Annons

"Stor" sensor i kompakt?

Produkter
(logga in för att koppla)
decadent skrev:
....

Problemen med stor sensor i en kompakt digital har ju diskuterats i den här tråden: vinkeln mellan objektivets bakre lins och sensorn måste vara större än på en vanlig filmkamera. Det innebär att objektivet måste vara av sk. retrofocus-typ och att det blir större än motsvarande objektiv för film.
...
[/B]
Varifrån kommer detta påstående? Retrofokus använder man när objektivet måste sättas på ett större avstånd (av mekaniska skäl) från bildplanet än fokallängen. Det är just precis på en kompakt kamera utan spegel som man inte behöver använda retrofokus-design. Bildvinkelproblemet hanterar man med att göra fattningen större som därmed tillåter att objektiven kan göras telecentiska i bild (image telecentric, se exempelsvis http://www.dcviews.com/reviews/Olympus-E1/Olympus-E1-review.htm)
Det är kanske det som "special L-mount version off.." just betyder.
 
Förstår inte varför ???

Folk verkar vilja ha ff sensor i slr och nu även i kompaktkameror.till slr finns nu flera finfina vidvinklar typ 10-22 12-24 mm för aps sensorn.ska man ha en ff sensor i en ixus hur stor skulle den kameran bli då inget för innerfickan iallafall 3-4 gånger så stor kamera med ett stort objektiv.Finns ju massor av fördelar med en mindre sensor typ aps sensorn du kan köpa canons fasta 200 mm bl 2,8 då blir det en 320 mm med bl 2,8 den kostar runt 6000 kr.ska du ha 300 mm på en ff sensor med bl 2,8 så kostar det objektivet runt 40000 canons.Jag tror o hoppas man fortsätter med aps sensorn.Tror att den kommer att utvecklas enormt dom kommande åren den är ju ruggigt bra redan nu men allt kan bli bättre
 
Jag verkar ha fått det här med retrofukus helt om bakfoten - sorry! Men är det inte så att en digital sensor kräver större vinkel på det infallande ljuset vilket gör att objektivet måste sitta längre ifrån "filmplanet"? Det borde ju innebära att en stor sensor där vinkeln ut till ytterkanten blir större kräver att objektivet flyttas längre ut vilket är dumt om man vill göra en riktigt kompakt kamera.

Att folk vill ha stor sensor beror väl på att megapixeljakten i kompaktkameror med små sensorer ofta ger dålig bildkvalitet med mycket brus? Det är väl inte främst brännviddsförlängningen man vill undvika utan man är ute efter bättre sensorkvalitet.

Diskussionen handlar ju om kompaktkameror, så en fullstor sensor är nog uteslutet. Jag skulle bli mycket nöjd om Ricoh GR1 Digital har en APS-stor sensor som t.ex. Leica Digilux 2 har vad jag förstår. Leican är dock alldeles för stor för att kallas kompakt. Om Ricoh lyckas peta in en 6 Mp sensor i sin "proffskompakt" utan att den blir stor och klumpig är det riktigt spännande!
 
Ulf, nu handelade tråden om kompaktkameror och inte om Canons SLR/DSLR.


Fördelar med större sensor har vidtalats tidgare i tråden.
 
decadent skrev:
Är det kanske en sån här du vill ha:
http://www.epson.se/products/imaging/camera/digitalrangefnderrd1/index.htm

I och för sig betydligt större än Leica CM, men det är ju en ruggigt spännande kamera ändå . . .

Den har fått ganska dålig kritik om jag inte missminner mig och Leicasystemet är öht inte intressant för mig. Men kamerahuset är säkert kul för Leicafolk.

