Annons

Storlek och kvalité

Produkter
(logga in för att koppla)

Bostromi

Aktiv medlem
Ska resa utrikes med förstagångsdigital. Har hittills alltid använd jpeg med minsta komprimering ("fine" enl kamerans definition) och max storlek (4 MP).
För att klämma in mer bilder på befintliga minneskort så är jag villig att skruva ner kraven ett snäpp. Ett steg nedåt i komprimering eller storlek ger plats för dubbelt så många bilder.

Jag har inte tagit mig tid att testa så min fråga är vad "kostar" minst att göra, minska storlek eller öka komprimering?

Per

Undras om det finns internetcafeer där kamerna kan anslutas till en dator och innehållet skickas hem?

Bostromi skrev:

Jag har inte tagit mig tid att testa så min fråga är vad "kostar" minst att göra, minska storlek eller öka komprimering?

Per

Det enklaste är väl att testa själv innan du åker iväg? Det är ju inte så svårt ;-) Ta några bilder i dom olika kvalitetsinställningarna och avgör vad du vill göra avkall på.

RolandM skrev:
Undras om det finns internetcafeer där kamerna kan anslutas till en dator och innehållet skickas hem?

Rätta mig om jag har fel, men de flesta kameror måste väl ha någon form av drivrutiner för att fungera. Det förutsätter då att datorn har dessa installerade.
En annan förutsättning är att du har tillgång till uttrymme på en server så att du kan föra över filerna via FTP. Det blir kanske lite svårt att mejla hem innehållet på t.ex ett 128 Mb-kort! ;-)
Eller hur hade du tänkt dig det hela?

Det var ett tag sedan jag var ute och reste så jag har dålig koll vad gäller detta.
Ett tips kan vara att starta en egen tråd för att få fler svar...

mvh

Ett upslag bara...
Min Minolta ansluts med USB och dyker upp som en hårddisk med egen enhetsbokstav i Win2000 och XP.

Funderar på om en portabel gigantisk USB-ansluten (finns hos dustin) hårddisk, några minneskort och ett internetcafees dator kan hjälpa upp situationen, när det gäller att inte offra på kvalitén?

En FTP.server hemma själv eller hos kamrat är ju ett trick om det finns fast internetanslutning. Ladda i ett FTP-program. Finns ju prova på varainater från IPSWITCH (WS_FTP-server) och Sambar FTP. Sen kan man ju alltid ha med sig ett de program man behöver på en ett minneskort...

En annan variant är att sätta upp en SMTP-server hemma som tar emot post. Det bör garanterat gå att kommunicera med från alla världens hörn, givet att man får plugga in kmaeran i datorn. Skicka innehållet på kortet som e-post och bilderna landar snyggt och prydligt hemma. Finns tjänster som no-ip.com som fixar så att posten hittar hem.

Bostromi skrev:
Ska resa utrikes med förstagångsdigital. Har hittills alltid använd jpeg med minsta komprimering ("fine" enl kamerans definition) och max storlek (4 MP).
För att klämma in mer bilder på befintliga minneskort så är jag villig att skruva ner kraven ett snäpp. Ett steg nedåt i komprimering eller storlek ger plats för dubbelt så många bilder.

Per

Det är ju två olika saker..

För det första.. hur stora vill du göra bilderna?

4MP ger dig typ 2200x1700 pixlar det innebär att du kan göra fotokopior i 13x18 (större går förstås).

Att sänka ett snäpp ned till 1600x1200 (eller vad du har) ger istället möjlighet att göra 10x15 (även här går det att göra större)

Jag tycker absolut att du ska skruva ned storleken och inte komprimeringen.

För att med större komprimering förstör du bilden, vilket du inte gör med en mindre bildyta.

Annars är minneskort billiga.

Rätta mig om jag har fel, men de flesta kameror måste väl ha någon form av drivrutiner för att fungera. Det förutsätter då att datorn har dessa installerade.
Beror lite på, dom dyrare kamerorna över 5k, och även många under används som ett generic usb storage device, och allt som kör w2k eller xp har inbyggda drivare för det.

Funderar på om en portabel gigantisk USB-ansluten (finns hos dustin) hårddisk,
Varför inte köpa en digital wallet på en gång, slipper du ha en dator imellan, då den med sin CF läsare kan tankar direkt från minneskort till hårddisk, det har varit flera olika trådar uppe om detta på sistone.

För att med större komprimering förstör du bilden, vilket du inte gör med en mindre bildyta.
Beror lite på hur stora stegen i kameran är, men kollar du photoshop kan det skilja betydligt i storlek och obetydligt i synbar skillnad(utom i vissa specialfall) mellan vissa grader av komprimering.

ANNONS
Götaplatsens Foto