Annons

Storformatskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

closette

Aktiv medlem
Jag har tänkt att övergå till storformats-fotografering, därför skulle jag behöva lite råd om vilken kamera och vilka/vilket objektiv som skulle passa just mig. Främst fotograferar jag ansikten, halvkropp och helkropp. Har hittat en kamera där jag finner resultatet väldigt intressant. Nedan länkar jag två bilder på detta, där jag iallafall tror att det är 8x10. Kamera och objektiv bör ligga runt 5000-6000kr.

Hur svårt är det förresten att lära sig hantera storformats-utrustning? Teknik, framkallning osv. Finns det kurser i Göteborg?
 

Bilagor

  • kirill_arsenjev_9.jpg
    kirill_arsenjev_9.jpg
    16.7 KB · Visningar: 2,569
Är du säker på att du vill ha en 8x10”?

Om jag får rekommendera så skulle jag råda dig att börja med 4x5”,
Dels för att kamera med objektiv blir billigare och enklare att hitta men också för att filmen blir enklare att framkalla. (och få tag på)

Normalen till en 8x10” är 300mm, och du kan ”alltid” montera ett tele på en 4x5-tummare (Normalen för 4x5” är 165mm) för att få samma skärpdjup och perspektiv.
Fast för porträtt vill du kanske ha något längre än normalen?

Bilderna du hänvisar till är i färg, är det vad du också kommer att fota?

Ska du framkalla svart-vitt själv så finns det burkar till 4x5” medan till 8x10” så är du mer eller mindre hänvisad till framkallning i öppna kärl. Vilket innebär framkallning i mörkrum.
Färg – för 8x10 så har Crimson med det i deras prislista, hur det är med andra butiker vet jag inte.

Att lära sig använda en storformatskamera med alla dess inställningsmöjligheter är inte ”så” svårt. (Själv har jag bara använt kamera med justering på front-standaret.)
Finns annars massor att läsa både på bibliotek och på nätet som hjälp i självstudier.
Här har nog 8x10” fördel över den mindre 4x5-tummaren då fokuseringsskivan blir större och det är enklare att se vad som händer.
Fotokompaniet på Ingenjörsgatan (i Göteborg) hade en kurs i våras för nybörjare på storformat.
Kan med all säkerhet få hjälp med framkallning också.

Jag har väl inte gett dig några riktiga svar på dina frågor men jag hoppas att du kommer fram till något. Vad än du bestämmer dig så kan du alltid återkomma med mer frågor.
 
storformat....stort

Hej!
Hoppas du vet vad du ger dig in på, det krävs inte bara grundläggande kunskap om fototeknik, kamerkunskap skärpedjup och allt som finns inom foto för att man ska kunna utnyttja en storformatskamera. Du har naturligtvis goda skäl fär att göra valet. Jag har i många år jobbat som fotograf på den anaolga tiden främst Hasselblad och storformatskameran Sinar. Hör gärna av dig med frågor. Finns det verkligen film och labb som löser detta på rimliga tider.
Bosse
 
Tack för svaren!

Men så man kan verkligen få samma korta skärpedjup med 4x5 och 165mm som med 8x10 och 300mm? Det låter inte möjligt. Men om det går, vad väljer man i sådana fall för objektiv för minimalt skärpedjup?

Men... Vad är då skillnaderna mellan 4x5 vs 8x10 förutom det ni tagit upp nu?

Jag kommer fotografera i färg och jag kommer nog framkalla på Crimson, ja.
 
Nä, skäpdjupet beror på brännvidden. Men du ju använda ett 300 (dubbla normalen) på en 4x5".
Med längre brännvidd ju kortare skärpdjup.

Men det kan vara så att du behöver gå upp i slutarstorlek från 0 eller 1 till 3 med flytten upp till 8x10". Men jag är inte helt säker.
Men jag misstänker skarpt att priset följer med storleken på slutare och objektiv.

Har du mer frågor så är det bara att höra av dig.
 
Tack för svaren!

Men så man kan verkligen få samma korta skärpedjup med 4x5 och 165mm som med 8x10 och 300mm?
Nu har jag aldrig fotat med storformat så jag har dålig koll, men borde det inte vara lättare att hitta ljusstarka 150-165 mm storformatsobjektiv än 300 mm? I så fall kanske det jämnar ut sig.
Om du sen vill ha kort skärpedjup hjälper det inte att använda 300 mm på 4x5" kamera. Du måste ju även dubbla fotoavståndet så det blir ingen stor skillnad på skärpedjupet. Däremot kommer du att få mer bakgrundsoskärpa med 300 mm. Men det var kanske det du menade?

