Annons

Storformatsskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas74

Aktiv medlem
Vilka bra modeller finns det för storformatsutskrifter upp till A1, som har tillräckligt bra kvalité på utskrifterna så det lämpar sig för försäljning av tavlor, afficher etc.?
Får kosta max kring 20 000:-.
HP Designjet 130, kan det vara något???

Förslag, tips, råd tages tacksamt emot.

Mvh Andreas

Andreas74 skrev:
Vilka bra modeller finns det för storformatsutskrifter upp till A1, som har tillräckligt bra kvalité på utskrifterna så det lämpar sig för försäljning av tavlor, afficher etc.?

Förslag, tips, råd tages tacksamt emot.

Mvh Andreas

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8606

http://www.canon.se/for_work/products/professional_print/Large_Format/

Finns väl i lite olika format och priser.

Tänk på skillnaden mellan dye - och pigmentbaserat bläck angående utskriftskvalitet och hållbarhet.

Jerry

Senast ändrad:
Jag använder mig av HP Designjet 500. Den fungerar bra men jag kommer inte riktigt ihåg vad den kostar.

//Carl-Philip Karlsson

Andreas74 skrev:

Designjet ger en god hållbarhet bara tillsammans med HP:s egna papper. När jag provade på Ilfords papper blektes bilderna på en månad.

Själv använder jag en Epson 9600 och en Epson 4000. Epsons A1-skrivare heter 7600 och kostar lite mer än 20.000 kr, men den dyker ofta upp i olika kampanjer och erbjudande.

Jag tycker att Epsons Ultrachromebläck har en bra hållbarhet, samtidigt som färgomfånget oftast räcker till även för bilder med mycket intensiva färger. Sedan använder jag en RIP som heter ImagePrint som också gör det möjligt att göra bra svartvita utskrifter.

Stefan

Re: Re: Re: Storformatsskrivare

Andreas74 skrev:
Du får gärna berätta skillnaden mellan bläcken?
Så vitt jag förstår så har HP designjet 130 dyebaserat bläck och Canon W6200 pigmentbaserat men båda skrivarna har ljusbeständiga utskrifter i upp till 70 år.

Är det ngn som har kunskap/erfarenhet av dessa två skrivare, vilken är bäst att välja, HP Designjet 130GP eller Canon W6200?

Rent spontant känns det som HP är ett säkrare märke när det gäller skrivare men jag kanske har fel?

Tacksam för råd....

Själv har jag en W7200 Dyebaserat bläck som är mer finfördelat men med något sämre UV beständighet och hållbarhet.
Dyebaserat bläck sägs kunna återge en något större färgrymd och "mjukare" övergångar.

Finns förmodligen något mer ingående analyser någonstans på nätet.

Jag valde dyebaserat för optimal utskriftskvalitet.

Mvh

Jerry

Har själv kollat lite. www.bhfotovideo.com har ungefär halva priset på Epsons storformatare jämfört med t ex Yfo i Sverige (EX MOMS!!). Synd bara att frakten för en sån klumpig sak på ca 100kg kostar 1000USD enligt vad b&h erbjuder.

Någon som har en idé om hur man skulle kunna fixa billigare frakt tex i kontainer?

En av sveriges kunnigare leverantörer:
http://www.h-data.se/
brukar ha en del begagnat. Kanske kan vara intressant.

Annars ligger technikdirekt ca 20% lägre i pris på Epsons modeller.

MVH, Niclas Vestman

Stoffe69 skrev:
Förlåt en okunnig, men betyder inte dye bläck ?

I så fall har ni alltså bläckbaserat bläck ?

Ja, det är svårt att översätta detta på ett bra sätt. Jag brukar ibland kalla det flytande bläck och pigmentbläck. Tidigare var det stor skillnad mellan färgomfånget som pigmentbläck kunde skapa och det som flytande bläck kunde återge. De bästa pigmentbläcken idag, som Epsons UltraChrome-bläck, ligger nära det omfång som en skrivare med bra flytande bläck kan skapa, men det är ännu en viss skillnad.

Däremot är skillnaden i hållbarhet fortfarande mycket stor. Det finns en del flytande bläck som kan ge bra hållbarhet, men då bara på vissa få papper. Pigmentbläck ger bra hållbarhet på de flesta bläckstrålepapper.

Därför väljer de flesta som gör utställningsutskrifter en skrivare med pigmenterat bläck. Epson 9600/7600 är de vanligaste skrivaren i den här gruppen, men även HP Designjet 5000 är populär. I denna skrivare kan man välja mellan flytande bläck och pigmentbläck. Pigmentbläck ger cirka 20 ggr längre hållbarhet enligt den främsta auktoriteten på detta område, Henry Wilhelm.

Är du sedan intresserad av svartvita bilder är det än mer självklart med Epsons UltraChromebläck. Det finns flera olika program som gör det möjligt att skriva ut snygga svartvita bilder med dessa skrivare.

MVH/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto