Annons

Stor skillnad på 81B och Skylight 1B?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Som rubriken säger - är skillnaden stor?

Jag var inne på Scandinavian Photo igår och skulle ha ett varmtonsfilter 81B. Han trodde inte att de hade såna inne, men sken plötsligt upp och sade att jodå, här var ett. Skylight 1B stod det på och jag sade att Skylight har jag redan, det var 81B jag behöver. Han hävdade då att Skylight 1B var samma sak som 81B och bara en kraftigare variant av vanligt Skylightfilter. Jag sade att jag trodde att varmtonsfilter 81B var en annan sak, men han hävdade att det var samma, så jag köpte ett sånt.

Nu i efterhand har jag börjat förstå att det inte är samma sak. En koll på Sc.Photos hemsida gör att man kan se att de har bägge varianterna, men ett samtal till centrallagret bekräftade att de inte har några 81B i butiken.

Hur stor är nu skillnaden? Jag vill ha varmare ton i mina naturbilder.

Har någon ett 81B, 58mm till salu i Göteborg? Jag måste ha ett kvickt och inga butiker verkar ha ett sånt.

Just det, måste säga att jag tycker att det är dålig stil att lura på mig ett Skylight, när jag rent ut frågar om det verkligen är samma sak

Men hallå...
Ja, skillnaden är stor..

Gå till: http://www.tura.se/hoya/ och jämför, så ser du att 1B är nästan färglöst, i förhållande till ett 81B. Ett skyligth ger dig inte den varmere tonen du eftersöker i dina bilder.. Mycket dålig stil av SF.

Nu är visserligen det Skylight 1B jag fick inte riktigt så färglöst, men det är en jäkla skillnad kan jag säga.

Som tur var lyckades jag få tag i ett 81B, 58 mm hos Expert Z-Foto på Avenyn! De hade ett i sin fyndlåda med gamla filter. De tog sig dessutom tid att leta igenom lådan när jag ringde och ringde mig 15 minuter senare och talade om att de hade ett. Service. Dessutom blev det nästan 40% billigare än hos SF. Det tackar jag för nu när ekonomin är lite ansträngd :)

Har nu varit tillbaka på Scandinavian Photo och pratat med en annan person där, som sade "Nej nej nej, det är två helt olika filter". Han skulle prata med de andra angående den felaktiga infon och så gav han mig rabatt på en grej jag hade beställt + pengarna tillbaka för filtret.

Trevligt att bli bra bemött när misstag begåtts.

För det första är Skylight 1B det "vanliga" skylight. Skylight 1A är starkare, c.a. 200K varmton istället för 1B 100K. Dessutom är rosa komplementfärg till det vidriga cyan sticket som kan bli. 81B är lite mer gulaktig och tar bort mer blåa toner, ligger på 300K.

Finns det inga lagar som skyddar konsumenten från sådant här?

Jag insåg verkligen hur stor skillnaden var när jag var ute och fotade en gråkall dimmig kväll på Vargö. Skylight hjälpte knapp, men 81B gjorde susen!

Man nr 2 i affären lovade ju att prata allvar med de andra.

ANNONS
Götaplatsens Foto