Olle
 
Att "bara" använda en storformatskamera till porträtt är nästan lite overkill. Fördelen med en storformatskamera är i första hand kunna ta produkt- arkitekts-bilder iom man kan luta både fram- och bakstyckena i såväl vertikal som i horisontalled. Alltså att direkt kunna räta upp störtande linjer utan att göra det i t.ex. Photoshop. Man kan "rulla ut" skärpan på nästan full öppning genom att använda den teknik som skapades av en österrikare för 100 år sedan (http://sv.wikipedia.org/wiki/Scheimpflugs_princip) (http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Scheimpflug.gif), genom att luta framstycket så att golvet/mattan möts i en punkt med bakstycket. Återigen, satsa hellre på en 4x5" än den stora, du kanske blir besviken efter ett tag iom den är rätt långsam, modellen hinner nog tröttna innan du laddat om alla kassetter...

Se mer på:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Storformatskamera
http://home.swipnet.se/~w-86147/large/storformatsartikel.html
Citat. "300 mm på en 8x10"! Eftersom skärpedjupet är detsamma som för en småbildsoptik börjar man ana ett dilemma. Det är inte enbart fördelar med ett stort format. Optimalt utnyttjande av skärpeplanet och rejäl nedbländning krävs, (dock ej för mycket eftersom det leder till andra skärpeförluster). Detta leder till långa slutartider, ibland mycket långa. Långa slutartider leder till att man får börja studera reciprocitetseffekter hos filmen". Slut citat.
http://www.mattiashamren.se/blogg/2010/01/19/storformatskamera/
 
Återigen, tack för snabba svar!

Borde kanske framföra att jag redan har ett Rodenstock Imagon 300mm som jag ärvt, och det vore ju väldigt kul att utnyttja. Ett perfekt normalobjektiv till 8x10!
Men om jag skulle satsa på 4x5, vad finns det då för ljusstarka 150/165mm-objektiv?

Vet någon förresten hur det fungerar med Polaroid-fotografering med storformat/8x10/4x5?
 
Vet inte hur det ser ut idag med Polaroid, men för ca 20 år sedan fick man använda ett Polaroid-bakstycke med en adapter. Nackdelen (då) var att inte hela motivet inte kom med utan man fick välja ett lämpligt utsnitt. OBS, idag kanske det finna andra Polaroid-bakstycken för din stora kamera.
Kolla med: http://procenter.se/om-oss-kontakt om det finns modernare grejer!
 
Svensk översättning via Google:


Jag gick med lite hårdare ljus än vad jag brukar göra, eftersom det är där Imagon sägs fungera bäst, men jag ser inte att den behöver en sådan situation mer eller mindre än andra mjuka linser.

På h/9.5 har bländare en större "övergripande" diameter än f / 9 bländare, men det yttre området blir sämre i sin verkan eftersom det är en serie små hål. De flesta av de h/9.5 bländaren området är mindre centralt område, och du kan se det har en djupare skärpedjup än f / 9 f / 9 har lite mer "glöd" runt höjdpunkter också, (se baksidan kanten av Audree hand), eftersom kortare skärpedjupet gör att avvikelser för att visa mer, särskilt runt höjdpunkter.

Tyvärr är h/9.5-11.5 skivan är den enda h / skiva jag har. Jag vill spela med de andra en dag.

Strange linser, dessa Imagons, men jag gillar dem ...

Slut citat.

Gissar att han använder en slags hålskiva som bländare??
 
När det gäller Polaroidbilder så har ju Polaroid lagt ner sin filmtillverkning för ett par år sedan, och det enda alternativet, vad jag vet, för storformat är Fujis instantfilmer FP-100C och FP-3000B som finns i 4x5-format och som skall vara kompatibla (inofficiellt?) med de flesta Polaroid-bakstycken.

Det går i och för sig fortfarande att få tag på en del "begagnad" Polaroidfilm via eBay och dylikt, men priserna brukar ligga högt och lagren börjar nog sina.
 
Vad skulle ni rekommendera för 4x5-kamera om jag vill ha Aero Ektar 175/2.5, ljusmätare, fjärrutlösare och Polarid-eller-6x9-bakstycke på?
 
Filmkassett vs rullfilm för 8x10?
Rullfilm vore att kasta bort stora delar av formatet, om du inte är ute efter extremt utdragna panoramabilder. Du får med strax under 6 cm på bredden av en rulle 120-film, medan 10" är 25 cm på andra ledden.

Vad skulle ni rekommendera för 4x5-kamera om jag vill ha Aero Ektar 175/2.5, ljusmätare, fjärrutlösare och Polarid-eller-6x9-bakstycke på?
Det objektivet saknar slutare och är dessutom gjort för flygfoto. Alltså är det troligen inget vidare skarpt på nära håll, om du ändå lyckas sätta det på en kamera och bygga in en slutare i det.

Jag tycker du verkar ha lite för dålig koll för att börja med storformat faktiskt. Är det inte lämpligare att skaffa en mellanformatare med rullfilm och lära dig det, först? Hur kort skärpedjup behöver du egentligen? Det finns ju en gräns för vad som är möjligt att använda i praktiken. Redan med till exempel 6x8 cm på 120-film och ett 100-millimetersobjektiv med f/2,8 kommer du att kunna ta porträtt med extremt oskarp bakgrund. Troligen måste du ändå blända ner på nära håll om du inte vill ha bara ögonfransarna i fokus.
 
ANNONS