Och, det är i princip bara en kompakt som skulle kunna vara aktuell. Brännvidd 35-40mm f2.8 eller ljusstarkare. Manuella inställningsmöjligheter. Blixtsko. En digital Leica CM mao.
 
decadent skrev:
Jag verkar ha fått det här med retrofukus helt om bakfoten - sorry! Men är det inte så att en digital sensor kräver större vinkel på det infallande ljuset vilket gör att objektivet måste sitta längre ifrån "filmplanet"? Det borde ju innebära att en stor sensor där vinkeln ut till ytterkanten blir större kräver att objektivet flyttas längre ut vilket är dumt om man vill göra en riktigt kompakt kamera.
Om du med "stor vinkel" menar vinkelrät infallsriktning (d.v.s. i längs normalen) så stämmer det. Det är dock ett problem bara system med utbyttbara objektiv eftersom det är rimligen den enda riktningen de kan vara överens om. Att anpassa infallsvinkeln för vidvinkel och sedan göra telen som har samma infallsvinkel skulle vara jobbigt. Om man dock känner till vilken optik man designar sensorn för, så kan man gradvis anpassa mikrolinsernas position relativt varje foto-diod i sensorn så att ljuset når varje fotodiod på önskatt sätt.


Att folk vill ha stor sensor beror väl på att megapixeljakten i kompaktkameror med små sensorer ofta ger dålig bildkvalitet med mycket brus? Det är väl inte främst brännviddsförlängningen man vill undvika utan man är ute efter bättre sensorkvalitet.

Diskussionen handlar ju om kompaktkameror, så en fullstor sensor är nog uteslutet. Jag skulle bli mycket nöjd om Ricoh GR1 Digital har en APS-stor sensor som t.ex. Leica Digilux 2 har vad jag förstår. Leican är dock alldeles för stor för att kallas kompakt. Om Ricoh lyckas peta in en 6 Mp sensor i sin "proffskompakt" utan att den blir stor och klumpig är det riktigt spännande!
I det sammanhanget så tror jag inte direkt att en ff-sensor är intressant. Det är dock inte en omöjlighet rent tektniskt.
 
jarek skrev:
Varifrån kommer detta påstående? Retrofokus använder man när objektivet måste sättas på ett större avstånd (av mekaniska skäl) från bildplanet än fokallängen. Det är just precis på en kompakt kamera utan spegel som man inte behöver använda retrofokus-design. Bildvinkelproblemet hanterar man med att göra fattningen större som därmed tillåter att objektiven kan göras telecentiska i bild (image telecentric, se exempelsvis http://www.dcviews.com/reviews/Olympus-E1/Olympus-E1-review.htm)
Det är kanske det som "special L-mount version off.." just betyder.

Retrofokus är ju en semi-telecentrisk design. Med en retrofokuskonstruktion uppnår man just det man vill ha: strålvinklarna minskar. Om man inte behöver bry sig om en spegel har man förstås större frihet i konstruktionen men en telecentrisk lins blir alltid större och klumpigare än en vanlig.

Johannes
 
Galaxens President skrev:
Jovist men optiken skulle inte bli lika kompakt och ljusstark. Kollar du på analogkompakter för 135 film med samma bildutsnitt och zoomomfång så är de antingen större eller betydligt ljussvagare än motsvarande digitalkompakter med pyttesensor.
Fast större sensorer brukar vara känsligare, tror det jämnar ut sig
 
Johannes-S skrev:
Retrofokus är ju en semi-telecentrisk design. Med en retrofokuskonstruktion uppnår man just det man vill ha: strålvinklarna minskar.
Så kan man ju se på det onekligen, men det känns som att gå över ån efter vatten lite grann.
Om man inte behöver bry sig om en spegel har man förstås större frihet i konstruktionen men en telecentrisk lins blir alltid större och klumpigare än en vanlig.

Johannes
Jo, så är det. Det är lite grann därför jag inte helt tror på 36x24-formatet på sikt. En sensor i APS-storlek som detekterar mer än en färg per pixel kommer att överglänsa dagens 35mm-kameror i alla fall.
 
Så då har sony läst denna tråd och gjort slag i saken på en "kompakt" Sony Cyber-shot DSC-R1 with APS-C size CMOS

-----
Sony has today announced the groundbreaking Cyber-shot DSC-R1, this camera is unique in that it features an APS-C size 10.8 million pixel CMOS sensor coupled with a non-removable 24-120 mm equivelant lens. The R1's APS-C size sensor is also unique in providing full-time live view video for the camera's EVF (electronic viewfinder) and LCD monitor. This means that the R1 can do away with the mirror box and prism arrangement of a a traditional digital SLR and hence have a more compact integrated lens / body design. The Cyber-shot DSC-R1 will be priced at $999 when it goes on sale.
------
 
ANNONS