Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stressfri bläckleverantör

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer2

Aktiv medlem
I min jakt på bra priser på bläck till en Canonskrivare så dök även svenska Amazon upp.

Flera andra leverantörer lovade leverans inom något dygn.
Amazon icke så.

De frestar med följande:
"GRATIS leverans måndag, 1 juni, 2026 på din första beställning."

Jag vill inte verka stressad men ....

Det betyder antagligen att säljaren inte befinner sig i Sverige utan antagligen i Kina eller Hongkong och att köparen åker på moms och avgifter.

Det är för mig obegripligt hur Amazon får hålla på så här. T.o.m. eBay anger klart och tydligt för varje vara varifrån den skickas. Amazon - icke.

Tror snarare att det är en taktik från Amazons sida. Söker efter ett expansionskort till xbox. Är aldrig någonsin billigare utom en gång när Amazon under Black Friday/Week/Month (eller vad det kallas nuförtiden). Helt plötsligt 50% billigare med leverans sex månader senare - skoj.... Och efter kampanjen när det var ordinarie pris så var leveranstiden såklart 3-4 dagar.

Men de kommer högt upp på sökmotorer och kan förhoppningsvis locka in någon att köpa något annat för expansionskortet hade de aldrig tänkt att sälja.

Kommer erbjudandet upp igen ska jag slå till och vänta och vänta och vänta.

Det betyder antagligen att säljaren inte befinner sig i Sverige utan antagligen i Kina eller Hongkong och att köparen åker på moms och avgifter.

Det är för mig obegripligt hur Amazon får hålla på så här. T.o.m. eBay anger klart och tydligt för varje vara varifrån den skickas. Amazon - icke.
Nej även om säljaren finns utanför EU så får man inga påslag när man handlar från Amazon. Åtminstone har jag aldrig gjort det. Däremot har jag någon gång fått trista leveranstider men det har jag varit medveten om när jag beställt eftersom det skrivs ut klart och tydligt.

I min jakt på bra priser på bläck till en Canonskrivare så dök även svenska Amazon upp.

Flera andra leverantörer lovade leverans inom något dygn.
Amazon icke så.

De frestar med följande:
"GRATIS leverans måndag, 1 juni, 2026 på din första beställning."

Jag vill inte verka stressad men ....
Beställde kattmat en gång från Amazon i december och fick leveransdag i början på juni, men i början på februari så kom paketet.

Bläcket anlände idag (från 123ink), andra dagen efter beställningen.
Borde kanske beställa hos Amazon nu, så att det anländer i juni för då är kanske dagens bläck slut.
Det som stör mig i 123inks beställningsprocess är att man hela tiden aktivt måste se till att de inte prackar på mig deras egna bläck. Accepterar ett lite högre pris och vara säker på märkesvaror.

Nej även om säljaren finns utanför EU så får man inga påslag när man handlar från Amazon. Åtminstone har jag aldrig gjort det. Däremot har jag någon gång fått trista leveranstider men det har jag varit medveten om när jag beställt eftersom det skrivs ut klart och tydligt.
Du hade nog bara tur och flög under radarn. Eller träffade på en unik säljare som själv betalar in svensk moms. För momsas ska det. Kanske också tullas.

Du hade nog bara tur och flög under radarn. Eller träffade på en unik säljare som själv betalar in svensk moms. För momsas ska det. Kanske också tullas.
Nej, amazon.se är förutom web-handlare även lagerhållare och marknadsplats åt andra. En del saker som säljs av andra på deras ”marketplace” skickas ibland från säljarens lager via amazon ”ofta i Tyskland” till kund. Men om det står att leveranstiden en eller några dagar så kommer det från amazons egna lagerlokaler.
Men priserna är alltid inkl. Moms.

Men snälla nån... Jag har själv åkt på att betala moms och det är jag inte ensam om. Och leveranstiden var väl långt ifrån ett par dagar i det givna exemplet.

Om det nu är nåt som ändrats nyligen, så länka gärna till var Amazon.se säger att momsen är förbetald.

Jag har slutat handla på Amazon, i hälften av fallen kommer aldrig leverans. Och den fajten man måste ta med deras kundtjänst för att bevisa att man inget fått..

Jag har slutat handla på Amazon, i hälften av fallen kommer aldrig leverans. Och den fajten man måste ta med deras kundtjänst för att bevisa att man inget fått..
Just det problemet har jag inte haft, men andra problem och kan bara hålla med dig om kundtjänsten. Finns så många skäl att hålla sig därifrån. Men då är det det där med att man kan få tag på grejer där som är svårt att hitta annars... Skenhelig? Jo.

Intressant att någon/några har haft problem med Amazon.

Ingen jag känner har någonsin haft problem med Amazon och deras kundtjänst. Har returnerat ett antal gånger pga av att jag inte varit nöjd med produkten (inte pga att det varit fel på den) utan bara för att den inte levererat som jag hade hoppats. ALDRIG en enda diskussion. ALLTID återbetalning direkt.

Och som en gång när produkten jag köpte var 500:- (2100:- kontra 1600:) billigare dagen efter det att jag köpte den. Ett mail och sen fick jag 500:- tillbaka. Ingen diskussion. Inget tjafs.

Så uppenbarligen har jag och alla jag känner haft tur medans andra uppenbarligen har haft otur.

Inte vad jag kan se. Det där handlar ju om varor som säljs av Amazon själva, inte om marketplace.

För mig är det självklart att handla av Amazon när jag handlar av Amazon. Bara de som väljer ching-pon-pan som säljare och tror att samma regler gäller. Då kan man faktiskt köpa direkt från Kina och sluta gråta när inte normala regler gäller.

Någon som har provat underhållskassett av fabrikat ink123 till sin PROGRAF 1000 istället för Canon original !? Priset är ju attraktivt om man jämför med original, och en "pirat" av denna typ borde väl vara mindre känslig, om man jämför med bläck !?

Inte vad jag kan se. Det där handlar ju om varor som säljs av Amazon själva, inte om marketplace.
Om moms på marketplace direkt från deras hemsida

Tull- och importavgifter som kan uppstå för leveranser från utlandet​

Leveranser från länder utanför EU kan medföra tull- eller importavgifter när försändelsen når ditt land.

• Om du gör en beställning till en leveransadress inom EU är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifter.”
Så om du beställer på amazon.se och varorna ska levereras till Sverige är säljaren ansvarig för tull avgifter och moms.

Varför inte köpa direkt från Canon. Snabbt och inget shafs om att byta fabrikat. Sist jag bestälde var det en krona dyrare men med leverans direkt till fören snabbt.

ANNONS
Götaplatsens Foto