Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storformat & mörkrum

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
Har nyss införskaffat mig en polaroidkamera. Ska främst nyttja filmen 665 så att jag även får ett s/v negativ (ca 8x10 cm). Ett problem är dock att jag i mitt labb inte har någon förstoringsapparat som klarar formatet.

Min undran är därför om någon känner till något labb i Göteborgstrakten med storformatsapparater där man kan hyra in sig? Alternativt en fotoklubb som man kan gå med i? Eller finns det någonstans en bra kopist som åtar sig att göra kopior från storformatsneg till ett vettigt pris? Eller någon apparat till salu?

Hälsningar
Fredrik

Du får göra kontaktkopior.
Lite jobbigare att efterbelysa men med lite träning går det bra.

Ring YFO och fråga om kopister, det finns två duktiga i Göteborg men just nu minns jag inte deras namn.

Billigt blir det nog inte.

Jag menade alltså att du får kanske nöja dig med att göra kontaktkopior själv.
Det blir snyga 8x10" bilder det.

Förstoringar blir nog dyrt, ett alternativ kan vara att ta kontakt med elever på exempelvis Högskolan för fotografi och se om de vill hjälpa dig för en mindre slant.

Det roligaste vore väl att du köpte dig en passande apparat. Det finns ju en och annan beg. till salu. Problemet är väl att de tar enorm plats.

Kan rekommendera Ansel Adams böcker, The Camera, The Negative, The Print. Har för mig att det i sista delen finns med en ganska noggrann beskrivning av hur han byggde sin egen förstoringsapparat för 8x10-negativ... så stora neg-format så är det ju inte så vanligt med serietillverkade förstoringsapparater... å andra sidan behöver man ju inte förstora så mycket från 8x10 om man inte vill, kontaktkopiorna ser ju bra ut...

Har själv 4x5-tum och fick tag på en shysst förstoringsapparat med linser och neg-hållare för 35mm, 645, 6x6 och 4x5 för 4500 spänn, som kändes som ett hyggligt pris...

exakt - jag tror att en del här har missuppfattat. Det handlar om 8 X 10 cm - de där "vanliga" negativen man får kan få ut från svartvita mellanformatspolaroider.

[lite offtopic]
När man fotar 8 X 10 tums polaroider får man inga negativ - man får däremot ett positiv och ett negativ som man måste "framkalla" genom en speciell apparat.

På Fotohögskolan finns förövrigt en förstoringsapparat som hanterar 8 X 10 tums negativ.
[/offtopic]

Det Fredrik behöver är en förstoringsapparat som hanterar stora neg - upp till 4 X 5 tum. Mitt enda tips är att använda glas som negativhållare - eftersom formatet är lite "udda".
Men jag kan tyvärr inte tipsa om något bra ställe.

Durst Laborator1200-orna säljs till höger och vänster nu.
Jättefina maskiner!!

Du bör kunna hitta dem för strax under 10000 och uppåt, vilket kanske kan sägas vara en "saftig" investering. Men men..
Den hanterar iaf från småbild och upp till 4x5".

Haha, ser jag siffrorna 8x10 kan jag bara tänka tallriksunderläggstorlek.
Skall börja läsa inläggen också, inte bara skumma dem.

Ett alternativ är att skanna in negativen med en Epson 3200 eller motsvarande.

Största formatet jag varit med om (som assistent) är 11x14". Det är bladfilm det.

Johan Okker skrev:
Durst Laborator1200-orna säljs till höger och vänster nu.
Jättefina maskiner!!

Du bör kunna hitta dem för strax under 10000 och uppåt, vilket kanske kan sägas vara en "saftig" investering. Men men..
Den hanterar iaf från småbild och upp till 4x5".

Nej Johan

Jag har sett en med färghuvud för 3500, så det handlar inte om jättesummor.

Tackar för alla tipsen. Hör någon om en apparat som klarar 4x5 tum så skriv gärna en rad. Eller om någon vet var man kan hyra in sig på ett bra labb i Göteborg.
Hälsningar
Fredrik

Det är bara till att börja leta Fredrik.

Förr eller senare dyker det upp ngt. Fujimoto G70 är ganska vanliga. Olika Durst-apparater finns det en hel del av.

Pruta! för det är inte lättsålt idag om det inte råkar vara ngt speciellt.

Leta här på fotosidan (ofta dyrt), annonsguiden.nu eller tyska ebay

ANNONS
Götaplatsens Foto