ofta hjälper det om man kan strukturera offerten på ett smart sätt så är det smidigare att få med kunden på noterna.

Jag brukar skriva faktura/offert med dom priser som är rekomenderade. Sen så lägger jag på rabbat så att jag får ett bra pris som kunden kan tänkas acceptera. Med detta vinner man tre saker;

1. Du visar vad det kostar men att du har sänkt priset eftersom det är en bra kund som återkommer, förstagångskund, tillfällig kampanj eller vad du nu vill säga.

2. Du får en kund som är positiv mot dig eftersom du sänkte priset för dom.

3. Du kan, om du vill, höja priset nästa gång genom att ändra rabbaten. Detta utan att få diskution om att du har höjt priset.

I det flesta fall slipper man också kommentaren "Oj! vad dyrt" eftesom du tydligt visar att du har sänkt priset.

Greven

Jag har märkt att man ofta stirrar sig blind på priset. Priset är inte alltid så känsligt som man kan tro.

På olika sätt försöker jag visa att vi har omsorg om kunden och så bygger man upp en relation genom att vara aktiv och kreativ i att möta kundens behov. Flera gånger har beställningar utökat under samtalet och man har gått ut med ännu större beställningar bara för att man varit aktiv i att möta kundens nutida, eller framtida behov.

I detta fall erbjuder jag tex. montering av allt på en webbsida där pressen kan nå dem, en snygg cdskiva, perspektivkorrigeringar etc. Kunden uppskattar kvalitet och man har inget att förlora på att ta någon extra timme åt att packa det snyggt.

ANNONS
Götaplatsens Foto